В предстоящите дни на по-интензивни покупки от кампаниите за Черния петък, Коледа и Нова година, в потребителската рубрика по Радио Благоевград „Потребителска кошница“, насочихме вниманието на потребителите към една важна тема, свързана с опазването на личните им данни. Тя бе акцент в гостуването на експерта в сферата на потребителската защита Габриела Руменова, която бе водещ в рубриката „На твое място“, посветена на 50-тия юбилей на Радио Благоевград.
Миналата година по това време, бяха много актуални картите за отстъпки, които в някои случаи се издаваха срещу информация за име, телефон, адрес, имейл, рождената дата. Това са твърде много данни, които ни се искат, за да получим отстъпка за някакъв продукт.
Така ли е? Габриела Руменова попита Александър Масларски, експерт по защита на данните и бивш член на държавната Комисия за защита на потребителите.
„Ако ни се предлагат някакъв продукт или услуга безплатно, и ни се предлага някаква отстъпка, за да ни се съберат някакви наши лични данни, общо взето нашите лични данни се превръщат в един продукт и на практика си купуваме тази отстъпка с нашите лични данни. Това, което е важно да знаят в случая потребителите е, че всяко едно лице, физическо или юридическо, в момента, в който започва да обработва някакви лични данни за търговски нужди, то по силата на Закона, автоматично се превръща в администратор на лични данни и попада под общия регламент за защита на данните и Закона за защита на личните данни. Този Закон и този регламент са създадени за това, вие като субект на лични данни, да можете да защитавате вашите права и свободи“, коментира за Радио Благоевград Александър Масларски.
Факт е, че потребителите все още не са подготвени за това, как да реагират в подобни ситуации и как да преценят кои данни да предоставят и кои не. Затова експертът съветва:
„Първо, потребителите да разберат, дали този търговец е обявил на своята интернет страница политика за защита на личните данни. Това е текст, с който търговецът трябва да ви уведоми защо събира тези данни, с какви цели, колко дълго ще ги събира, за какво ще ги използва, колко дълго ще ги съхранява и дали ще има други получатели на тези данни. Съветът е, потребителите добре да преценят дали тези лични данни, които иска да събере от тях търговецът, отговарят на един от водещите принципи за защита на личните данни. Тоест, дали търговецът не изисква лични данни, които не са необходими за този продукт или услуга, които се предоставят. Понякога се събират „чувствителни“ данни, които не са необходими“, обясни още експертът.
Според Александър Масларски, за да е законосъобразен този процес, трябва да има изрично съгласие от страна на потребителите при събирането на личните данни. На същия принцип, потребителят винаги може да поиска тези данни да бъдат заличени, когато той прецени, че вече няма да се възползва от дадената отстъпка, карта или рекламна брошура. Администраторът е длъжен да заличи веднага вашите лични данни.
„Ако това не се случи, трябва да потърсим Комисията за защита на личните данни. Това е компетентният национален надзорен орган за защита на личните данни и всеки субект на данни, всеки един български гражданин, има правото на жалба да този надзорен орган, ако е убеден, че неговите права са нарушени от дадения администратор на лични данни, в случая от търговеца“, уточни още Александър Масларски
Подробностите можете да чуете в интервюто на Габриела Руменова с Александър Масларски:
Припомняме, че Асоциация „Активни потребители“ стартира кампания за колективна покупка на климатици. Това е поредната подобна инициатива, като повече информация за нея можете да получите от сайта на асоциацията. Там е поместена таблица с данните от изследвани 41 сплит системи климатици. Направеното проучване има за цел да покаже на потребителите..
Асоциацията на инфлуенсърите предупреждава вече 7 месеца: държавата изпуска контрола над младите и настоява за спешна среща с премиера, министъра на вътрешните работи и министъра на образованието. От Асоциацията осъждат остро всички прояви на насилие от и между младежи. „От учредяването си през март тази година – вече 7 месеца, ние..
Почти нулева реколта от ябълки отчитат тази година в Кюстендилско. Неблагоприятните климатични условия през пролетта са оказали фатални последствия не само върху черешовите, но и върху ябълковите насаждения. Малко по-добра е реколтата от сливи в този край, но и при тези плодове добивите са много под очакваното. За съжаление, такива са..
Евродепутатът Андрей Новаков съобщи чрез видео в социалните мрежи, че внася законодателно предложение за по-високи обезщетения, по-прости правила и по-кратки срокове за изплащане при пътуване със самолет. "Целта ми е да увеличим обезщетенията за всички хора, на които полетът им е закъснял над 3 часа, както и да увеличим обезщетението за хотели,..
Пазарът на недвижими имоти е необятна територия - търсенето на ново жилище винаги е вълнуващо, но и изпълнено с капани. В морето от обяви често се крият фалшиви предложения – апартаменти, които никога не са съществували, снимки, взети от чужди сайтове, или условия, които звучат прекалено примамливо, за да бъдат истина. Как да разпознаем измамата..
В 20 петрички села ще бъдат обновени улици, ще бъдат изградени нови водопроводи и канализация. Дейностите са предвидени в Инвестиционната програма, подготвена от Община Петрич, която е на стойност близо 20 милиона лева. Програмата да бъде реализирана с възможностите за кредитиране, идващи от Фонда за устойчиви градове. Това е наистина много добра..
На 1 октомври православната църква почита един от Богородичните празници, който се е утвърдил от древни времена, като истинско убежище за християните и подкрепа в трудните моменти на изпитание, а именно Покров Богородичен. По този повод, в Ресиловската света обител „Покров на Пресвета Богородица“ край с. Ресилово, Дупнишка духовна околия, Софийска..