Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Теодора Пенева:

Без ясни правила огромните средства от Социалния план за климата може да не достигнат до нуждаещите се

Доц. Теодора Пенева
Снимка: Катя Василева

България се подготвя за разпределянето на 2,49 млрд. евро в подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия през следващите 6 години (1 януари 2026 – 31 декември 2032 г.) чрез Социалния план за климата (СПК).

Целта е уязвимите групи хора да бъдат компенсирани за умереното покачване на цените на бензина, дизела, природния газ, транспортните услуги и др., което се очаква да настъпи с въвеждането на новата Схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво ЕС в началото на 2027 г. Тя поставя цена върху емисиите на парникови газове от използваните в сградите, сухопътния транспорт и микропредприятията изкопаеми горива, за да стимулира домакинствата и микропредприятията да преминат към ниско- или нулевоемисионни енергийни източници.

"Тази добавка в цената на изкопаемите горива ще се плаща от всички нас. Но България е нетен получател от Социалния фонд за климата (СФК) – коментира пред БНР-Радио София доц. д-р Теодора Пенева, изследовател от Института за икономически изследвания към БАН и старши експерт "Климат и енергия" във WWF. – Около 77% от средствата ще са предназначени за декарбонизация на двата сектора – сградите и транспорта. Само 13% ще са за директно подпомагане доходите на домакинства, директно засегнати от Схемата."

По думите на Пенева 1,5 млрд. евро ще са за 4 основни мерки за сградитесаниране на около 2 хиляди сгради, създаване на енергийно общности, "Топъл дом" за еднофамилни къщи, подмяна на уреди за приготвяне на храна с електрически.

В областта на транспорта мерките са 5:

  • 713 млн.  лв. са предназначени за създаване на нови транспортни линии и маршрути; Около 1325 електрически превозни средства, зарядни станции и карти в 265 общини;
  • 100 милиона ще бъдат насочени за микропредприятия в сектор услуги, чиито разходи за транспорт са над средните за страната – ще бъдат подпомогнати около 150 такива предприятия от 4300 идентифицирани от Министерския съвет;
  • Нискоемисионни електрически мотриси (356 млн.)
  • За мобилни здравни кабинети 150 ел. превозни средства;
  • Солидарна мобилност - за около 77 млн. евро.

Рисковете и предизвикателствата са свързани най-вече с неясните правила, по които ще се разпределя този огромен ресурс, изтъкна доц. Теодора Пенева.

Съществува реална опасност средствата да не достигнат но уязвимите, за които е Планът.

Сградите, които ще бъдат допуснати до програмата, ще се определят по субективната преценка на общините. Разпределението не е предвидено да се базира на оценката за въздействие.

"И в момента имаме неравномерно разпределение на получателите – допълни Пенева. – От 265 общини в 120 не е реализиран нито 1 проект за енергийно обновяване."

По нейни данни енергийно бедните домакинства са близо 900 хиляди, а други 100 хиляди са засегнати от Схемата.

Днес по темата с общо становище излязоха 15 граждански, бизнес и потребителски организации, сред които са WWF България, Екологично сдружение "За Земята", Център за енергийна ефективност "ЕнЕфект", Асоциация "Активни потребители" и други.

"Администрирането на средствата по СПК само през общини и държава не е възможно – те нямат достатъчен капацитет. Държим за децентрализация на процесите, за участие на неправителствени организации и повече юридически лица", допълни доц. Пенева.

Чуйте разговора на Невена Николова.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна