Преди време японският автомобилостроител „Нисан“ беше един от най-шумните противници на Brexit, като предупреждаваше, че излизането на Великобритания от ЕС може да навреди сериозно на британската икономика.
Сега обаче голямата азиатска компания препотвърди своя интерес за правене на бизнес в Обединеното кралство, съобщава CNN.
Японският автомобилен производител, който управлява най-голямата британска фабрика за леки коли, заяви, че ще пренесе производството на своя модел "Екс-трайл" (X-Trail) във Великобритания, като в същото време ще продължава да произвежда в страната и модела „Кашкай“ (Quashqai). В момента моделите автомобили "Екс-трайл" се произвеждат в Япония и Русия.
"Нисан" има огромна фабрика в Съндърланд, в която работят 7000 души, които произвеждат над 470 000 превозни средства годишно. Ангажиментът на японския гигант за ново производство в Съндърланд, освен модела "Кашкай", означава, че тези 7000 работни места ще бъдат запазени въпреки предстоящите преговори за излизане на Великобритания от Европейския съюз.
Ръководството на "Нисан" също така заяви, че е било убедено да запази производството във Великобритания, след като е получило уверения от британското правителство, макар че не предостави по-конкретни подробности.
Междувременно британският премиер Тереза Мей заяви в четвъртък, че правителството се ангажира да създава и да поддържа благоприятни условия за автомобилната индустрия, така че тя продължава да нараства.
Въпреки "розовите" изказвания от "Нисан" и Терезе Мей, все още има опасения, че Великобритания може да загуби доста работни места в автомобилния сектор, след като правителството стартира дългия процес по развода с ЕС.
Производителите на автомобили, които често доставят различни части от други райони на ЕС за превозните средства, асамблирани във Великобритания, се безпокоят, че Brexit може да оскъпи техните разходи и да забави дейността им в Европа чрез въвеждане на гранични мита. Трябва да се има предвид, че "Нисан" изнася 80% от своята британска продукция за европейския пазар.
В същото време обаче, по-слабата британска лира може да направи Великобритания по-привлекателна за световните производители с оглед намаляване на техните разходи. От края на юни насам, когато британците гласуваха за излизане от ЕС, паундът се обезцени с цели 19% спрямо американския долар.
Автомобилната индустрия във Великобритания е на стойност около 72 млрд. британски лири в годишни продажби, като близо 814 000 британски работни места зависят от автомобилните производители в страната.