Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изследване на Световната банка показва, че тол таксите ще оскъпят хранителните продукти с до 2 ст.

Тол таксите ще имат минимално въздействие върху цените на основните хранителни стоки. Максималното поскъпване е до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко и безалкохолните. Така че въвеждането на тола за тежкотоварния трафик над 3,5 тона няма да се отрази съществено върху разходите на домакинствата,  съобщиха от Агенция пътна инфраструктура.

Това показва анализ на екип на Световната банка, която е консултант на ведомството  при въвеждане на новата система за електронно таксуване при използване на републиканските пътища. Анализът е изготвен по искане на възложителя и целта му е да се вземе информирано решение при определяне на тарифите, така че едновременно да се постигне баланс между интересите на държавата и превозвачите, но и да се защитят потребителите.

Eкспертите на Световната банка са направили изчисления за 19 групи стоки, които присъстват всеки ден на трапезата на българина. Сметките са на база тарифите, които вече са обявени за обществено обсъждане и предлагания обхват на платената пътна мрежа от 6050 км. За стоките са използвани осреднени цени на Националния статистически институт.

Според изследването максималното увеличение в различните групи ще е от 0,05% при прясната и замразената риба до близо 4% при безалкохолните напитки. В абсолютно изражение това е най-много 2 ст./кг/л.

Експертите отбелязват, че очакваното поскъпване при отделните продукти е различно в зависимост от тяхната цена, разстояние на превоз, тегло и обем. Колкото повече се преработва един продукт, толкова повече поскъпва, защото транспортните разходи се увеличават. Има значение също дали стоката е от внос или е местно производство.

Средната цена на килограм ориз например по данни на НСИ е 2,33 лв. с ДДС. При средна дължина на превоз от 189 км за транспортиране на този продукт, текущите средни разходи с винетка са 32,38 лв. на тон. При въвеждане на тол таксуване се очаква да нараснат на 34,64 лв./тон, което е увеличение на транспортните разходи със 7%. Но тъй като делът на тези разходи при ориза е малък (1,8%), отражението върху крайната цена на единица продукция би било най-много 0,17% или 0,004 лв./кг. Трябва да се има предвид, че един камион превозва не 1 кг ориз, а няколко тона според вместимостта на превозното средство. И така тол таксата, която е малка част от транспортния разход /основната част е горивото/, разпределени върху целия товар, води до минимално оскъпяване. Това показва, че всяко говорене за по-драстично повишение на цените на стоките заради тол таксите ще е спекулативно.

Минимално е увеличението и на хляба. При средната цена на килограм от 1,41 лв. и средна дължина на превоз от 347 км за транспортиране на този продукт, текущите средни разходи с винетка са 83,21 лв. на тон. При въвеждане на тол таксуване се очаква да нараснат на 92,31 лв./т, което е увеличение на транспортните разходи със 10,9%. При хляба делът на тези разходи е по-голям отколкото при ориза (7,8%), защото продуктът минава през повече етапи на преработка и в него са калкулирани транспортните разходи и за суровините. Но тъй като тол таксата се преразпределя върху целия товар в един камион, то увеличението в крайната цена на единица продукция би било най-много – 1,67 % или 0,023 лв./кг.

При обхват на платената мрежа от 6050 км, 14 хиляди километра републикански пътища ще бъдат освободени от пътни такси. Това означава, че за превозните средства над 3,5 т, които се движат по тях, транспортните разходи даже ще намалеят. Затова автоматичното пренасяне на размера на тол таксата върху търговските стоки не може и не трябва да послужи за оправдание за увеличението на цените на хранителните продукти.

По искане на АПИ екипът на Световната банка анализира и отражението на тол таксите върху цените на автобусните билети. Той е на база предположението, че превозвачите ще прехвърлят изцяло върху цената на билетите разходите си за преминаване от винетка към тол такса. Проучването показва, че дори в този случай повишението би трябвало да е между 5 и 96 ст. Оценката показва, че при късите автобусни линии като Плевен-Ловеч или Пловдив-Пазарджик тол тарифите ще доведат до поскъпване на билетите между 5 и 15 стотинки. При маршрути със средна или по-голяма дължина поскъпването ще е с 5-6%, но не повече от 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и каква част от тях е по платената мрежа. Зависят също от натоварването и емисионния клас на автобуса. Така билетът от София до Перник например ще поевтинее с 2,2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут е само 30%.

