Ако бях постановчик, щях да поставя в първо действие Фауст, седнал сам на цветна поляна, съзерцаващ пролетното утро. Представям си го в гръб, в черно, в контраст с осветлението, което да показва слънчевия изгрев.
Много искам да работя в операта, когато порасна. Не като оперна дива, а като сценичен работник.
Операта ме научи да изслушвам хората.
Тук открих професии, за които не съм и подозирал.
Благодарение на операта спрях да се срамувам от жестовете си и се научих да изразявам чувствата си.
Чудех се какво по-напред да цитирам от този очарователен детски дневник, който са изписали за Парижката национална опера нейните най-малки ученици, преминали през образователната програма „Десет месеца училище и опера“. Децата, попаднали в нея, са от обикновени училища, най-често от „трудните“ образователни зони на Париж и покрайнините му, съвсем отдалечени от света на операта, който им е изглеждал недостъпен, елитарен, дори архаичен. Клишетата обаче падат още при първото посещение на големите оперни къщи: „Пале Гарние“ – с рубинен блясък и историческа тежест, както някои са написали, и модерната Бастилия, която отвън им прилича повече на министерство, а ги зашеметява с огромната сцена и цели шест етажа за декорите. Така започва едно приключение. Наред с училището сцената навлиза в живота на децата. Там те правят първите си вокални опити и танцови стъпки, насядали на пода, наблюдават репетицията на балетния състав, проследяват целия мащабен процес на създаване на живия спектакъл, разговарят с хора от всичките десетки професии от света на операта – постановчик, диригент, декоратор, гримьор, стилист, осветител, пресаташе. Възхищават се на сменящите се сезони на сцената, на още неготовата рокля на Виолета на бъдещия спектакъл на „Травиата“, на къртовската работа на артистите, докато изразят чувството в тон и движение, на упорития перфекционизъм на диригента.
После преживяното се пренася в училище, с оригинални и иновативни задачи. Едни се увличат по ателието за макети, други развиват литературните си заложби, като пресъздават оперния свят в гатанки, есета и стихотворения. Разбира се, някои деца се обвързват трайно с музиката, като участниците в забележителното ателие „Малките цигулки“. А накрая всички намират място в общата продукция – ако не в спектакъла, който събира заедно артисти и ученици в Амфитеатъра на Бастилията, то поне в съпътстващата го изложба.
Вече повече от четвърт век тази програма жъне успехи, за каквито инициаторите не са мечтали. През нея са преминали около 15 000 ученици, около 35 класа, а на сцената са пели близо 3 000 деца. Това плодоносно сътрудничество на престижната музикална институция и френското национално образование е сочено за пример и е намерило щедра подкрепа от многобройни меценати и дарители. Педагогическите екипи, които кандидатстват за програмата, разработват много дисциплинарни и иновативни проекти, които Операта вписва в най-подходящото от творческата си дейност. В тазгодишната програма например са включени „Жар птица“ от Стравински, модерният балет „9“, една любопитна „азбучна разходка“ из контрастни музикални епохи, рецитал – възхвала на любовта на различни европейски езици.
Така голямата музика проговаря на децата и целта на този разговор е много повече от даване на музикална култура: облагородяване на чувствата, път към творческо изразяване, което пресича корена на насилието, самовзискателност и съсредоточаване, вяра в себе си и в обществото, в което винаги можеш да намериш мястото си. Изобщо, както е споделила в дневника една ученичка: Операта не може да се опише с думи. Тя трябва да се преживее!
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
Супермен е емблематична фигура за комиксовия жанр. Роденият на унищожената планета Криптон мета човек, претърпя не една или две трансформации по пътя към киносалоните. В най-новата адаптация с него се заема един от новите ръководители на ДС студиос – Джеймс Гън. Той пое режисьорският пост, изглежда, с желанието да припомни успехите на..
В седмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Гост: журналистът Ивайло Спасов – главен редактор на списание “Български артист“ и част от екипа на продуцентската компания на българската оперна дива Соня Йончева. Представяме новия брой на..
" Ако се опитат да предизвикат предсрочни избори във Варна, много силно ще настъпят мотиката . Благо Коцев ще си ги спечели", предупреди председателят..
Кандидатите за поста бяха шестима - рекорден брой до този момент. Това са: Антон Станков, Мария Матева, Джема Грозданова, Димитър Маргаритов, Мая..
Задържане по принцип за даден вид престъпление е крайно неприемливо. Никое престъпление само по себе си не е основание по принцип човек да бъде..