Галерия „Аросита“ разширява територията на своя поглед към съвременното изкуство, с една изложба на двама млади словашки художници – Мартина Рьотлингова и Матуш Матятко. Изложбата се нарича „Градски икони“, а поводът да се обърнат към града ни е една едномесечна Резидентска творческа програма в София, по време на която са създадени повечето от произведенията. Млади, но формирани като артисти, те са изградили свой личен стил, творбите им впечатляват с професионализма и ясно изявена позиция, в която със свобода и познание за белезите на еклектичното съвременно изкуство. Живописта и графиката са предпочитани изобразителни медии за младия творчески тандем Мартина и Матуш.
Интересното и при двамата е, че се вълнуват от пулсиращия живот на града, от съвременната архитектура, даже към някои идоли от миналото и историята на София. Авторите имат някъде близка цветова гама, но в повечето случаи зрителят ги разпознава като различни – Мартина, с по-приглушена, деликатна гама, със замъглени, като че ли създадени с подобен на филтър ефект произведения, докато Матуш е повече с ярки, сини, тъмни цветове, които ни насочват към визуализация на глобални проблеми на нашето време. Матятко е привлечен от мита, култа към политически и светски идоли, популярни личности в масовата култура. А при Мартина темата за екологията, за прекомерната консумация, за замърсения въздух са пресъздадени деликатно и ненатрапчиво.
„Градски икони“ в галерия „Аросита“ ни среща и обогатява с изкуството на двама словашки художници, които се вписват успешно на художествената сцена и у нас, и в Словакия, и в света – с изложбите си във Франция, Бали, Китай и Япония.
Интервюто с изкуствоведката Ани Венкова, куратор на изложбата, като я представи и на перфектен английски език на откриването, можете да чуете от звуковия файл.
В пространството на джаз клуба In The Mood художникът Орлин Атанасов откри самостоятелна изложба с необичайно заглавие "Странни мисли по никое време". Работите са в техниката на асамблажа и колажа. Творецът съчетава разнообразни материали, които открива на битака, или които морето "връща" на брега "вече обработени", за да създаде своите творби...
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от една обикновена случка той прави нестандартна история." В тях диша големият град, често заплашителен и груб. Там сякаш няма място за чувства и нежност, но писателят успява да ни срещне и с такива..
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да се поставят по европейските сцени и не след дълго и на различни континенти. Постановката на Катя Петрова "Някой ще дойде" в Народния театър "Иван Вазов" е първи прочит на пиесата у нас и първа..
Плевенският театър "Иван Радоев" гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Есенна соната" от Ингмар Бергман. Постановката по..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg