ЕК с мерки за спасяване на авиосектора
публикувано на 09.09.21 в 06:45
-
Репортаж на Виолета Ашикова, програма ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Европейската комисия признава авиосектора като един от най-засегнатите от здравната криза. Еврокомисарят по транспорта Адина-Йоана Вълян прогнозира, че браншът няма да може да се възстанови до 2026-та година. Очакваното бавно възстановяване на трафика и неясните перспективи в краткосрочен и средносрочен план заради новите варианти на коронавируса и ниските нива на ваксинация - особено в България, още повече влошават ситуацията в сектора.
Европейската комисия предложи редица мерки, насочени към улесняване на свободното движение в ЕС, включително въвеждането на новия цифров сертификат за COVID, а службите издадоха насоки за държавите членки за улесняване на безпроблемното разпространение на сертификата и за хармонизиране на различните национални режими в авиацията, отчита еврокомисарят Вълян:
"По отношение на краткосрочното възстановяване на въздушното движение Комисията даде приоритет на най-доброто използване на капацитета на летището и увеличаването на трафика. Както знаете, регулацията на слота е променена, като се намали прага за неговото използване. Понастоящем Европейската комисия работи по делегиран акт за удължаване на правилата за облекчение на слотовете за зимния сезон 2021-2022."
В допълнение, държавите членки могат също да предоставят помощ за спасяване или преструктуриране на конкретни авиокомпании или летища, както правят с други сектори, засегнати от кризата, както и да предвидят средства в Националните си планове за възстановява, посочи еврокомисарят по транспорта Адина-Йоана Вълян:
"Освен това временната рамка за държавни помощи, приета през март миналата година, дава възможност на страните да предоставят подкрепа и на авиационния сектор. Държавите членки могат също така да компенсират авиопревозвачите за вреди, претърпени директно в резултат на въведени от правителството ограничения за разпространението на COVD-19. Освен това, допълнителна финансова подкрепа за сектора, включително подкрепата на служителите, може да бъде предоставена от Кохезионния фонд, Европейския социален фонд плюс и от Европейския фонд за приспособяване към глобализацията за съкратени работници. За да ви дам пример, последният вече е подкрепил 1 200 съкратени работници от авиационния сектор в Холандия, 500 във Финландия и 1 500 съкратени служители в наземното обслужване в Белгия."
Европейската комисия е решена да предостави и специална програма на ЕС във въздушния транспорт.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!