Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сагата "ОлгаДжи" най-после приключи

Точно след 14 години – на 30.10.2015 г. успешно приключи изваждането на потъналия кораб „Олга Джи” в канала, свързващ бургаското пристанище с езерото „Вая”. С трудната задача, която е доведена до положителен край беше наета след конкурс специализираната фирма „Водолаз 1” ЕООД от град Видин.  Същата подходи по нов начин за премахване на кораба от дъното - нарязването му под водата. Управителят на фирмата Ивайло Душков обясни, че до сега всички опити за изваждането на потъналия плавателен съд са били неуспешни, защото е търсен начин корабът да бъде изваден цял, а това е невъзможно.

 „Плавателният съд е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. Изчислихме, че на един кубик метал има натиск от около 1,5 тона тиня.  Представете си какъв е натискът от тинята на около 400 кубика! Единственото решение бе корабът да бъде нарязан на части. Първо го разрязахме на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежко между 18 - 50 тона, което позволява изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/ без те да се скъсат. Задачата бе изключително трудна, защото нашите екипи трябваше предварително да изчистят наносите и тинята, за да се пристъпи към същинското рязане на метала. Целта ни бе да постигнем положителен ефект при ваденето без да се допускат рискове и се радвам, че успяхме, въпреки тежестта на операцията”, разказа Ивайло Душков.

Интересна е историята на кораба „Олга Джи”.

Той е построен в  Woolston Southampton J.I. Thorneycroft & Co Ltd. Кръстен е „Scillonian II”  и е бил предназначен за пътници. Извършва първото си плаване на 28 март 1956 от Пензанс, Англия и обслужва линия  между островите Сили/Isles of Scilly/. Двадесет години по-късно е продаден на P & A Campbell като „Devonia”, за да извършва плавания по Бристолския канал и р. Темза. През зимата на 1977-1978 г. „Devonia” е чартиран като ферибот. P & A Campbell прекратяват дейността си през 1980, а „Devonia” е придобит от Torbay Seaways и преименуван на „Devoniun” през 1982 г. Прави пътувания до Нормандските острови и местни екскурзии от Торки/Torquay/. През 1984 г. „Devoniun” е преименуван  на „Syllingar”. Извършва плавания от Къркуол /Kirkwall/ - Оркнейските острови, край северния бряг на Великобритания. През 1986 година корабът е продаден на крейсерска компания в Гърция и вече носи името „Remvi” до 1989 година. като извършва плавания в Адриатическо море. За кратко време корабът сменя името си още няколко пъти на „Africa Queen” /1989-1997г./ и  „Princess Eliana”  /1997-1998г./, извършвайки пътувания между Гана и Либерия.  Корабът е  продаден като „Olga J” през 1998 г. на кипърския корабособственик „Asterias Maritime”, чиято компания е регистрирана в Белиз.

Как корабът се озова в Бургас?

На 24 септември 1998 г. „Олга Джи” се появява на рейд в акваторията на бургаското пристанище. На следващия ден с цел ремонт застава на 25-то корабно място в Пристанище Запад. На 13 октомври 1998 година корабът е задържан от ДИК /Държавна инспекция по корабоплаването/, сега Изпълнителна агенция „Морска администрация”, тъй като не отговоря на международните изисквания за безопасност на корабоплаването. Фирмата корабособственик не плаща на екипажа, предимно ганайци, не плаща дължимите пристанищни такси нито за услугите на корабния агент. В тази връзка тогавашното ръководство на бургаското пристанище завежда дело в съда срещу корабособственика, което печели и корабът става собственост на пристанището. На 19 септември 2001 г. е назначена комисия, която бракува кораба за скрап с цел да бъдат покрити разходите на бургаското пристанище. На 29 октомври 2001 г. корабът е преместен в края на 21- во корабно място, за да започне неговото нарязване. На 30 октомври същата година „Олга Джи” потъва на 21-во корабно място /канала свързващ пристанището с езерото „Вая”/.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
ул Конт Андрованти в Бургас

Затварят ул. „Конт Андрованти“ в Бургас през уикенда

В центъра на Бургас улица „Конт Андрованти“ при кръстовището с улица „Цар Петър“ ще бъде затворена за движение през уикенда от 9:00 до 17:00 часа. Ограничението се налага заради товаро-разтоварна дейност на строителни материали и техника на улица „Тракийска“ до сградата на Националната агенция за приходите. От Община Бургас уточняват, че движението..

публикувано на 17.10.25 в 17:30

Временна промяна в движението в ж.к. „Зорница“ заради подмяна на водопроводи

От 10:00 часа на 20 октомври 2025 г. (понеделник) ще бъде въведена временна организация на движението в бургаския квартал „Зорница“. Причината е подмяна на водопроводната мрежа. За периода на ремонта се затварят частично кръстовището между блокове 40, 39 и 33, както и кръстовището между спортна зала „Бойчо Брънзов“ и блок 38. От Община Бургас..

публикувано на 17.10.25 в 17:00

Започва реконструкция на водопроводната мрежа в Болярово и Попово /ОБНОВЕНА/

В Болярово предстои рехабилитация на част от водопроводната мрежа. Подмяна на ВиК тръби започва и в село Попово . Реконструкциите по мрежата са по спечелен от община Болярово проект на стойност над 1,6 млн. лева. Финансирането е от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони Срокът за изпълнение е 36 месеца . Проектът се..

обновено на 17.10.25 в 14:45

Няма средства за възстановяване на велоалеята към Сарафово

Сарафово е един от най-бързо развиващите се и променящи се бургаските квартали. Разрастването му заради строителството на нови имоти доведе до нужда от нова инфраструктура и ремонти. Активност по най-наболелите проблеми проявяват граждани, които често правят подписки и поставят пред общината свои въпроси. Те не пропуснаха да представят проблемите..

публикувано на 17.10.25 в 14:02

В Болярово се оплакват от вдигане на цените, сиренето с 3 лв. по-скъпо от Ямбол

Опасности и рискове има при всяка трансакция, когато преминават пари от един към друг и сигурно ще има и при преминаването към еврото от 1 януари, предупреди Кирил Желязков, член на УС на АИКБ, участвал в информационната среща в Ямболска област. Пред БНР той посочи, че като информатик, а не като предприемач, "най-слабото място в една информационна..

публикувано на 17.10.25 в 09:10

От днес е отменено бедственото положение в "Елените"

От днес е отменено бедственото положение във вилно селище "Елените" и местност "Козлука".  Това се случва 14 дни след катастрофалното наводнение в курорта, взело четири жертви. Заповедта е на кмета на община Несебър Николай Димитров. Той се мотивира, че към момента няма данни за опасност за живота и здравето на населението и с оглед овладяване..

публикувано на 16.10.25 в 15:30

Спокойна е обстановката в Бургаско, въпреки продължаващия дъжд

Въпреки продължаващия дъжд в Бургас и региона, обстановката е спокойна, заявиха от областната администрация. Няма постъпили сигнали за бедстващи или пострадали хора. Интензивни валежи е имало в Царево през цялата нощ Единични сигнали за локални наводнени участъци на улици и шахти са постъпили за Бургас. По данни на дежурните в общината те..

публикувано на 16.10.25 в 13:49