Министърът на икономиката, енергетиката и туризма в служебното правителство на проф. Георги Близнашки - Васил Щонов, съобщи, че договорите на страната ни с Русия за проекта "Южен поток" е в Българския енергиен холдинг (БЕХ) и във фирмата, участваща в реализацията на газопровода от наша страна.
Вярно е това, че след моето писмо до "Южен поток - България", в това писмо беше казано, че не можем да подпишем договора за строежа на газопровода, преди той да отговори на изискванията на Европейския съюз и съответно помолихме "Газпром" първо да се разберат със Съюза. След като са ясни ползите и колко ще струва този проект, тогава да се пристъпи към това строителство. На 31-ви юли има писмо от министър-председателя тогава Пламен Орешарски към Министерския съвет, в което се казва: "Във връзка с наказателната процедура от Европейската комисия към България, моля всички министри, в частност министъра на енергетиката, да предприемат всички законови мерки, за да се спре по-нататъшна работа по проекта". Трябвало е да бъде изпълнено от тогавашния министър Стойнев, но той не е свършил тази работа и дори не е входирал писмото в МИЕТ. Причината, поради която аз изпълних нареждането на бившия министър-председател, е, че това решение трябва да се изпълни и, второ - за самия проект има неизясненост. Не мога да изрека точната сума за разходната част, в пресата се появиха данни за 4 милиарда евро. Договорът за разходите беше подписан. Договорът за приходите, неразделна част от документацията, за да се изчислят ползите от проекта, не беше подписан. Има проектодоговор за транзитните такси, който дава някаква индикация какви се очаква да са ползите, но не е подписан и няма правна стойност.
Едно продължаване на проекта би задължило България с до 2 милиарда евро, което е нещо, което нито един министър не си е позволил, без да има яснота какви ще са транзитните такси и ползите. Моето писмо е от 11-и август, естествено всичко това е съгласувано с премиера на служебното правителство и с вицепремиерите. Нека да сме ясни - причината, поради която не пристъпихме към изпълнение на строежа на "Южен поток" е, че имаше неяснота, която съществува и до ден днешен относно приходите, които ще реализираме от този проект. Имайте предвид, че предишното правителство, на БСП и ДПС, Пламен Орешарски, са можели да вдигнат капитала на фирмата "Южен поток - България" и да пристъпят към започване на строежа още юни, юли, но и те не са го направили. /.../ Никой не иска да задължи България с до 2 милиарда евро. Това е абсолютно еквивалента схема на АЕЦ "Белене".
Васил Щонов потвърди, че подробно е изчел договорите по "Южен поток".
Има известно недоверие от руска страна към българските упарвници поради простата причина, че в миналото правителство - на Орешарски, едно се е обещавало, а друго се е вършело. /.../ Тези договори, които се съхраняват и в БЕХ, и в "Южен поток - България", се пазят. Малко трудно е да се стигне до тях, това е позиция на руската страна. /.../ Първата версия на договорите, които ми представиха, бяха проекти, не бяха оригиналните.
Прочел съм всички договори, нужни за осъществяване на този проект. /.../ Причината, поради която не е подписан договорът за транзитните такси е, защото предишното правителство не е придвижило приходната част и второ - осъществяването на "Южен поток" може да стане по два начина. Единият - извън правилата на Европейския съюз. Тогава се получава очаквана печалба от около 54 милиона на година, много по-малко от цифрите, които се споменават в момента в пресата, след като се приспаднат всички разходи. Когато е започнала процедурата от Европа към България, че процедурата трябва да отговаря на трети енергиен проект, няма как да изчислим колко ще са ползите, защото не знаем в каква правова рамка ще се реализира проектът, цялата печалба за България е несигурна. /.../ Този проект е добър за България, изгоден, това е транзитна тръба, България печели от транзита. В най-лошия случай, печалбата би била 50 милиона евро на година. Това все пак са някакви пари.
Интервюто на Даниела Големинова с Васил Щонов можете да чуете в звуковия файл.
Комисията за защита на конкуренцията не откри монопол на пазара на горивата. В секторния анализ регулаторът дава единствено препоръка за електронна платформа в складовете. От извършения анализ на цените на дребно на бензин А95 и дизеловото автомобилно гориво през миналата година в различните географски региони на страната е видно, че..
Василена Вълчанова и Любомир Бабуров от платформата „Рацио.бг“ отличиха пред БНР научните достижения на 2018-а година. Според Вълчанова, изстрелването на електрическа кола в космоса с ракета на Илон Мъск е сред най-запомнящите се събития на годината: „Хубавото нещо за всички нас като бъдещи космически туристи е, че виждаме..
Украйна и балтийските държави оспориха на среща в Рига вчера планираното разширение на газопровода по дъното на Балтийско море от Русия към Германия "Северен поток", предаде ДПА. Ако бъде завършен, така нареченият проект "Северен поток-2" ще струва на Украйна, Полша и Словакия милиони долари ползи от транзита на газ, заяви украинският премиер..