Европа… като на кино
публикувано на 05.05.25 в 10:30
-
Тема на Силвия Петрова, програма ''Хоризонт''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
И тази година в подбора от общо пет филма имаше многообразие от жанрове - те са игрални, анимационни, документални произведения или дори съчетание на различни стилове, но общият знаменател беше фактът, че всички номинирани са копродукции. В светлината на прожекторите "Animal" постави правата на работниците, "Джули си мълчи" - тормозът над непълнолетни, "Мирни хора" - войната в Украйна, "Дахомей" - неоколониализма, а победителят - "Потоп" - климатичната криза. Грегъри Залкман - един от продуцентите на лентата, подчерта:
„Не усещам, че това е конкурс, а вид фестивал, тъй като честваме разнообразието на европейското кино във всичките му жанрове. Това са много различни филми и не съм сигурен, че е възможно те истински да се конкурират помежду си. Чувствам, че по-скоро това е един празник на кино-изобилието и това, което ние можем да предложим и публиката да види на екраните си.“
„Потоп“ е копродукция на Латвия, Франция и Белгия и с бюджет от по-малко от 4 милиона долара създава история, която трогна аудиторията по целия свят. Продуцентът Рон Дайенс, заяви следното на церемонията по награждаването миналата седмица:
"Този филм, в по-голямата си част, е латвийски и това е важно да се каже, защото Латвия не разполага с много средства. А създаването на анимационен филм е трудно, защото струва скъпо. Но го направихме и спечелихме "Оскар" в надпревара с филми, които са със 16 пъти по-висок бюджет спрямо нашия. Това е копродукция. А разликите създават взаимно допълване, което ни издига. Това е едно от посланията на филма, но това ни показва и Европа. Трябва да продължим по този път."
И мнението на режисьора на филма Гинтс Зилбалодис:
„Преимущество на Европа би могло да бъде гъвкавостта. Не можем да се съревноваваме с големите холивудски филми при техните условия, но можем да правим нещо оригинално и в това се крие нашата сила.“
Подборът на филмите показва, че киното и ангажираността на обществеността с политиката вървят ръка за ръка.
Основната идея на конкурса е в момент, в който се засилва разпространяването на дезинформация и пропаганда киното също да влезе в ролята на двигател на социална промяна, карайки хората да се замислят над определени проблеми и да говорят за тях.

Председателката на комисията по култура и образование към Европейския парламент Нела Рил заяви следното след обявяването на победителя:
„Силното гражданско участие тази година в оценяването на номинираните филми доказва, че обществеността е ангажирана и защитава демокрацията. Това е само началото. Сега трябва да превърнем тази ангажираност в дългосрочно гражданско участие в обществения живот. Като пример мога да кажа, че гледах филма „Потоп“ с децата ми, които са на 5 и 8 години и сега вече те разбират какво са климатичните промени и миграцията.“
Изказването на председателя на Европейската филмова академия Майк Дауни също беше в този дух:
„Културата, и особено киното, играят централна роля в изкристализирането на чувството за споделена европейска идентичност. Ценностите на европейската ни демокрация са същите, като тези, показани в петте подбрани филма. Щастлив съм, че тази награда се връчва в деня, в който Европейската космическа агенция и „Арианспейс“ изстреляха сателитът за изучаване на земята Biomass, който ще допринесе за изясняване на ситуацията с въглерода в атмосферата. Така, както главния герой във филма, открива отново изгубената топка, с която си е играл и смята, че няма да види отново, осъзнаваме, че понякога, особено в мрачните времена за Европа в момента, неща, които сме мислили, че сме загубили, могат да бъдат намерени отново и да се надяваме, че едно от тях е мира.“
Защо именно "Потоп" спечели? Отговорът на Камен Балкански - директор на офис МЕДИА към бюро „Творческа Европа“ за България:
"Моето лично мнение е, че потоп с печели, защото всъщност това е награда на публиката. В случая добрата анимация, универсалността на посланието и симпатиите към този черен котарак са направили така, че "Потоп" да спечели. Не защото останалите филми не са сериозни и не са силни. Но "Потоп" явно е феномена на 2024-а година и това се отрази и в наградата LUX."
Кой беше Вашият фаворит?
"Аз също съм за "Потоп", защото смятам, че такава пълнометражна анимация рядко успява да бъде толкова артистична и далеч от комерсиалното. В случая имаме точно това. Една сериозна и наистина артистична анимация, която заслужава адмирациите на публиката."
