Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Разследване на природозащитници показва сериозни нарушения при транспорта на селскостопански животни

| обновено на 21.03.17 в 11:46
Снимка: Четири лапи
Поредно разследване на природозащитни организации показва шокиращи кадри за тежките условия, при които се транспортират селскостопански животни от Европейския съюз към Турция, Близкия изток и Северна Африка, както и жестокост при клането им. Според природозащиниците установените практики нарушават европейското законодателство, а самото то не може да гарантира защитатa на животните и трябва да бъде променено. 

От Европейския съюз годишно се изнасят над 2 милиона селскостопански животни по суша и море, голяма част от които преминават през България като външна граница на Общността. Според европейското законодателство, независимо че животните се транспортират към трети страни, трябва да бъдат спазени определени изисквания - в камионите или корабите да има достатъчно място, да имат достъп до вода и храна, да не е прекалено горещо или студено и на всеки 8 часа път те да бъдат разтоварвани за почивка.

Поредното разследване на Енимълс Интернешънъл, Animal Welfare Foundation и обединението Еврогрупа за животните за периода юни 2016 - февруари 2017 година обаче показва, че изискванията се нарушават както в България, така и в други страни от ЕС. Природозащитниците казват още, че някои от животните умират по време на път заради лошите условия в камионите и корабите. Какви са нередностите, установени на българо-турската граница при "Капитан Андреево" - "Капъкуле", обясни Явор Гечев от фондация "Четири лапи": 

Има констатирани случаи на камиони, които са чакали до 40 часа, преди да им бъдат обработени документите и да напуснат страната. Тук говорим наистина за месеците, когато е най-горещо. Много често камионите, с които се превозват животните, не отговарят на изискванията за превоз на животни или пък се качват прекалено много животни и те нямат пространство, или не се почистват, понеже не се разтоварват животните. Тези животни седят във фекалиите и урината си, които се натрупват понякога и със седмици. 

Габриел Паун от Енимълс Интернешънъл, който е бил част от разследването, каза за "Хоризонт", че контролът на транспорта на животни от страна на отговорните институции в страните членки на Евросъюза, на практика, не се осъществява:

Бих казал, че липсата на контрол е твърде меко казано. Никъде не срещнахме и следа от мониторинг и контрол. На практика, това не съществува. Не само че законодателството е непълно, но и не се зачита. 

Явор Гечев от "Четири лапи", коментира, че Българската агенцията по безопасност на храните не контролира ефективно транспорта на животни: 

Притеснителното за нас като българска организация е, че контролът от българска страна, на камионите с животни, които излизат от България, е изключително занижен. Данните от проверките на Българската агенция по безопасност на храните сочат, че за последния доклад, който е изпратен до Европейската комисия за 2015 година, от всички проверки наложените санкциите са под 100, а извършените проверки на транспорт на животни в страната и на граничните пунктове са може би над 5000. Същевременно организациите, които правят мониторинг на границата, твърдят, че около 70% от камионите, които напускат Евросъюза през "Капитан Андреево" - "Капъкуле" са с някакъв вид нарушение на европейския регламент. Това е доказателство, че Агенцията по храните не упражнява достатъчно ефективен контрол. Проблемът не е само в България, проблем има и в другите страни.

Заместник-изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните д-р Петя Петкова отрече обвиненията и каза, че повечето проблеми се появяват в ничията земя между България и Турция:

В никакъв случай не можем да се съгласим с твърдението, че контролът е занижен. Да, има проблеми. Много често се констатират несъответствия по време на дълги пътувания. България е в непрестанен мониторинг от страна на Европейската комисия специално за контрола, който осъществяваме. Много често тези снимки, които са посочени в доклада, се правят на ничия земя, тоест това са вече животни, преминали проверка на изходен пункт "Капитан Андреево” и след това преминават на турска територия, но има някакъв проблем, най-често с документите, и тези пратки не се допускат на територията на Турция.

Габриел Паун разказа още, че в хода на разследването са заснети жестокости по време на клане на животни в държави като Палестина, Йордания, Либия, Турция, Египет: 

Видеата показват животни, провесени за задните си крака, окачени с вериги или въжета за тавана. Те изглеждат напълно ужасени. В повечето случаите имат множество порезни рани по вратовете. Този начин на клане е против закона, против всяка религия. Това е продължително страдание, което е наистина незаконно и ненужно.

За да се гарантира хуманното умъртвяване на животните и да се избегне стреса им при транспортиране, природозащитниците предлагат изменения в европейското законодателство - забрана за превоз на животни на дълги разстояния и замяната му с транспорт на охладено или замразено месо, като клането да става най-близо до фермата, в която са отгледани животните.

Габриел Паун посочи какви са другите мерки, които трябва да се предприемат в краткосрочен план: 

Европейската комисия и страните членки, включително България, трябва да осигурят по-добър мониторинг. Трябва да има винаги ветеринар на борда на кораб, който напуска европейска страна. Вече е започнала ревизия на регулация 1 от 2005 година относно транспорта на живи животни в рамките на ЕС и извън него. Тази ревизия до момента е подкрепена от земеделските министерства на Австрия, Германия, Белгия, Холандия, Дания и Швеция.

От Еврогрупата за животните призовават своите съмишленици да участват в подписка в интернет, която се нарича stopthetrucks.eu, с искане за забрана на транспорта на селскостопански животни на дълги разстояния.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Два валяка са били опожарени на бул. "Захари Стоянов"

Две машини за асфалтирани са изгорели рано тази сутрин, собственост на частната фирма, осъществяваща ремонтни дейности в пътната отсечка. Те са се намирали в района на светофара на "Капчето". От пожара малкия валяк е напълно унищожен, а са нанесени материални щети по големия валяк. Това потвърди за БНР Бургас началникът на регионалната служба „Пожарна..

публикувано на 09.05.19 в 09:44