Учителското съсловие отново показа, че може и контролира нишките на живота. Това смята Весела Иванова, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България за Област Бургас. Тя припомня, че в миналото кметът, попът и даскалът са били ключовите фигури в обществото.
Споделяме мнението на Весела Иванова.
"Както в цялата страна, така и в цяла област Бургас от 16.03.2020 г., учебните заведения преминаха към обучение от разстояние - в електронна среда. Никой от гилдията не беше подготвен за тази ситуация, никой не знаеше какво го очаква, но пораснахме и показахме, че можем.
Много трудно и много тежко - за 2 дни всички ние трябваше да променим мисленето и съзнанието си, да се обучим и подготвим за новото и непознатото, да минем на последна предавка и да подготвим електронното обучение. За 2 дни трябваше всичко да се пренастрои по нови начини, да се въведат нови правила, да се ангажира много ресурс. През уикенда се обмениха хиляди постове с ресурси, указания, съвети, упътвания. Но успяхме... Безсънните нощи и целодневното обучение си струваше.
Изминалата седмица го доказа.
Защото учителите и директорите станаха модерните лидери в образованието, посланици на новото и креативното, зашото с професионализма си съхраниха българската духовност и доказаха, че училището винаги е било най-здравият стълб в историята на една нация.
И само за седмица - бавно и полека учителството порасна за няколко години и доказа, че е било, е и ще бъде ключова фигура във всеки един процес.
Какво се случи - революция в образованието!
За 2 дни, за броени часове.
В петък, 13.03.2020г. дойдоха първите инструкции, в понеделник, 16.03.2020 г, хиляди учители започнаха новото - онлайн занимания.
МОН даде cвoбoдaтa на вcякo училищe дa избeрe нaчинa, пo кoйтo тoвa дa cлучи, cпрямo възмoжнocтитe, c кoитo рaзпoлaгa. Тoвa мoжeше дa cтaнe чрeз рaзлични eлeктрoнни плaтфoрми зa cинхрoннo и acинхрoннo oбучeниe, кoитo чacт oт училищaтa вeчe изпoлзвaт - Шкoлo, учa. ce, Оffiсе 365, g suitе) или oнлaйн oбучeниe в рeaлнo врeмe c пoмoщтa нa рaзлични видeo урoци и eлeктрoннa кoмуникaция.
И училищата го направиха - бързо, качествено и отговорно.
Почти всички участници в образователния процес бяха снабдени с електронни устройства за работа и имаха достъп до интернет. Там, където беше проблем, медиаторите работеха на терен и разнасяха материали до всяко дете. Повечето учебни заведения организираха образователния процес от първия ден синхронно или асинхронно, със седмично разписание, по всички учебни предмети, с онлайн уроци и виртуални класни стаи по всеки предмет - Classroom, Google Meet.
Учителите продължиха образователния процес на учениците в избрани от тях електронни платформи (предимно Messenger, Google Classroom, Discord, E-mail, от 18.03.2020 г. - Shkolo.bg). Образователни платформи, издателства, национални и местни телевизии - всички бяха съпричастни с каузата образование. Ангажираността на учениците беше при спазване на дневния режим, утвърден със заповед на директорите, в който един учебен час за малките ученици беше 20 минути, а за останалите - продължителност 30 мин. с 20-минутни междучасия.
Учителската общност показа висок дух, себеотрицание, личен пример и инициативност, като споделяше уроци, разработки, материали. Учителите използваха всички виртуални "комуникатори", за да обхванат учениците, общуваха по телефона с родители и ученици, говориха един с друг, обменяха помощ и се подкрепяха един друг. Такава гигантска крачка в дигиталната среда би била невъзможна в ежедневната рутина. Извънредната ситуация отприщи невероятен стимул за справяне и овладяване на обстоятелствата и адаптирането им към действителността. Такова единение на усилията на учителите и ответна, адекватна, реакция от страна на родители и ученици е безпрецедентна реакция на единение в близката ни история поне от Възраждането насам. Този просветителски устрем - повлиян от личностната мобилизация на всеки един човек, поставен в условията на екстремален момент.
Направо потънахме в дистанционното море и това ни отклони от вятъра на медийния короновирус" - споделят самите учители.
Проведените образователни единици се отразяваха в електронния дневник на училищата чрез вписване на темите. Всеки ден учителите отчитаха своята работа чрез попълване на електронен доклад. На учениците се провеждаха часове с не повече от разпоредената от МОН ангажираност. Темите, преподавани от учителите, бяха с цел преговор и упражнение, насочени предимно към самостоятелна работа на учениците, за да се избегне постоянното стоене пред монитора. На учениците не бяха поставяни отсъствия и оценки. Отговорната им работата беше стимулирана с положителни «отзиви - похвали» в Школо.БГ.
За обратна връзка с родители и ученици повечето учебни заведения бяха подготвили онлайн анкети в които в 90 % от отговорите и на двете страни, се наблюдава положителна оценка по отношение на избраните от учителите платформи, методи на работа и възможност за обратна връзка. Към момента учителите и учениците на от цялата област работят върху активацията на профилите си в Office 365 и Teams.
