Питаме ЕК дали за спасяването дълговете на БДЖ може да се платят със средствата от бъдещата концесия на летище София


Откриване на жп-отсечката Димитровград-Симеоновград-Любимец, построена със средства от ОП „Транспорт“ на ЕС и съдбата на БДЖ

Министърът на транспорта Ивайло Московски и премиерът Бойко Борисов откриха в неделя обновените железопътни участъци Димитровград-Симеоновград-Любимец до гръцката граница, които са част от проекта за модернизация на жп-линията Първомай-Свиленград. Новоизграденото трасе е с обща дължина 38 км., изцяло електрифицирано и позволява скорост от 160-200 км/ч.

Министърът на транспорта Ивайло Московски даде интервю за БНР минути преди събитието. Според него един от най-вероятните варианти за спасяването на държавните железници е да се изплатят дълговете им със средствата от бъдещата концесия на летище София. През есента се очаква разрешение от Европейската комисия за това дали подобна финансова операция няма да бъде възприета като държавна помощ. В случай че разрешението бъде дадено, дълговете на БДЖ ще бъдат покрити и дори ще останат средства за други транспортни проекти - каза Московски.  Ако Брюксел не разреши такова прехвърляне, вероятно ще се отиде на вариант „държавен заем“.  Нотификацията за концесията за Летище София се очаква през септември или октомври.  Държавата ще концентрира усилията си в "БДЖ Пътнически превози“, защото "БДЖ Товарни превози" работи на либерализиран пазар и е самостоятелна структура, независимо, че е част от холдинга БДЖ. Амбицията е до края на тази година да се изчистят всички дългове на компанията, а до година и половина да се поднови подвижния състав, посочи Ивайло Московски.

Президентът на КТ „Подкрепа“ Димитър Манолов е категоричен, че от 25 години БДЖ е съзнателно мачкана, за да се осигури конкурентно предимство на превозвачите от автомобилния бранш. Те плащат транзитни такси за преминаване през България шест-седем до десет пъти по-ниски отколкото плащат превозвачите на колела в другите страни от ЕС. Според него държавата е длъжна да намери пари за оздравяване на железниците и не отхвърли възможността това да стане чрез държавно-гарантиран заем, защото става дума само за около 100 милиона лева.


Още европейски новини:

www.euranetplus-inside.eu




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!