Франс Тимермас: Разбирам колебанията спрямо споразумението между ЕС и Турция


Заместник-председателят на ЕК Франс Тимермас е специален гост на радио-телевизионен дебат в Брюксел на Европейската радиомрежа „Евранет плюс“ и говори за справянето с поредицата от кризи в Европа.


За Франс Тимерманс се говори, че той, а не Юнкер, е човекът който всъщност движи всекидневно всички важни  въпроси на европейския изпълнителен орган. Първият заместник председател на ЕК самоотвержено защити сделката, която лично договори с Турция за обмен на нелегални имигранти срещу сирийски бежанци - в деня, когато влезе в сила договора за реадмисия. Той повтори тезата си, че никой досега не му е предложил по-добро решение за спасяване на човешки животи в морето и за защита на Гърция срещу наплива от хора:

Напълно разбирам колебанията спрямо споразумението между ЕС и Турция. Не е комфортно да си сътрудничим със съсед, който има много ясни проблеми с човешките права и върховенството на закона. Но преди всекидневно Егейско море прекосяваха средно по 3000 души и всеки ден хора се давеха там. Сега на ден преминават около 50 човека и никой не се дави. Нека не подценяваме това голямо постижение, благодарение на Гърция и Турция.Това споразумение може да се превърне в шаблон за сътрудничество по миграцията с други държави.


Тимерманс обаче не потвърди дали Брюксел е съгласен с миграционния пакт, предложен от Италианския премиер Матео Ренци за посрещане на миграционната вълна от бедна Африка през Либия и Средиземноморието чрез плаващи регистрационни центрове в международни води. Тимерманс не подкрепи и италианската идея за бежански облигации и обяви, че Еврокомисията ще излезе със собствени идеи по въпроса следващата седмица:

Проблемът е, че ще трябва финансиране. Не е важно дали стане с облигации или без. Идеята за бежански облигации трудно ще се приеме от всички страни-членки на ЕС. Но, че ни трябва проект за сериозно дългосрочно финансиране - по това сме напълно единни с Матео Ренци.


След това заместникът на Юнкер похвали евроскептичната Великобритания, че е за пример като държава на етническото и културно разнообразие от хора, за разлика от Унгария или Полша, които се противопоставят на приема на бежанци по квоти:

Ако някоя страна е наводнена от бежанци, единственото трайно решение на проблема е система за разпределянето им, така че всички държави-членки солидарно да споделят тази отговорност. И не виждам никаква причина някои страни да правят изключение от това.


Само чрез комбинацията от споделен солидарен прием на бежанци и подсилени външни граници за връщане на нелегалните може да се възстанови свободното движение в Шенген, стана ясно още от думите на Тимерманс. Той изрази увереност, че ако предложенията на Комисията се изпълнят, до края на годината няма да има нужда страни като Германия и Австрия да правят проверки по вътрешните си шенгенски граници. Холандецът, чиято страна от години отказва приемането на България и Румъния в Шенген, изрази особен оптимизъм за присъединяването на най-новата членка - Хърватия. След въпрос на хърватски журналист той отвърна:

Ако те изпълнят критериите и сме напълно уверени в охраната на външната граница, няма причина защо Хърватия да не стане член на Шенгенската зона.

Като комисарят, отговарящ за върховенството на закона, Франс Тимерманс ръководи и подготовката на докладите по механизма за наблюдение на правосъдието и вътрешните работи на България и Румъния. Според него не бива да се налагат санкции чрез спиране на еврофондове, ако някоя страна не спазва общите европейски стандарти за върховенство на закона. Той даде за пример Полша, която в момента рискува процедура по отнемане правото й на глас в Съюза, заради подчиняването на Конституционния съд от консервативното правителство на партията на Качински:

Това е вътрешен полски въпрос, как да намерят изход от ситуацията. Ние само можем да им покажем докъде са допустимите граници.  Опитвам се да съм конструктивен и нямам никакво намерение да участвам във вътрешнополитическите дебати в Полша. Последното, от което се нуждаем в Европа, е 2 паралелни структури в една от държавите-членки. При Полша има такъв риск ако от една страна правосъдната система върви в една посока, а правителството поема по друга.


Още европейски новини:

www.euranetplus-inside.eu




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!