Критично състояние на инфраструктурата и остарели осигурителни системи за безопасност - това е видял чешкият специалист Зденек Жак на гара Хитрино два дни след влаковия инцидент. Той даде показания чрез видеоконференция.
Единствените обвиняеми за трагедията отпреди две години са двамата машинисти на влака, които според прокуратурата са управлявали товарната композиция през гара Хитрино с по-висока от разрешената скорост.
Специалистът, разпитан чрез видеоконференция от съд в Бърно, е бил поканен от фирмата производител на дерайлиралите вагони и е бил част от екипа чуждестранни специалисти, написали доклад за инцидента.
Според Жак в лошо състояние са били и жп участъците, които не са засегнати от дерайлирането.
Недостатъчно уплътнена баластра, изгнили и зле укрепени траверси - това са фактори, заради които релсите са били нестабилни. Друг ключов момент са системите за сигнализация, които са били с разрушени елементи и остаряло оборудване.
Зденек Жак не отрече, че високата скорост е рисков фактор, но според него релсовият път е бил нестабилен, а поддръжката му - непрофесионална.
Чехът е работил като генерален инспектор в чешката железница, участвал е в национални разследващи органи.
Още един чужденец трябваше да бъде разпитан днес - германецът Хенри Камусер. Очаква се обаче съдът в Берлин да насрочи дата за видеоконферентна връзка с Шуменския окръжен съд на 18-и декември или 9-и януари.
Две машини за асфалтирани са изгорели рано тази сутрин, собственост на частната фирма, осъществяваща ремонтни дейности в пътната отсечка. Те са се намирали в района на светофара на "Капчето". От пожара малкия валяк е напълно унищожен, а са нанесени материални щети по големия валяк. Това потвърди за БНР Бургас началникът на регионалната служба „Пожарна..