ЕК спря сливането на железопътния бизнес на "Сименс" и "Алстом"

Маргрете Вестагер
Снимка: ЕПА/БГНЕС


Няма да има „Еърбъс“ на влаковете. Европейската комисия спря сливането на железопътния бизнес на германския концерн "Сименс" и френската група "Алстом", които искаха да стартират съвместно производство на високоскоростни влакове, по примера на самолетите „Еърбъс“. Причината за блокадата на Брюксел са опасения, че обединяването на двата гиганта би се отразило негативно на конкуренцията.

"Установихме, че сливането би довело до по-високи цени, по-малко избор. Обединеното дружество щеше да се превърне в най-големия играч в Европа. Но нека да е ясно - не е лошо да си голям. Не става въпрос за това. Но ние установихме, че сливането би направило останалите доставчици неконкуретноспособни на пазара", посочи еврокомисарят за конкуренцията Маргрете Вестагер. Комисията се съобрази с действащото антимонополно законодателство.

След оповестяването на решението Париж и Берлин обявиха, че ще инициират промяна на европейското законодателство в частта му за конкуренцията. Френският министър на икономиката Брюно льо Мер определи решението на Брюксел като „тежка грешка“ и настоя за обновяване на европейската икономическа политика на фона на американската и китайската конкуренция. А германският му колега Петер Алтмайер допълни, че след решението на ЕК конкурентите на ЕС потриват ръце: "В момента на световния пазар се сключват сделки за милиарди. Европейският железопътен бизнес се бори с жестока конкуренция от Китай и Съединените щати. Европа обаче все още разполага с най-добрата технология в тази област. Трябва да променим правилата си, за да бъдем конкурентноспособни и в бъдеще, в условията на силен международен пазар."

Според Алтмайер пазарната икономика, такава, каквато я познаваме, е застрашена от държавно субсидирана конкуренция и протекционизъм. Двете компании - Сименс и Алстом - заявяваха, че сливането ще им позволи да се конкурират по-добре с чуждестранни компании, например от Китай.

Европейският пазар е застрашен от държавния китайски производител CRRC - създадена едва през 2015 г. компанията вече е световен лидер в производството на високоскоростни влакове. По оценки на специалистите, китайският гигант е два пъти по-голям от провалената съвместна германо-френска компания на Сименс и Алстом. Очакваният годишен оборот на новата компания бе в размер на 15,6 милиарда евро.

Все повече икономисти в Европа предупреждават, че държавните компании на Китай следват план за масирано навлизане в ключови индустрии в целия свят. „Националното и европейското антимонополно законодателство е остарял инструмент за борба с такава конкуренция“, написа в становище Съюзът на германските индустриалци.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!