Малко по-голямо е увеличението при по-дългите разстояния. В момента средната цена на билета от София до Русе например е около 21,84 лв. При средна заетост от 20 човека в автобус, цената на винетката на един пътник е 13 ст. Тол таксата на пътник по този маршрут с дължина 316,12 км е 63 ст. и при положение, че мрежата с тол таксуване е 85% от целия маршрут, цената на билета ще се повиши на 22,44 лв. или увеличението ще е с около 60 ст.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

По Коридор VIII инвестициите в жп инфраструктура са над 3 млрд. лв.

Инвестициите в жп инфраструктура по направленията от Коридор VIII София-Пловдив-Бургас и Карнобат-Синдел-Варна надхвърлят 3 млрд. лева. Това каза министърът на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова при откриването на "Железопътен форум-2024". Размерът на средствата включва всички вече изпълнени проекти и такива, които са в..

публикувано на 09.11.24 в 07:30

Няма шивачи, заварчици и кранисти на пазара на труда

Последната трудова борса, организирана от бургаското бюро по труда, се състоя днес. Частни, общински и държавни фирми представиха възможностите за работа при тях.  Близо 300 регистрирани безработни преминаха през залата в Международния младежки център в Меден рудник, 25 са работодателите, които предлагат около 240 свободни позиции, уточни директорът..

публикувано на 08.11.24 в 14:03

Квотата на България за улов на калкан в Черно море се увеличава с 10%

През следващите четири години България ще може да извършва годишен улов на калкан в размер на 82,5 тона, което е с 10% повече спрямо досегашното разрешено количество. Същата квота е определена и за Румъния, като до момента двете държави имаха разрешен улов по 75 тона годишно. Това стана ясно по време на 47-ата годишна среща на Генералната комисия по..

публикувано на 08.11.24 в 10:55

Богдан Богданов: Не е нормално държавата да не знае какво се случва в "Лукойл Нефтохим"

Не е нормално държавата да не знае какво се случва в "Лукойл Нефтохим". Това каза пред БНР бившият министър на икономиката и депутат от ПП-ДБ Богдан Богданов и обясни, че това е един от най-важните стратегически активи на страната в сферата на енергийната сигурност. Министерство на енергетиката няма информация за планирана продажба на "Лукойл..

публикувано на 08.11.24 в 10:39

За догодина трябва да се мисли как ще се ограничи сивия сектор и повече реклама на страната ни

Очакванията за ръст на немските туристи по Южното Черноморие това лято не са се оправдали, но ръст са отбелязали пазари като Великобритания и Скандинавия. Това съобщи в студиото на БНР-Бургас Христина Славова от Бургаската регионалната туристическа камара. Военният конфликт в Израел не се е отразил съществено на българския туризъм, каза още тя:..

публикувано на 07.11.24 в 16:31

Поредица от срещи за стратегия за рибарството предстоят в Болярово, Елхово и Тополовград

Поредица от информационни срещи с жители организират общините Болярово, Елхово и Тополовград, за да се обсъдят нуждите, предизвикателствата и възможностите за развитие на рибарските и свързаните с тях дейности в региона. Те са по съвместен проект „Учредяване на Местна инициативна рибарска група (МИРГ) Болярово-Елхово-Тополовград", финансиран от..

обновено на 07.11.24 в 13:25

"Лукойл" отрече да води преговори за продажба на "Лукойл Нефтохим Бургас" на катарско-британски консорциум

Дъщерната компания на "Лукойл" "Литаско" (Litasco) отрече в публикувано днес прессъобщение да води преговори за продажба на българската рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" на катарско-британски консорциум. Не е имало и комуникация с руските власти по въпроса, посочват от фирмата по повод медийни публикации, включително статия на в. "Файненшъл таймс"...

публикувано на 07.11.24 в 13:18