ЕК спря сливането на железопътния бизнес на "Сименс" и "Алстом"
публикувано на 21.02.19 в 08:00
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Установихме, че сливането би довело до по-високи цени, по-малко избор. Обединеното дружество щеше да се превърне в най-големия играч в Европа. Но нека да е ясно - не е лошо да си голям. Не става въпрос за това. Но ние установихме, че сливането би направило останалите доставчици неконкуретноспособни на пазара", посочи еврокомисарят за конкуренцията Маргрете Вестагер. Комисията се съобрази с действащото антимонополно законодателство.
След оповестяването на решението Париж и Берлин обявиха, че ще инициират промяна на европейското законодателство в частта му за конкуренцията. Френският министър на икономиката Брюно льо Мер определи решението на Брюксел като „тежка грешка“ и настоя за обновяване на европейската икономическа политика на фона на американската и китайската конкуренция. А германският му колега Петер Алтмайер допълни, че след решението на ЕК конкурентите на ЕС потриват ръце: "В момента на световния пазар се сключват сделки за милиарди. Европейският железопътен бизнес се бори с жестока конкуренция от Китай и Съединените щати. Европа обаче все още разполага с най-добрата технология в тази област. Трябва да променим правилата си, за да бъдем конкурентноспособни и в бъдеще, в условията на силен международен пазар."
Според Алтмайер пазарната икономика, такава, каквато я познаваме, е застрашена от държавно субсидирана конкуренция и протекционизъм. Двете компании - Сименс и Алстом - заявяваха, че сливането ще им позволи да се конкурират по-добре с чуждестранни компании, например от Китай.
Европейският пазар е застрашен от държавния китайски производител CRRC - създадена едва през 2015 г. компанията вече е световен лидер в производството на високоскоростни влакове. По оценки на специалистите, китайският гигант е два пъти по-голям от провалената съвместна германо-френска компания на Сименс и Алстом. Очакваният годишен оборот на новата компания бе в размер на 15,6 милиарда евро.
Все повече икономисти в Европа предупреждават, че държавните компании на Китай следват план за масирано навлизане в ключови индустрии в целия свят. „Националното и европейското антимонополно законодателство е остарял инструмент за борба с такава конкуренция“, написа в становище Съюзът на германските индустриалци.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!