Туризмът безспорно е един най-засегнатите икономически отрасли в условията на пандемията от коронавируса. Съгласно данни на Евростат за Европа в периода януари-септември 2020 г. е регистриран спад в туристическите пътувания от 49% спрямо 2019 г., като през месеците март-юни 2020 г. този процент е достигал до 90 на сто. Нагласите за предстоящия летен туристически сезон коментира доцент д-р Гергана Ангелова от Стопанския факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“-Благоевград:
“Съгласно едно проучване, направено от огромния онлайн посредник „Трип Адвайзър“ през месец януари, проведено сред пътуващи от страни като Великобритания, Германия, Италия, Австралия, Япония и САЩ, се очертават няколко основни тенденции относно пътуванията през 2021 година. На първо място хората споделят, че планират да пътуват след втората половина на 2021 година, като най-нетърпеливи се оказва това да бъдат туристите от Германия и Великобритания. На второ място като тенденция се откроява ключовият фактор за увереността и спокойствието на пътуващите и това ще дойде от ваксинациите, както от страна на пътуващите, така и от страна на приемащата дестинация. Вътрешният туризъм или т.н. „домашен“ туризъм отново ще има значителен дял и през тази година. И последната тенденция, която се откроява в това проучване е свързано със заведенията за хранене. Потребителите споделят, че са нетърпеливи да се хранят отново навън, но въпреки това търсенето на заведения от типа „takeaway” (тейкъуей) , предоставящи храна за вкъщи ще остане високо и през 2021 година.“
Очакванията на туристическия бизнес у нас за предстоящия летен сезон са да бъде по-добър от 2020 г., но да остане по-слаб от този през 2019 г., като разликата ще бъде 20-23%. В ситуация на пандемия се очаква българинът да предпочете пътувания и почивки у нас. Вътрешният туризъм отново ще получи значителен тласък.
„На ниво настаняване се предпочитат къщите за гости и самостоятелните места за настаняване. Това , разбира се, е тенденция, която се наблюдава не само в България, но и в международен план. Дори Германия регистрира 56% активност във вътрешния туризъм за миналата година в сравнение с едва 36% през 2019 година.“
Освен България, другите две предпочитани дестинации за българите са Гърция и Турция. Гръцките власти вече дадоха яснота относно мерките и условията за посрещане на туристите с откриването на летния сезон на 14 май.
„Това, с което Гърция изпреварва и България и Турция като конкурентни дестинации е, че в нея протича много активно ваксиниране на персонала на заетите в туризма, което е много успокояващ фактор за всички туристи, които смятат да пътуват до Гърция. И това ваксиниране ще приключи до началото на сезона. Дори интересното е там, че дори към настоящия момент вече има цели острови, които се определят като свободни от COVID. Това, разбира се, са малки острови с местно население около хиляда души.“
Това явление се наблюдава и в Хърватия и в някои райони на Турция. В случай на заразяване, туристите в Гърция ще бъдат хоспитализирани, като разходите ще бъдат изцяло поети от държавата. Според доцент Ангелова, прогнозите са Гърция и Турция да поддържат по-високи цени на туристическите пакети. Причината е, че местата за настаняване ще работят с по-малък капацитет и повече персонал. Заведенията извън хотелите ще бъдат с капацитет до 30%, като престоят за чай или кафе ще бъде ограничен до 20 минути, а за основно хранене – 40-45 минути.
„В България цените също остават увеличени, но пък от бранша ни уверяват, че това ще бъде ма сметка на едно доста по-високо качество. Това, което България трябва да направи този летен сезон ,е да запази имиджа на здравословна и безопасна дестинация, тъй като тя получи печат за здравословна и безопасна дестинация от Световния съвет по пътувания и туризъм. А кризата колкото и неблагоприятно икономическо явление да е, тя се явява и възможност за промяна, за един ребрандинг на България или за изграждане и задържане на нов, положителен имидж на бранд „България“.
Чуйте в звуковия файл репортажа на Димитър Джаджаров.
Резултатът на ПП ГЕРБ в Пазарджик е закономерен, а Благоевград върви по същите стъпки. Тази прогноза направи в ефира на Радио Благоевград Кирил Илиев, член на общинската организация на ГЕРБ в областния център. Той подчерта, че лидерът Бойко Борисов има основание да се ядосва на случилото се в Пазарджик, но то не е изненада. Според Илиев една от..
Група „Ревю“ представи през седмицата новата си песен „Разлог“ – композиция, в която иронията и поезията се преплитат, за да очертаят тревожния пейзаж на съвременното общество. Текстът на „Разлог“ превръща реалното име на града в многопластова метафора – за духовното, моралното и социалното разложение, но и за оцеляването на „малкото останали живи“...
Парламентът остава блокиран – за трети пореден ден Народното събрание не успя да събере кворум. Днес в пленарната зала се регистрираха 53 народни представители. Ситуацията поставя под въпрос не само работата на парламента, но и стабилността на управлението. Припомняме, че блокажът настъпи, след като лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че партията му..
За седма година поредна година започна благотворителната инициатива „Споделената зима е топла“. Организатори са отново от екипа на сдружение „Близо до теб“ в Дупница. Призивът към жителите на града е да се включат в превърналата се в традиционна кампания за даряване на топли връхни дрехи за нуждаещите се хора. До 15 ноември в..
Общински младежки парламент Благоевград към ЦПЛР – Център за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград, организира конкурс-рецитал, посветен на Деня на народните будители. Събитието ще се проведе на 29 октомври 2025 г. с начален час 10:00 часа и цели да даде сцена на ученици от града да представят българската литература по..
Есента е прекрасно време от годината, но също така е истинско предизвикателство за собствениците на кучета, които трябва да защитят своите четириноги приятели от опасностите на сезона. Това обикновено не изисква много усилия. Използването на подходяща екипировка и облекло и информираността за някои потенциални опасности в заобикалящата среда..
България ще има достъп до значителни средства в рамките на следващия многогодишен бюджет на Европейския съюз за периода 2028-2034 г. Към момента около 65% от средствата все още не са насочени към конкретни проекти. Това заяви европейският комисар по земеделието Кристоф Хансен, по време на срещата си с представители на по-големите земеделски..