Нова рамка на ЕС за градска мобилност
публикувано на 08.12.22 в 13:36
-
Репортаж на Надежда Николова за ''Евранет+''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Целта му е да даде основа за по-решителна промяна и действия в посока да бъдат развити алтернативни методи за устойчива градска мобилност. Документът има за цел да включи в международните транспортни коридори допълнителна инфраструктура, която да разтовари градовете, през които те преминават, да насърчава в града такива типове транспорт, които да не замърсяват околната среда, а в същото време да облекчат живота на хората. Докладът ще бъде внесен от евродепутата Андрей Новаков, който подчертава, че нищо от казаното до момента не трябва да става насила.
"Това е доклад, който внасям. Аз не подкрепям радикалните предложения, с които да забраняваме движението на коли с двигатели с вътрешно горене и да поставяме условия хората да си купуват електроавтомобили. Аз по-скоро вярвам, че трябва да се насърчава покупката на по-чисти автомобили, да се ограничава употребата на такива, които замърсяват прекалено, но да оставим хората сами да преценят кое за тях е най-добро и кога могат да си го позволят. И да приемем, че много хора ще се откажат от много неща, за да си купят електроавтомобил, нещо, в което се съмнявам, то после някой трябва да изгражда инфраструктура, която да позволява използването му, зарядни станции, които струват десетки милиони."Разглеждането на Доклада относно новата рамка на ЕС за градска мобилност най-вероятно ща даде повод да се говори какво са постигнали България и големите градове по отношение градска мобилност.
"Тук в много от нашите градове вече има благодарение на ЕС екологично чисти автобуси, нови трамваи, които позволяват хората да се придвижват, щадейки околната среда. Нека да ви дам един пример. Европейският парламент никога не е задължавал хората да си купуват цветни телевизори и въпреки това в почти всяка къща има цветен телевизор. Това се случи, защото хората са разбрали, че цветният е по-добър от другия. Аз считам, че така трябва да се случи и с новите видове автомобили. Как тротинетките присъстват в новия план за градска мобилност - регулация на електрическите тротинетки в целия ЕС, въвеждане на някакви правила в целия Съюз, ясно и точно разписано, че всяка държава членка трябва да прилага минимални стандарти за употреба на такива превозни средства, минимална възраст, на която те да бъдат продавани на техните водачи, каски, светлоотразителни жилетки, максимална скорост на ограничение и абсолютна забрана да се използват по-високо скоростни булеварди."
"Известно е, че автомобилите с вътрешно горене замърсяват околната среда и въпросът дали трябва да се произвеждат и дали трябва да се продават отдавна е решен от гледна точка на Зеления пакт", казва евродепутатът Искра Михайлова.
"Има законодателни инициативи на ЕК, които минаха и през ЕП, за производството на леки автомобили и ванове. И там има определени срокове - 2030 г., за рязко намаляване производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Но от гледна точка на опазването на околната среда трябва да имаме предвид и чистотата на атмосферния въздух, а за атмосферния въздух автомобилите, особено в градовете, са едни от основните замърсители. Така, че тук стои въпросът за замърсяване на околната среда не само с въглеродни емисии, но и с фини прахови частици, и с частици, които излизат и от триенето на гумите, от ауспусите, от чистачките. Не случайно все повече аргументи се предлагат от ЕК да се намалят вредите от използването на автомобили. Като същевременно се предвижда подкрепа за защита на европейските производители на автомобили. Ще се защитава и интересът на обикновени шофьори и това какви възможности имат те и какъв вид автомобили управляват."
Докладът насърчава държавите членки да пристъпят към адаптиране на националното си законодателство и да започнат информационни кампании, както и на техническо ниво да бъдат хармонизирани техническите стандарти по отношение на видовете транспорт, свързани с микромобилността. Подготвени ли са страните за този преход?
"До колкото разбирам очакваме до края на годината да се постигне първото споразумение между Парламента и Съвета, по отношение емисиите от автомобили, пътнически и ванове. Ако това споразумение бъде постигнато, то ще бъде сигнал как страните членки възприемат намаляването на емисиите. Има готовност в страните членки да се разработват националните мерки и да се достигне до желаните цели към 2030 и 2050 г."
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!