Основни теми и дискусии за обществените медии в Европа
публикувано на 24.01.15 в 12:45
-
Материал на Диана Янкулова
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Категорично преобладаващото мнение е, че свободата на словото трябва да се уважава, но също така категорично се обсъжда и въпросът за мярката, за уважението, толерантността, на която толкова много държим, за добрия вкус в езика на медиите - каза Райна Константинова, директор на департамента за радио в Европейския съюз за радио и телевизия в периода 2002-2012 г. По думите й въпреки различните мнения в рамките на дискусията, всички европейски общестевни медии са убединени, че е недопустимо да се стреля срещу журналисти. Ислямът е религия, която е млада и значително политически натоварена, която не познава християнската толерантност, това усложнява дискусията.
На въпроса за мястото на радиото в света на глобалните комуникации, Райна Константинова обясни, че радиото е комуникатора на 21-ви век. То не слага диагнози, не предписва лекарства, нито има претенцията да определя дневния ред на обществото, но то прави най-необходимото - да задава правилните въпроси на онези, които взимат решенията.
Запитана кое е по-важното за европейските обществени медии - рейтинга или доверието, Р. Константинова обясни, че доверието и авторитета са много по-важни за обществените медии. Точно заради това те се финансират по различни модели, независимо от пазарния си дял и в повечето случаи не излъчват реклами.
Проблемът за финансирането на обществените медии стои не само пред мениджмънта им, но и пред националните парламенти. В ЕС има политическа култура, която отчита нужда от обществените медии като единствените, задължени да дават гласност на всички гледни точки по всеки въпрос. Точно заради това финансовите модели са свързани по-често с данъците на европейските граждани, лицензионните такси и все по-малко с политическите решения за издръжка чрез държавни субсидии. Р. Константинова даде за пример Холандия, в която обществените медии имат бюджет не за една година, а за три и този период така е изчислен, че при смяна на правителствата да няма изкушението средствата за обществените медии да бъдат намалявани.
Още европейски новини:
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!