Най-голямата частна транспортна фирма в Бургас „М-Бус” се включва в националния протест на превозвачите, съобщи нейният управител Румен Христов. „Аз съм солидарен с протеста на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, от което сме част и ние. От утре всички автобуси на „М-Бус” ще се движат с плакати, с надписи протест”, заяви той.
В понеделник сдружението, в което членуват над 80 фирми, обяви национален протест и представи 6 свои искания към ресорните институции. Ако нито едно от тях не бъде изпълнено, в началото на февруари превозвачите започват ефективни действия. Недоволството им е предизвикано главно от липсата на контрол върху сивия сектор и нелегалните превози, както и от размера на компенсациите за превозите, които компаниите извършват с намаление за отделни групи граждани.
За „М-Бус”на първо място стои проблемът със сивия сектор. Според управителя част от нелегалните превозвачи не подлежат на контрол от страна на институциите. Причината - няма закон, в който да е предвидена санкция за физически лица, извършващи превози със собствените си автомобили. Нелегалните курсове обаче са обичайна гледка по почти всички направления, сред които Бургас – Карнобат и Бургас – Ямбол.
„На много от автобусните спирки могат да се видят лични автомобили, които чакат 4-5 минути преди пристигането на автобуса. Те качват около четирима души, които при проверка представят за свои близки или познати. Взимат им парите, след това правят същото и в обратна посока и така няколко пъти, но без за това да дължат данъци и без да са направили разходи за осигуровки или застраховки. А така при инцидент потърпевшите не могат да получат и една стотинка обезщетение”, обяснява Христов.
Сивият сектор ощетява не само превозвачите, но и държавната хазна.
„Нелегалните превозвачи взимат от и без това малкото пътуващи, защото голяма част от автобусните фирми правят курсове до слабо населени места. Мога да дам пример с отсечката от Бургас до Карнобат - през селата Равнец и Трояново. Има много частни автомобили, които без разрешение извършват „регулярни” превози. Отделно има два шестместни минивана, които ежедневно се движат по направлението Бургас – Ямбол. За един курс те печелят приблизително 240 лева, на които ние иначе бихме платили ДДС, данък печалба и др. Ако се спазват правилата ще е добре за всички, защото при повече работа ще са повече и парите, които влизат в държавната хазна под формата на данъци. При повече пътници ще осигурим по-голямо превозно средство, ще сложим кондуктор и така ще дадем работа на повече хора. А ние не сме в състояние да го направим заради нелегалните превозвачи. Ако два минивана на ден правят минимум 240 лева оборот – представете си колко е това в годишен план, а не са само те”, допълва Христов.
Другият казус е размерът на компенсациите при намаленията от цените на билетите за различните групи граждани: възрастни, учащи, служители на МВР, деца до 7 години, деца до 10 години, ветерани от войните, военни инвалиди и др.
От „М-Бус” обясняват, че компенсациите са поне два пъти по-малки от самите намаления и се отпускат, докато има средства в националния бюджет, а фирмите са задължени да ги правят и след това.
„От години държавата е абдикирала от този проблем, но и поставя със законодателни промени допълнителни условия към нас. Ние сме длъжни да правим 20% намаление от цените на билетите за всички учащи и възрастни хора. В Наредба № 2 на Министерството на финансите, която регламентира компенсациите, е казано, че размерът, с който се компенсира едно пътуване, например по междуселищно направление, е 9,15 лв. за карта. Това е конкретно за област Бургас. Така пътуване на ученик от Карнобат до Бургас се компенсира с 9, 15 лв. Аз обаче правя намаление от 20% от стойността на картата, което в случая е 30 лева. Тоест само 1/3 от намалението бива компенсирана. В наредбата е записано, че компенсациите се правят до размера на средствата, предвидени в бюджета. Ако в него примерно са планувани 10 000 карти, а аз издам 10 100 карти, тези 100 - над определения лимит, няма да бъдат въобще компенсирани. С други думи задължението за намаления не отпада дори при невъзможност на бюджета да ги компенсира”, допълни Румен Христов.
От „М-Бус” ще проведат солидарни действия с Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и са готови за ефективни действия от 1 февруари.
„Разбираме, че нашите пътници, голяма част, от които ученици и работещи не са виновни. Затова от „М-Бус” ще изберем форма на протест, която да заяви исканията ни, но по начин, който да не навреди на гражданите”, допълни Христов.
Предстои потапянето на още един кораб край Созопол, за да се превърне той в изкуствен риф и водолазен полигон, съобщи Найден Недев. Водолазният инструктур обясни, че в момента край Созопол има пет кораба, които са изключително интересни за гмуркачите, сред които е и рибарският "Пионер". Водолази ще чистят пристанището на Созопол..
Близо половин тон от рибата веслонос бяха пуснати в река Тунджа край Ямбол с цел подобряване на екологичното равновесие и биологичното разнообразие. Този вид, известен със своите пречистващи свойства чрез консумация на планктон, играе важна роля в поддържането на по-чиста и бистра вода. За това съобщи сътрудникът ни Румяна Стефанова от Ямбол...
Жители на няколко села затвориха за два часа пътя Ямбол- Средец в участъка Тамарино – Войника. Блокадата е в знак на протест срещу лошото състояние на отсечка. Пътят е основен за седем села в община Стралджа, както и още няколко в община Средец. Качествен ремонт не е праве повече от 35 години. Преди дни от Агенция пътна инфраструктура обявиха, че..
Бургаски социалисти, заедно със заместник регионалния министър Дора Янкова, поведоха в морския град шествие по повод Деня на труда. В него се включиха стотици граждани, които изминаха разстоянието от площад „Тройката“, през улица „Александровска“ и булевард „Богориди“ и стигнаха до откритата сцена „Охлюва“. Най-отпред на процесията бяха музиканти с..
Жители на няколко села се очаква да затворят пътя Ямбол - Средец в участъка Тамарино – Войника в знак на протест срещу лошото състояние на отсечката. Пътят е основен за седем села в община Стралджа, като в село Войника е разположен един от филиалите на Спешната помощ в областта. До училището ежедневно се превозват ученици и учители, автомобилите на..
Негово Високопреосвещенство Сливенският митрополит Арсений ще посети Свети Влас утре от 9:00 часа по повод 160-та годишнина на местния храм „Свети Атанасий Велики“, същия ден градът чества своя официален празник. Храмът в Свети Влас е издигнат през 1865 г. с доброволен труд и средства, по инициатива на местни християни. Макар претърпял пожари и..
Българинът ще получава достойно за труда си възнаграждение, когато го извоюв а. Това заяви за БНР Бургас председателят на КТ „Подкрепа“ Иван Костадинов. „Достойният труд винаги трябва да се заплаща достойно, но без борба няма да има победа. Трябва да има натиск определено, и скаме да се увеличат работните заплати през..
110 000 лева трябва да предвиди в бюджета за тази година Община Бургас, за изграждането на нов паркинг за превозни средства и зарядна станция за..
С 15 гласа „за“ и 5 „против“ Общинският съвет в Несебър реши помещението, в което се помещава Градската художествена галерия, да бъде..
Платеното паркиране в „Зелена зона“ в Бургас преминава в летен режим о т 2 май 2025 г., съобщават от Общината. Работното време се удължава и зоната ще..