Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Игнат Арсенов: При пътуване със самолет, багажът се счита за загубен, ако не бъде доставен до 21 дни

Игнат Арсенов

Ако вещите в багажа Ви са на стойност под 1200 евро, може да не правите допълнителна застраховка.

При какъвто и да било проблем с полет, превозвачът задължително дължи на пасажерите информация. В зависимост от естеството на проблема, тя може да бъде свързана с това кога реално ще се осъществи полетът, какво е очакваното закъснение и пр. Това каза за Радио Благоевград Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

„Ако се очаква закъснението да е над два часа, за пътника възниква правото на грижи – може да получи храна и напитки, а при закъснение повече от един ден – настаняване в хотел и превоз от летището до хотела и обратно“, припомни Арсенов. В случай че авиокомпанията не изпълни тези свои задължения, е важно пътниците да пазят всички касови бележки и документи за закупена храна, или заплащане за хотел, за да претендират тези разноски от превозвача.

При закъснение над пет часа не сме длъжни да изчакваме следващия полет, който е по-късно или на следващия ден. Можем директно да се откажем от пътуването и в рамките на седем дни да получим обратно парите си за платения билет, обясни още Арсенов. 

„Когато закъснението е по вина на авиокомпанията, а не е причинено от извънредни обстоятелства – буря, обилен снеговалеж, заплаха за сигурността, тероризъм или др., пътниците имат право на допълнително парично обезщетение, като то може да варира от 125 до 600 евро“, добави Игнат Арсенов. Той уточни, че за реализирането на правата ни да се откажем да пътуваме, да получим грижи и т.н., се брои закъснението спрямо часа на заминаване. Докато за паричното обезщетение, то се пресмята от часа, в който самолетът е трябвало да пристигне, до този на неговото действително кацане. Счита се, че самолетът е пристигнал, когато пътниците могат да излизат, а не когато реално са излезли. „Самолетът може да е закъснял два часа и петдесет минути, а ние до третия час да стоим, за да получим обезщетение. Това няма значение, щом той вече е на паркинг, вратата е отворена и всеки може да слиза, се счита, че е пристигнал“, обясни Арсенов.

Когато след кацането на лентата за багажа не намираме куфара си или пък той е повреден или има липси, в никакъв случай не трябва да напускаме летището, а веднага да отидем на гише „Рекламация на багажа“, да попълним и подадем т.нар. протокол за забавен или загубен багаж. В противен случай повечето авиокомпании няма да ни изплатят обезщетение. След това – задължително писмено, като може и по имейл, е необходимо да уведомим авиокомпанията за възникналия проблем с багажа. Ако той е забавен, е добре да посочим още в кои хотели и къде ще пребиваваме, за да може да ни го донесат. „Ако багажът не бъде доставен до 21 дни, той се счита за загубен“, каза още Игнат Арсенов.  

При забавен багаж за повече от 24 часа пътниците имат право на обезщетение до определена сума под формата на различни стоки от първа необходимост – тоалетни принадлежности, дрехи, бельо и т.н., които да им бъдат предоставени или да закупят сами, и впоследствие да им се възстановят похарчените за тях средства. Когато обаче куфарът е загубен, може да получите до 1200 евро. „Това означава, че ако нашият багаж е по-скъп от 1200 евро, е удачно да си направим допълнителна застраховка. Ако е по-малко от тази сума, няма смисъл от такава застраховка, тъй като авиокомпанията ще ни изплати щетата“, разясни Арсенов. „Но ако ние се прибираме в къщи, се предполага, че имаме всички вещи от първа необходимост и в този случай няма да ни се плаща обезщетение за забавянето, а само ако багажът е загубен или повреден“, обърна внимание той.

Игнат Арсенов препоръча пасажерите да носят всички ценни вещи – пари, бижута, важни документи, животоспасяващи или поддържащи лекарства, в ръчния си багаж. Що се отнася до регистрирания – всяка авиокомпания има списък на забранените вещи, с който пътниците трябва да се съобразяват. Поставянето на чупливи предмети при всички положения крие рискове от увреждане на останалия багаж в пътната ни чанта.

При всеки проблем във връзка с ползване на услугите на транспортна компания потребителите следва да се обръщат първо към превозвача. В случай че казусът не се реши, да търсят съдействието на институциите – Европейски потребителски център, ГВА, ИА „Автомобилна администрация“. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Електрониката в Благоевградска област: От 60-те години до днес

В изложбата „Електрониката в Благоевградска област“  ще бъдат представени изделия на над 20 фирми, работили и работещи в областта на електрониката, радиотехниката и съобщителната техника от 60-те години на миналия век до днес. Подготвя се каталог с пълните технически параметри на представените образци. Представители на академичния екип на..

публикувано на 15.01.25 в 13:41

ТВ екип от Азия снима филма за традициите в Рибново

Телевизионен екип от Сингапур гостува в Рибново и снима филм за местните традиции. За гостите от далечна Азия разказа в ефира на Радио Благоевград преподавателят Ибрахим Кадриев, който  популяризира родния край във фейсбук групата „Рибново-традиции от векове“. „Аз съм нещо като местната медия, която снима всичко случващо се в Рибново. Идеята ми е да..

публикувано на 15.01.25 в 12:56

Агенцията за бежанците трябва да промени начина на действие

В община Бобошево са били изненадани от писмото от Агенцията за бежанците при Министерския съвет, в което се предлага в бившето училище в село Сопово след ремонт да се настанят 15 момчета до 18 години от Сирия. Средствата за ремонта да се осигурят от Агенцията. Жителите на общината, която неслучайно наричаме Българския Ерусалим, категорично не..

публикувано на 15.01.25 в 10:20
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Влизането в Шенген ще ускори икономическата активност в България

Високите цени в началото на годината продължават да бъдат икономически проблем, но според икономиста Румен Гълъбинов страната ни върви в правилната посока. В интервю за Радио Благоевград той подчерта, че през последните години наблюдаваме постоянна надпревара между ръста на доходите – заплати и пенсии – и цените. Макар инфлацията да е значително..

публикувано на 15.01.25 в 10:14

След 15 януари ще станат ясни резултатите от проверките на пътя Кюстендил – село Ябълково

Пътищата в община Кюстендил са проходими при зимни условия. Тази сутрин и там отново валя сняг. Основните пътни артерии са обработени и са на асфалт, обработват се и страничните улици в града. Четвъртокласната пътна мрежа се обслужва по договор. Засега, няма сигнали за бедстващи хора, няма и абонати без електрозахранване, няма откъснати от света..

публикувано на 13.01.25 в 14:00
Свобода Бъчварова

100 години от рождението на Свобода Бъчварова

На 11 януари Радио Благоевград се поклони пред приноса на Свобода Бъчварова в българската култура чрез излъчването на архивен запис от интервюто на Николай Ангелов с нея, записано през 2005 г. в Рио де Жанейро. Чухме и разговора на Валентин Дишев с дъщерята на писателката. Предлагаме ви да изслушате и двата разговора - размислите на две изключителни..

публикувано на 13.01.25 в 12:08

Държавата не заплаща навреме работата по проектите

Доста работа в община Гърмен бе свършена през миналата година. Бяха подготвени много проекти, отнасящи се до решаване на проблеми във всички населени места в общината. Те се отнасят и до състоянието на инфраструктурата. Нещо, което бе подценявано през последните години – това сподели в интервю за Радио Благоевград кметът на община Гърмен Феим..

публикувано на 13.01.25 в 09:21