Броят на учебниците в различните страни на ЕС

| обновено на 16.07.14 в 12:20
Автор:

В броените  дни на българското правителство, което според споразумението между политическите сили трябва да попаде оставка в последната седмица на месец юли, то обяви намерението си да приеме наредба за връщане към модела "Един предмет-един учебник", който помним от времената на режима преди 1989г. Какви може да са последиците и редно ли е това решение да се оправдава с "европейския опит", където има толкова различни практики?

В Австрия и Германия има голям брой издателства, които издават по пет учебника годишно. България заема доста ниска позиция в тази област. Това сочат данните на Асоциацията на eвропейските издатели на учебници (АЕИУ) (European Educational Publishers Group, EEPG), която е учредена през 1991 година и в която членуват по едно издателство от дадена страна. Основната дейност на Асоциацията, освен редовните срещи, са мрежите и наградите за най-добър европейски учебник, които се организират всяка година и се връчват на церемония във Франкфурт през първия ден на големия Франкфуртски Панаир на книгата. Журито, което избира учебниците и присъжда наградите, спазва принципите, формулирани от комисия, която работи вече няколко години за Европейската комисия в Брюксел. Тази комисия  разработва и дефинира принципите за качество на учебниците.

Издателство "Просвета", заедно с Асоциация “Българска книга”, реагира остро на проекта за въвеждане на един учебник по един предмет, въпреки, че като най-старото издателство на учебници вероятно "Просвета" има най-малко основания да се безпокои, и най-големи основания да се надява да продължи да издава. Въпреки това "издателството не се блазни от идеята за монопол и липса на конкуренция, защото смята, че връщането към тази остаряла практика е напълно в разрез със съвремеността и реалността и на електроните учебници, които издателството вече е започнало да разработва".

Все по- важно в 21 век ще е правото на избор на учебно съдържание и това то е все-индивидуално насочено към нуждите на ученика. "Ние имаме доверие в учителите, и способността им да избират учебника, каквото явно Министерството на образовието няма", каза Йоанна Томова, директор на издателство "Просвета". Тя опроверга и аргумента за единно съдържание, на който се позовава министър Клисарова като дава пример с Австрия:

Това е абсурд, грешна употреба на аргумент, защото точно в Австрия има уникален избор на учебници, само по предмета математика за шести клас има 21 учебника, между които учителите могат да изберат да преподават.

Цвета Бестничка от Асоциация "Родители" също заяви, че родителите не се блазнят от идеята да договарят с министреството, кой да е единствения учебник.

За родителите е важно децата да постигат нивата на функционална грамотност според европейските показатели на PISA, а не да зазубрят съдържание, с които да влязат в университетите, без на практика да са се научили да мислят.

Повече в звуковия файл.

Още европейски теми:

www.euranetplus-inside.eu




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!