А учениците? Как са?
Малките - много притеснени, защото до този момент са свикнали винаги пред тях да има учител. Големите - доволни, че се обучават в нова среда, че получават знания от разстояние.
Но всички бързо пораснаха и вече влязоха всеки в "своя електронен час".
И всички разбраха, че училището е един голям свят, не само сграда. Свят, в който и от разстояние могат да получават духовно богатство, знание, приятели.
А родителите?
С тази революционна крачка успяхме да убедим и скептиците, че да си учител е призвание, а не професия за всеки. Те ни повярваха, довериха ни се и осъзнаха, че училището не може да изпълни своята мисия без тяхното съдействие. За седмица станаха наши партньори във всички действия и дейности по пътя напред към знанието. Подкрепяха ни повече, вярваха ни, съдействаха ни, бяха търпеливи!
Защото ни разбираха, защото никой не беше работил в такава извънредна ситуация.
И тук - за психологическия баланс на всички в системата - много помогнаха училищните психолози, педагогически съветници и медиатори.
След екстремната адаптация с новата ситуация последва силна нужда от психологическо адаптиране, за да могат учениците и техните родители да успеят да се справят с новото и преодолеят кризата. По тази причина много учебни заведения обособиха рубрика "Виртуален психолог". Всеки психолог потърси най-правилният път да стигне до учениците си - къде със създаване на виртуални групи за обща и допълнителна подкрепа, къде чрез използване на различни игрови варианти, къде чрез лични консултации. Създадени са анкети за обратна връзка с родителите и с учениците. Всекидневни са публикациите в групата, на лични съобщения в месинджър, вайбър и телефон. Провеждани са разговори с всеки ученик с допълнителна подкрепа, както и тестове, и подкрепа през месинджър всеки ден от седмицата. Активно се поддържа връзка с УС за споделяне на това как протича всеки един "електронен ден" в изолация. Търсят заедно алтернативни варианти за добро прекарване на времето с близките хора у дома, правят проективни тестове за самопознание, играят игри и др.
Много трудности преживяхме всички заедно, много въпроси решихме, но направихме голяма крачка в процеса на дигитализация на училището. Чака ни много работа, но всички членове на училищната общност показаха гъвкавост, адаптивност, сила, трудолюбие и смелост.
А образователната система показа, че може да направи революция в кратки срокове."
Неучебен е денят в няколко общини в Бургаска област. Причината е усложнената метеорологична обстановка. Днес и утре са неучебни за всички училища и детски градини на територията на община Поморие , с изключение на тези в общинския център и Ахелой, където учебният процес ще продължи. Това обяви със своя заповед кметът Иван Алексиев. Целта е..
Центърът за млади таланти в Бургас организира състезание по английски език за ученици в четвърти клас. В рамките на The English Stars Challenge децата ще преминат през четири кръга (лексика, граматика, говорене и слушане с разбиране) насърчаващи техните езикови способности, като най-изявените таланти ще бъдат допълнително поощрени. Благодарение..
Девет талантливи бургаски ученици са наградени за своите образователни постижения от фондация "Пътеки към бъдещето". Заради високите успехи, знания, труд и постоянство през годините, те ще получават стипендия в размер на 500 лева всеки месец в продължение на една календарна година. Отличените са Виктория Емануел Степанян, 10 Г клас, ППМГ..
Нова дигитална образователна платформа ще помага на бургаските ученици при подготовката им за пробни изпити и Национално външно оценяване по математика в 4 и 7 клас. Платформата е заредена с безплатни учебни материали и тестове за упражнение, които ще помогнат на децата да се подготвят по най-ефективния начин, разказват създателите й. Кои са те как..
В Бургаска област за следващата учебна година се предвиждат 149 паралелки след 7 клас, с 8 по-малко от миналата година . В тях ще могат да продължат обучението си 3 799 ученици, които са с близо 200 по-малко в сравнение с година назад. Запазва се тенденцията към увеличаване на STEM профилите и професиите, показва приетия план-прием за учебната..
Продължава отпадането на ученици в гимназиалния курс в Ямболска област. За следващата учебна година се предвиждат 44 паралелките за осмокласници, броят на децата остава почти без промяна, стана ясно по време на обсъждането държавния план-прием за учебната 2025 – 2026 година. За следващата учебна година от просветното министерство са отпуснали..
Разделението на властите според Конституцията, мястото и ролята на съдебната власт в Република България и структурата на съдебната система обсъди днес председателят на Апелативен съд – Бургас - съдия Пламен Синков с единадесетокласници от ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. Учениците от XI „д“ клас с профил „софтуерни и хардуерни науки“ проведоха час на..
Неучебен е денят в няколко общини в Бургаска област. Причината е усложнената метеорологична обстановка. Днес и утре са неучебни за всички училища и..