Климатът се превърна в една от основните предизборни теми в Европа



Темата за климата се превърна в една от водещите в предизборната кампания за изборите за Европейски парламент. Видни са значими различия между европейските партийни семейства. Всички подкрепят опазването на климата и споделят тревогите на младите европейци, обединили се около шведската ученичка Грета Тунберг. Но какъв е пътят към устойчиво развитие? Европейската зелена партия настоява за въвеждането на данък вредни емисии. Консерваторите от Европейската народна партия са категорично против. "Аз съм екоинженер и вярвам в технологиите. Когато говорим за данък вредни емисии всъщност говорим за увеличаването на акцизите върху горивата. В крайна сметка ще плащат хората, и най-тежко ще го понесат социално слабите. Така че трябва да внимаваме. Аз залагам на иновациите, а не на регулациите. Не искам да въвеждаме забрани, а да създаваме стимули", смята водещият кандидат на ЕНП Манфред Вебер.

За Зелените търговията с вредни емисии не води до желания резултат, не на последно място, защото се отнася само до отделни отрасли. Водещият кандидат Ска Келер допълва: "Ние настояваме за единна цена за един тон въглероден диоксид. Според учените минималната цена, която може да предизвика промяна в поведението на индустрията, е 40 евро. Според нас само финансовият стимул може да сработи успешно."

Партията на зелените на Ска Келер си поставя за цел, до 2050 г. Европа да се освободи от въглеродните емисии. „Това е наша обща цел“, потвърди Манфред Вебер. И продължава: "Вярвам в системата с екосертификати, защото тя стъпва на пазарната икономика и води до същата цел - отказ от въглеродни емисии. Иска ми се да създадем самолети, които не замърсяват природата."

"Докато създадем екологични самолети ще мине много време, а планетата ни има нужда от опазване сега. Колкото повече време минава, толкова по-радикални трябва да се мерките. Търговията с вредни емисии трябва да продължи, но проблемът е, че цената е прекалено ниска и не представлява стимул за индустрията. За съжаление системата не работи добре", констатира Ска Келер от Зелените. И обяснява: "Трябва да мислим за мобилността по нов начин. Конкретен пример за ЕС е да се откажем от субсидиите за авиокомпаниите чрез нулев данък върху керосина. А в същото време железниците в Германия плащат такса за ползването на инфраструктурата, всички ние - ДДС върху влаковите билети. Това е нелоялна конкуренция!"

За водещия кандидат на консерваторите Манфред Вебер политиката за климата има и социална цена, която според него често се пренебрегва. "Когато говорим за устойчиво развитие, това не се отнася само до опазването на природата. Работещите в автомобилната индустрия например са притеснени, че прекалено амбициозните климатични цели ще доведат до безработица. Не ме разбирайте погрешно - трябва да сме амбициозни, но не трябва да забравяме, че става дума и за съдбата на работещите. Важен е балансът между модерна икономика и грижа за бъдещето", смята Манфред Вебер.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!