В един от филмите имаше българско съучастие - Animal, на гръцката режисьорка София Екзархоу. Продукции с българско съучастие са били номинирани и друг път. Имаме ли повод за гордост?
"Разбира се, че имаме повод за гордост. България участва като копродуцент в това заглавие в лицето на продуцента Иван Тонев с ArtsDigital. През годините "Урок" и "Източни пиеси" също са се състезавали за тази награда. Наградата всъщност се състои в превеждането на филма на 24-те езика на Европейския съюз, както и безплатен показ в 27-те страни членки. Между другото, петте номинирани филма за наградата бяха част от програмата на Sofia Film Fest тази година и се радваха на добра публика по време на фестивала през март."
Според вас остава ли културата на заден план на фона на бурната геополитическа обстановка в последно време? Или пък напротив - всъщност има риск тя да се превърне в инструмент на определени политически интереси?
"Аз се надявам тя да се превърне в инструмент на културни интереси, тъй като всичко което правим, както знаем, всъщност го правим в името на по-доброто съществуване на човечеството. А културата е част от това по-добро съществуване. Всякакви други финансови задължения, които имаме към социалния и политическия живот, биха били неразумни или нелогични, ако в края на краищата ние нямаме усет към културата и към това да живеем по-добре и по-цивилизовано. В този смисъл много се надявам, че в новата многогодишна финансова рамка, която започва да се обсъжда още от тази година, културата ще бъде приоритет, макар тя да е притисната от необходимостите на новата геополитическа ситуация. Между другото до 7 май включително има отворена покана за гласуване и за коментар на приоритетите на многогодишната финансова рамка. Всички са добре дошли да коментират и да кажат какво е тяхното мнение, кои, според тях, са важните моменти от новите финансови условия в бюджета на ЕС след 2027 година. Нека да прескочим и до 9 май, когато е Денят на Европа, защото тогава нашето бюро организира сред кината в България инициатива, която правим за четвърти път и е свързана с нашата програма "Творческа Европа". Нарекли сме я "Европейско кино в Деня на Европа" и тази година за първи път 23 кина от различни градове в България ще прожектират европейско кино в Деня на Европа. 23 са и филмите, които са избрали самите киносалони. В Бургас филмите ще са с "вход свободен", а във Велико Търново има безплатен вход за анимация цял ден. Всички са добре дошли! И "Потоп" ще бъде излъчван."
Колко е важно, какво е значението на сътрудничеството и подкрепата, която оказват европейските институции за развитието на българската култура?
"ЕС има различни механизми за подкрепа на културата, но един от най-важните е програмата "Творческа Европа". В България в областта на аудиоизуалната индустрия, в която нашето бюро работи, за миналата година са подкрепени проекти за над 2 милиона евро. За целия период 2014-2027 имаме подкрепени проекти за над 10 милиона евро. Това, освен финансов резултат, води след себе си много контакти, много копродукции, много работа в мрежа, а това, разбира се, води до едно по-добро разбиране на културните различия, на културното многообразие, което е част от основите на Европейския съюз, неговата защита и показването му пред света."
И оценката за филма "Потоп" - тазгодишният носител на наградата LUX, на Светлана Дамянова от пресекипа на „София филм фест“:
Според вас какво казва за настроенията в европейското общество фактът, че точно този филм спечели? Какво говори за нагласите на европейската публика?
"Акцентът върху екологичната тема, колкото и да е деликатно поднесен в "Потоп" на режисьора Гинтс Зилбалодис, колкото и ненатрапчиво да пресъздава сюжет и истории, това е една от водещите теми, които трогват публиката в европейски мащаб. Един изключително топъл, изключително близък до всякакви възрасти анимационни филм се оказва много актуален и именно поради тази причина аз смятам, че той имаше възможност да спечели наградата LUX на публиката на тази годишното гласуване и да бъде близък до светоусещането на публиката в цяла Европа. Филмът наистина е за зрители от 3 до 103 години. В него не присъства човешка реч, защото не присъстват и герои от homo sapiens, присъстват само и единствено животни като главни действащи лица и те са движещата сила на цялата история. Основната тема е възможността да се противопоставиш на ситуацията, която може да възникне във всеки един момент и да я победиш благодарение на шанса."
По публикацията работи: Силвия Петрова
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!