Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

След влизането на България в Шенген и по суша

Филип Гунев: Проверките ще се във вътрешността на страната на принципа на "анализ на риска"

"Някои държави членки за автомобилите изграждат системи за автоматично разпознаване на регистрационните номерата"

| Интервю
Филип Гунев
Снимка: Силвия Великова

България трябва да развие компенсаторни механизми оттук нататък, за да получим всички ползи на Шенген - свободно преминаване на хората и Гранична полиция трябва да развие компенсаторни механизми, обясни бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев в интервю пред БНР.

"Тези контролни механизми са различни, но най-лесният е допълнителни проверки вътре в страната, но въз основа на разследвания, разузнавателна информация и на принципа на "анализ на риска" –спираш автомобили, които отговарят на критерии за риска", обясни дипломатът.

Той съобщи, че в момента се работи за автобусни линии и жп- превозвачи да предоставят списъци на всички пътници, да може да имат представа, кой минава през границите.

"Някои държави членки за автомобилите изграждат системи за автоматично разпознаване на регистрационните номерата. Този квазикитайски подход е единственият начин да се компенсира едно огромно свободно пространство, в което веднъж влезе някой, трудно може да се следи къде се движи", допълни той.

Според него малката полза от влизането в Шенген е бързото преминаване през границата, но "големият проблем ще са проверките във вътрешността", но те ще са само на база "анализ на риска".

До момента българските служби са били задължени да правят 100-процента проверки:

"Сега е обратното нямат право на такъв контрол, дори при възстановяване на временен граничен контрол, пак трябва да е на оценка на риска. Сега се договориха на българската граница да няма никакъв контрол. Той ще става в рамките на 30-километровата погранична зона. Самите държави решават колко да проверяват, всяка държава решава сама, няма европейски стандарт, може и нищо да не прави, ако няма рискове и заплахи."

За българо-румънската граница следващите 6 месеца ще има т. нар. временен вътрешен контрол, който не е 100%, "но можеш и на самото ГКПП да го извършваш. В момента Германия  е възстановила такъв тип контрол по всичките си граници".

Филип Гунев посочи, че граничните ни пунктове трябва да бъдат изчистени от всички съоръжение като кантари, защото по европейски изисквания самият пункт трябва да е изчистен и да се минава безпрепятствено.

Според бившият зам.-министър на МВР инфраструктурата ни също трябва да бъде адекватна на очаквания трафик.

"Видях, че АПИ обявиха проучване да разширят последните 2 км преди ГКПП Кулата Защото там инфраструктурата е такава, че да поема трафика, ако имаш граничен контрол. Сега всички уреди от граничния пункт трябва да се изнесат и да ги поставят във вътрешността на страната", обясни той.

Гунев посочи, според направени оценки, ако не сме в Шенген щетите са за около 1 – 2 млрд. лв., между половин и един процент от БВП.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени