Еврото остава основна тема в наративите с фалшиви новини
Профилиране по пол, интереси и в приложения за запознанства - новите тактики на пропагандата в България
ЕС може да регулира социалните мрежи с цел публикуване на надеждна информация

-
Материал на Мария Петрова за най-новите тактики в онлайн пропагандата в България
"Това се вижда в "Ютуб". Вижда се и в "ТикТок". Там има много интересни начини за манипулация, защото става с хаштагове и виждаме паразитиране върху други теми, които са интересни. Примерно има хаштагове, които са да речем около ПП-ДБ и политици от тях, а те всъщност са анти- и са про- други опозиционни партии, да го кажем, но това е катерене на гърба на тяхната популярност, но той е много по-труден за машинно мониториране, тъй като там говорим за видео, кратко видео, а не за текст. Една изречение да бъде пробутано някъде между напълно друга тема. "Телеграм" последната година много се увеличава. Това е заради ограниченията, които бяха наложени на "Фейсбук" и там наблюдаваме много прецизно таргетиране. Доколкото използваме OSINT инструменти, зад голям брой канали стои един и същи модератор. И те са таргетирани, да речем, имаме един за икономика, един за политика, един за здравословен начин на живот и вътре се подава нормална и бърза информация, която е крадена от други сайтове, и на няколко (10-15) нормални информационни статии се пробутва една дезинформационна. И това е много добър начин за директно стигане до главата на читателя, който не е ангажиран с политика. Хората, които са ангажирани с политика, имат познания по темата. Голяма част от българското население - за него политика е лоша дума и то съзнателно не се интересува. Докато се интересува от здравословен начин на живот или от бързи инвестиции, получава немалко дезинформация. Между другото това с инвестициите е един от начините, по които "Величие" успяха да достигнат до много хора. Там логиката е същата. Нещо, което алгоритъмът решава, че ще бъде интересно на повече хора, казва на повече хора и затова слагате такива хаштагове, които са съвсем по други теми, за да достигнат до по-голяма аудитория. Примерно в България политик да използва хаштагове, които са характерни за инфлуенсъри тип лайфстайл, да таргетира. Използват се също така акаунти в чужбина, защото се предполага, че един английски акааунт би бил интересен на повече хора, отколкото регистриран в София. И за Джорджеску това беше наблюдавано, това таргетиране по най-различни теми", разказва Георги Ангелов.

"Наративите са ясни. Еврото е виновно за всичко. Бива намесено, в, да речем, стабилността на правителството. Еврото дори бива намесено в нови конспирации, които тръгват от група "Телеграм" сайтове, които са близки около мрежата на Правда. Някои са близки до руски информационни мрежи, други са чисто български, а пък вече каква е мотивацията да го правят, дали са свързани по някакъв начин с пари и юридически - това не е моя работа, като анализатор не мога да го кажа. Те развиват един наратив, че сега заради еврото България ще бъде въвлечена във войната. С цифровото евро ще купим оръжие, с което ще се бием с Русия от името на ЕС, а пък Русия ще ни нападне. А пък ЕС, както знаем, е един много слаб, няма собствени военни сили. НАТО няма да помогне по никакъв начин и затова Турция ще ни пази от Русия и тъй като Турция няма да го направя така безвъзмездно,ще трябва да дадем български територии на Турция. Еврото бива въвличано в почти всичко като тема, която минава през всичките големи дезинформационни наративи. Опитват се да се рециклират наративите как санкциите са вредни всъщност за Европа, а не за Русия", обясни експертът Георги Ангелов.
"Социалните мрежи в групи, които по принцип са предвидени само за жени. Групи, примерно занимаващи се с маникюр, педикюр, грим, с козметични продукти, които нямат нищо общо с политика, нищо общо с дезинформация, тип хоби, забавление. Очевидно целенасочено в тези групи започнаха последната половин година много ясно да се пускат съобщения, които са всъщност са насочени специфично към женската публика в България, към жените в България, за да се всява омраза към украинките бежанци, като се повтарят цялата плеяда от руски наративи руски, като се почне от това, че украинките са тук, за да откраднат българските мъже, да се премине през това, че украинските жени са проститутки, че тези, които са дошли тук, са всъщност така от бранша, през това, че са необразовани и е, че децата им са необразовани и съответно в училищата създават проблеми", посочи Тодор Галев.
"Има такива, свързани с всякакви групи за забавление, за музика. Има такива в групи, които целят мъжката част от населението, групи тип хоби занимания, как да направи сам нещо. Там пък се пускат други наративи, които са свързани по-скоро с икономическата страна на нещата, свързани с еврозоната, с това, че Европейският съюз ни ограбва, несправедливи заплати. Биейки към представата, че мъжете са по-рационални и по-икономически ориентирани", обясни анализаторът.

