В предстоящите дни на по-интензивни покупки от кампаниите за Черния петък, Коледа и Нова година, в потребителската рубрика по Радио Благоевград „Потребителска кошница“, насочихме вниманието на потребителите към една важна тема, свързана с опазването на личните им данни. Тя бе акцент в гостуването на експерта в сферата на потребителската защита Габриела Руменова, която бе водещ в рубриката „На твое място“, посветена на 50-тия юбилей на Радио Благоевград.
Миналата година по това време, бяха много актуални картите за отстъпки, които в някои случаи се издаваха срещу информация за име, телефон, адрес, имейл, рождената дата. Това са твърде много данни, които ни се искат, за да получим отстъпка за някакъв продукт.
Така ли е? Габриела Руменова попита Александър Масларски, експерт по защита на данните и бивш член на държавната Комисия за защита на потребителите.
„Ако ни се предлагат някакъв продукт или услуга безплатно, и ни се предлага някаква отстъпка, за да ни се съберат някакви наши лични данни, общо взето нашите лични данни се превръщат в един продукт и на практика си купуваме тази отстъпка с нашите лични данни. Това, което е важно да знаят в случая потребителите е, че всяко едно лице, физическо или юридическо, в момента, в който започва да обработва някакви лични данни за търговски нужди, то по силата на Закона, автоматично се превръща в администратор на лични данни и попада под общия регламент за защита на данните и Закона за защита на личните данни. Този Закон и този регламент са създадени за това, вие като субект на лични данни, да можете да защитавате вашите права и свободи“, коментира за Радио Благоевград Александър Масларски.
Факт е, че потребителите все още не са подготвени за това, как да реагират в подобни ситуации и как да преценят кои данни да предоставят и кои не. Затова експертът съветва:
„Първо, потребителите да разберат, дали този търговец е обявил на своята интернет страница политика за защита на личните данни. Това е текст, с който търговецът трябва да ви уведоми защо събира тези данни, с какви цели, колко дълго ще ги събира, за какво ще ги използва, колко дълго ще ги съхранява и дали ще има други получатели на тези данни. Съветът е, потребителите добре да преценят дали тези лични данни, които иска да събере от тях търговецът, отговарят на един от водещите принципи за защита на личните данни. Тоест, дали търговецът не изисква лични данни, които не са необходими за този продукт или услуга, които се предоставят. Понякога се събират „чувствителни“ данни, които не са необходими“, обясни още експертът.
Според Александър Масларски, за да е законосъобразен този процес, трябва да има изрично съгласие от страна на потребителите при събирането на личните данни. На същия принцип, потребителят винаги може да поиска тези данни да бъдат заличени, когато той прецени, че вече няма да се възползва от дадената отстъпка, карта или рекламна брошура. Администраторът е длъжен да заличи веднага вашите лични данни.
„Ако това не се случи, трябва да потърсим Комисията за защита на личните данни. Това е компетентният национален надзорен орган за защита на личните данни и всеки субект на данни, всеки един български гражданин, има правото на жалба да този надзорен орган, ако е убеден, че неговите права са нарушени от дадения администратор на лични данни, в случая от търговеца“, уточни още Александър Масларски
Подробностите можете да чуете в интервюто на Габриела Руменова с Александър Масларски:
Общинският съвет в Благоевград гласува в края на май промяна на правилата за движение на електрически превозни средства на територията на общината. През тази седмица бяха поставени и знаци, забраняващи управлението на електрически тротинетки в пешеходната зона. Целта е да се намали рискът от инциденти и да се повиши сигурността за пешеходците...
Приключва третият курс за водни спасители, организиран от БЧК - Благоевград. Над 40 младежи са обучени за водни спасители на плувни басейни и водни паркове прз тази година. Въпреки интереса към професията в Благоевградска област, тя не е достатъчно атрактивна. „Няма интерес от хората да изпълняват професията воден спасител целогодишно, както и..
Психологът Денис Никифоров беше специален гост в предаването „Ефир за приятели“ по Радио Благоевград . Темата на разговора беше свързана с това дали може Изкуственият интелект да измести психолога? Гостуването на специалиста предизвика оживена дискусия както в студиото, така и сред слушателите, които се включиха активно с мнения и въпроси...
В дигиталната ера все повече хора търсят достъпни и бързи решения за своите проблеми – включително и в правото. Пример за това е реален случай, в който IT специалист печели дело срещу НОИ без адвокат, с помощта на генеративен изкуствен интелект. Зад тази история обаче се крият сериозни въпроси: може ли алгоритъм да замени адвокат? Какви са рисковете..
Oбщина Благоевград и спортните клубове на територията на областния център организират безплатни занимания за учениците през лятната ваканция. Те стартират от 1 юли, като се провеждат по предварително изготвен и утвърден график. В програмата са включени различни видове спорт, сред които лека атлетика, плуване, баскетбол, футбол, таекуондо-до, бокс,..
Ученици от България, Турция и Северна Македония видяха отблизо най-новите и интересни разработки от света на роботиката, дело на учените от БАН. Това стана възможно по проект на тема „Изкуственият интелект има ли бъдеще“, изпълняван от сдружение „Неврокоп“ с председател Рахим Арнаудов. В Дома на културата в град Гоце Делчев пред младите хора беше..
През 2024 г. България се превърна в най-горещата точка на Европа. Хиляди хектари прекрасни гори изгоряха. Но сред пламъците изгря и една нова сила – силата на обществото. Благодарение на усилията на доброволци, дарители и активни граждани, опазихме част от нашата природа. Именно затова Доброволно формирование „Георги Измирлиев – Македончето“..