Аз съм повече от разочарован от начина, по който се развиват нещата в България и по който се пренебрегва постигнатото в последните години в изпълнение на изискванията на ЕС. Това се прави по един абсолютно неприемлив начин и очаквам ЕК да предприеме всичко необходимо, за да прекрати тези процеси и да спре това ново правителство. То наистина злоупотребява с възможностите, които са му дадени, и се опитва да изгради общество, тайни служби и правораздаване, които нямат нищо общо с европейските стандарти.
Това каза в интервю за БНР германският евродепутат и член на бюрото на Европейската народна партия Маркус Фербер:
България от самото си присъединяване към EС е в процес на наблюдение и комисията има много възможности да упражни пряко въздействие. Смятам, че в тази ситуация тя трябва да помисли за сериозно разследване какво се случва в България, както и за активиране на чл. 7 от европейските договори, който предвижда отнемане на правото на глас в съвета, защото България тръгва по път, който е изцяло срещу стандартите ни за върховенство на закона. Въпросът не е дали ще го направи ЕНП. Тук става дума за това ЕС да съхрани стандартите си. Това, което се случва в последните дни в България, е в пълно противоречие с тези стандарти. Проблемът не е партиен, той е в това имаме ли общи ценности в Европа или не. Тези общи ценности са отговорност на всички, били те социалисти или членове на ЕНП.
В последните седмици бях много рязък в личните си позиции за Унгария. Публично заявих, че това, което Орбан направи и продължава да прави, е да тества докъде стигат границите на европейските ценности. Аз не приемам това. Разликата обаче е, че в България не се допират граници, а се отива извън тях. А ние имаме механизми какво трябва да се предприеме срещу държавите, които си позволяват това. Зад границите е това дали службите за сигурност ще бъдат поставени извън отговорността на Министерството на вътрешните работи и извън контрола на парламента. Актуалното назначение на върха на ДАНС също е отвъд тези граници и отвъд критериите за необходима квалификация. Затова казвам, че за разлика от Унгария в България не просто се допират, но и се преминават граници.
Запитан за неговото обяснение на ставащото, евродепутатът заяви:
Не съм член нито на българската, нито на немската социалистическа партия и не мога да обясня защо едно социалистическо правителство прави подобни неща. Честно казано, имам чувството, че след влизането си в евросъюза България така и не си зададе въпроса каква е ролята й в него и не му потърси отговор. Сега сме свидетели на това, че много от българските вътрешни проблеми се пренасят на европейско ниво, а трябваше с членството тези проблеми, които са още от 90-е години, да бъдат преодоляни. Вместо това никоя политическа партия не е създала своеобразни български стандарти по европейски модел - какво правим заедно в интерес на държавата си. И така до днес всичко се прави на основата на партийното противоборство, а това няма как да бъде полезно за страната. Същото се случва в Румъния, случваше се преди и в Полша, но тя го преодоля и сега бележи огромен икономически прогрес. Това показва, че подобни проблеми трябва да се решават вътре в страната, а не по начина, по който го прави България.
Фабер коментира и позицията на ЕК, която не коментира личността на избрания нов шеф на ДАНС, но припомни колко държи на прозрачността и спазването на демократичните процедури при подобни назначения:
Според мен това беше сериозна първоначална реакция, като имаме предвид, че Европейската комисия трябва да отчете всички развития и да провери какви са причините и последиците при подобно назначение. Можете да не се съмнявате обаче, че комисията следи и ще продължи да следи много внимателно какво става в България. Уверявам ви, че още на следващата сесия на ЕП през юли ще се занимаем с Унгария. Също тогава в пленарна зала ще влезе и случващото се в България. Недопустимо е да обсъждаме само унгарските проблеми, но не и българските. За България все още действа мониторингов механизъм. Вярно е, че той вече няма опция за налагане на предпазни клаузи и това, което остана, е да използваме възможностите на чл. 7.