"Интересното е, че се пускат различен тип наративи, oчевидно тагетирайки много точно групите по пол, т.e. в тези, които са предимно мъжки групи, са един тип наративи. Там тези наративи примерно за украинките не се срещат в буквален смисъл, докато в женските групи се срещат друг тип наратив. Това е целенасочен опит да се таргетират, колкото се може по-точно определени целеви групи според техните интереси. И най-интересното е, че тези групи, особено във "Фейсбук", особено в "Телеграм" канали много често тези групи нямат нищо общо с дезинформацията. Наблюдаваме автентични групи, които очевидно си съществуват. Те се модерират и поддържат от автентични потребители, които обаче са таргетирани многоцелево, за да се каже ето тази група очевидно приоритетно се посещава примерно от такъв тип хора, и по пол, и по възраст, и по интереси. И таргетирано почва да се облъчва с конкретни наративи. Това напоследък го виждаме много ясно, което е съществена промяна поне в България", изтъкна Галев.

"Не става дума само за сайтове за запознанства, включително за услугите за запознанства. Знаете, Тиндър и т.н. повечето пъти се потребяват директно през мобилния телефон, през запа на съответната услуга. Там също много често започват да се среща такъв тип разпространяване на наративи. Там, за разлика от медиите, за разлика от социалните медии, не можем да говорим за организирани или автоматизирани ботове. Там очевидно става дума за хора, т.е. автентични хора, които очевидно имат за задача да поддържат определен брой акаунти и да пускат определени наративи, определено съдържание през тези акаунти в единия случай, представяйки се за 40-годишна дама, която е самотна и си търси приятел, в другия случай същият човек се представя за мъж. Този тип услуги са много персонализирани, няма тази възможност за неавтентично поведение, да го кажем така, т.е. автоматизирано поведение. Очевидно имаме добре организирани, дали ще ги наречем тролски фабрики, дали ще ги наречем надомна работа, няма значение, но добре организирани групи, които разпространяват определени дезинформационни наративи и все повече и повече вече целта им не е социалните медии, защото те са заляти от друг тип дезинформация, произвеждана автоматично с изкуствен интелект, а този тип нови канали, които са много персонализирани. За съжаление, това много трудно се изследва, разследва, дори да го кажем, много трудно се установява, защото тези канали - ти нямаш публичен достъп до тях. И единственото, на което можеш да се базираш, е на принципа на говорене с хора, които ги ползват", обясни Тодор Галев.

Експертът от международна организация обясни каква може да бъде ролята на Европейския съюз в случая.
"Опитваме да подтикнем Европейския съюз, така че да регулира социалните медии и по-конкретно да ги накара да промотират надеждна журналистическа информация. Целта е един ден, когато си отворите потока с новини във "Фейсбук" или "Инстаграм", да имате двата потока. Единият да бъде с неща, които сте решили да последвате, а другият да е с новини от надеждни медии. Разбира се, въпросът е кои са надеждните медии, кой е журналист. Имаме отговори на тези въпроси. "Репортери без граници" имаме инициатива, която се нарича "Инициатива за доверие в журналистиката". Тя позволява на медиите да получат сертификат за стандарт за качество и е спомената като един от показателите за определяне на журналистиката в Европейския акт за свободата на медиите. Вижте, това е маратон. Всички тези теми са много сложни, като, разбира се, има и геополитически фактори. "Репортери без граници" разбираме това, но нашата роля е да предлагаме решения, да накараме Европейския съюз да действа, както и да поискаме от българското правителство да допринася за такива решения", настоя ръководителят на отдела на "Репортери без граници" за Европейския съюз и Балканите Павол Салай.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!