Преди няколко дни австрийският консорциум „Капш Трафик Солюшънс” спечели обществената поръчка за изграждане на тол система в България. Електронната система за платено преминаване по българските пътища ще е на база разстояние за превозни средства над 3.5 тона и на база време за леки коли. Срокът за изпълнение е 19 месеца и след въвеждането на тол системата винетните стикери на автомобилите ще бъдат заменени с електронни винетки. Неотдавна транспортният министър Ивайло Московски заяви, че изграждането на тол системата е важно, защото тя е част от общия план за стабилизиране и устойчивост на транспорта, а очакваните годишни приходи от новата система са в размер на 1 милиард лева, което ще осигури добра поддръжка на пътната инфраструктура. Превозвачите в автомобилния транспорт, обаче, се опасяват, че новата система ще окаже голям финансов натиск върху техния бранш и ще предизвика фалити на малки фирми.
Ние не сме против тол системата, но тя трябва да бъде разумно приложена, както е в другите европейски държави, заяви председателят на Националната транспортна камара Койчо Русев. По думите на Русев, в Европа около 15 на сто от пътната мрежа се таксува от тол системата. Това са основно автомагистрали и първокласни пътища с транзитен поток. При нас първоначално се говореше за 50 процента, а преди няколко дни стана ясно, че системата ще обхваща около 80 на сто от пътната мрежа, което е несправедливо, каза Койчо Русев и допълни:
Аргументът че по този начин ще накараме транзитно преминаващите през страната автомобили да плащат една справедлива такса между 70 и 100 евро е оправдание, което няма да реши проблема. На денонощие през България преминават транзитно 800-1000 товарни автомобила, което прави 300 000 автомобила на година. Ако предположим, че от всеки се вземе тол такса от 100 евро, се получава приход от 30 милиона евро годишно. Тези, които държат да се приложи тол системата в такъв размер, казват, че очакваните приходи след въвеждането й ще са над 1 милиард лева годишно. Ако от този 1 милиард извадим 200 милиона приход от винетки и 60 милиона от транзитно преминаващи излиза, че останалите близо 700 милиона лева ще се събират от товарния трафик, който обслужва цялото стопанство на страната.
Русев е на мнение, че от това ще бъдат засегнати всички транспортни фирми в България и най-вече малките:
Според министъра на транспорта, по този начин ще се получи справедливо разпределение между воден, въздушен, железопътен и автомобилен транспорт. Какво казва той чрез тол системата? Казва, че ще увеличим разходите за ползването на пътната мрежа в автомобилния транспорт, за да накараме товародателите да отидат в другите видове транспорт. Справедливо ли е да се натоварва финансово само един вид транспорт? Ще се стигне до отлив на товародатели, които и без това са малко, и след това фалитите са ясни.
Русев е категоричен, че не се прави достатъчно, за да се ликвидира нелоялната конкуренция. Може ли да си представите тези фирми, които са на светло, в какво състояние ще изпаднат след въвеждането на новите такси? Има много други варианти и начини да се съберат средства, ако проблемът ни е да хванем транзитния поток. Смятам, че е по-справедливо да се намери някакво решение в рамките на акциза, защото горивото дава най-голяма информация как се ползва пътната мрежа. Голямотонажните автомобили използват най-много гориво, а леките автомобили най-малко. В акциза може да се заложи една допълнителна такса, макар че сега близо 30 евроцента на литър отиват за акциз и съответно в хазната.
Според Русев, ако се приложи тол такса от 100 евро на 350-400 километра, голямотонажните коли ще трябва да плащат допълнително 50 стотинки на километър.
С други думи, за всеки курс от София до морето и обратно ще се плаща допълнително 200 евро, което е непосилно за всеки превозвач. Трябва да се проведе сериозен разговор по темата и след детайлен анализ да се стигне до една приемлива цена, завършва Койчо Русев.
За ръст на заплатите от поне 10% във всички бюджетни сфери и по-значително увеличаване на доходите в образованието, здравеопазването и МВР през 2025 г. настояват от профсъюза КНСБ. В Бургас лидерът на синдиката Пламен Димитров обяви, че при..
Българката Саша Безуханова, международно признат мениджър в дигиталната индустрия и филантроп, беше отличена с престижната международна награда Women in Tech Global Lifetime Achievement Award 2024 за цялостен принос за ролята й за развитие на..
Днес се навършва една година от отвличането от хутите в Червено море на двама български моряци като част от екипажа на кораба Galaxy Leader. По този повод молебен за здравето и спасението на сънародниците ни беше отслужен в моряшкия храм "Свети..
В дните 22 и 23 ноември Българската православна църква ще отбележи тържествено 100 години от освещаването на Патриаршеския ставропигиален храм-паметник..
"Инвестирането в хората, образованието, иновациите и технологиите е ключът към успеха в бъдеще", заяви президентът Румен Радев на откриването на бизнес..
В „България днес“ на 22 ноември говорим за това как се осъществява дейността на едно българско сдружение в Гърция, с..