Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Местна продукция в големите вериги – мисия (не)възможна

Снимка: Архив

Разнопосочни са мненията относно постановлението на Министерския съвет, с което големите вериги ще бъдат задължени да продават местна, регионална продукция. Документът се отнася за търговски вериги, които имат магазини поне в три административни области, уточняват от кабинета. Местата за продажба следва да са с площ - достатъчна за излагане на съответните хранителни продукти, както и да са обозначени по подходящ начин, от който да е видно, че предлаганите продукти са регионално производство. Въведено е изискване млечните продукти да бъдат произведени изцяло от българско сурово мляко. Приетото постановление има за цел да подкрепи малките и местни български производители и да запази поминъка им, категорични са от правителството.

Мярката е положителна, коментира депутатът от БСП и председател на комисията по икономическа политика Петър Кънев. Особено належащи са подобни действия в тази критична ситуация:

„Да се намери балансът докъде веригите могат да отстъпват монополното си положение и докъде на българския бизнес също трябва да му се помогне. Когато целият свят е потънал в извънредно положение, когато се касае за оцеляването на цели икономики, нямам никакви притеснения, че в рамките на няколко месеца някой ще бъде дискриминиран, за сметка на други. В момента, когато си забранил на седем милиона да излизат от домовете си, не виждам голяма драма в това, че ще наредиш на няколко големи вериги да изпълняват определени функции“

Основният въпрос стои пред продажбата на зеленчуци и плодове, коментира Петър Кънев. Той посочи, че ситуацията, в която големи вериги поставяха неизпълними условия пред производителите, вече е сравнително нормализирана.

От Сдружението за модерна търговия, в което членуват и най-големите вериги, отговориха в своя позиция, публикувана на страницата им, че това постановление е неработещо. Това, според тях, няма да увеличи българската продукция, а неясният му текст ще създаде предпоставки за корупция. В позицията си, те индиректно обвиняват земеделския министър Десислава Танева в лобизъм. Ето и част от текста:

Ние не носим отговорност за проблемите в селското стопанство, трупани с години – 11 млрд. лв. от европейските фондове са отишли в няколко джоба вместо за обединяване и подпомагане на малките производители. Българско сурово мляко за 90% от пазара в България няма - ще продават на потребителите продукти със сухо или вносно мляко на каквито си искат цени при гарантирани с постановление 90% техни продукти на рафта – ето това е господстващо положение, основано на липсваща в България суровина. Нека журналистите поразровят в полза на чий джоб. И веригите няма да могат да спрат това негарантирано и занижено качество да стигне до потребителите, защото постановлението ни задължава да го продаваме. Чий интерес защитава в млечния сектор министър Танева? На малките фермери или на някой голям олигарх?“, се казва в позицията.

А какво смятат самите производители?

Изискванията на търговските вериги са много високи и ние не можем да ги покрием, посочи зеленчукопроизводителят Николай Недялков.

Ние сме станали толкова малки, че не можем да отговорим на изискванията на търговските вериги като количество, ритмичност на доставките и най-вече като цена. Това, което произвеждам в момента, го правя с моето семейство в малки мащаби. Търговските вериги искат цена, която да е под тяхната, която е дъмпингова. Никой не гледа какви са доматите. Идват отнякъде някакви стоки на пълна безценица от много години. Консумираме зеленчуци, произведени в други държави“, обясни той.

Не работя с големите вериги и не искам да имам нищо общо с тях. Това коментира Румен Люцканов, председател на Асоциацията на животновъдите в Странджа.

Условията, които поставят на животновъди, а и на търговци, са просто отвратителни. „Ще ви платим, когато го продадем, въобще – ако го продадем. Ако не го продадем – идвайте и си го взимайте и си гледайте работата“. Има колеги, които се бяха хванали на това хоро, но не изкараха много и приключиха работа с големите вериги. И, в общи линии, това са условия, които, ако искаш да ги изпълниш, трябва да си идиот. Но много хора се хващат на това хоро, не зная кое не разбират“, казва Люцканов.

От тази задължителна мярка няма смисъл, защото веригите ще отговорят, че производителите не искат да работят с тях, смята Румен Люцканов.

Мярката, с която се задължават веригите да продават местна продукция е добра, но закъсняла. Това коментира Михаил Михайлов, собственик на мандра в с. Драчево. Той работи с две български вериги и отчасти е доволен от условията, но има и забележки:

Моите продукти, които претендирам, че са качествени, по БДС, с рецепти, които са се ползвали от много години, се поставят на щанда с други продукти. Които са лъскави, но са с разни примеси като млекозаместители, като оцветители, антибиотици… И всичко, което води до поевтиняване на продукцията. Но не и здравословна храна“, казва той.

Плащането на продукцията е регулярно, спрямо мен, добави Михаил Михайлов.

Дали мярката ще сработи ще се види в скоро време. Спорен е моментът дали с ограничения и разпоредителен режим ще успеем да възродим търсенето на българската пред по-евтината, но далеч не толкова качествената вносна стока.

Подробности можете да чуете в прикачените файлове.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Трудна година отчитат лозарите от община Стралджа

С високи изкупни цени, но ограничени количества започна гроздоберът в община Стралджа. Голяма част от  лозовите масиви бяха засегнати от ниските пролетни температури и сланите, пожари унищожиха над 2000 декара лозя през лятото.  Втора изключително трудна година за лозарите от региона, тъй като климатичните аномалии продължават, а пожарите унищожават..

публикувано на 10.09.25 в 09:10

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, съобщават от ведомството.  В периода 9 септември – 11 септември 2025 г. могат да се подават заявления за одобрение на заявители по училищните схеми за доставка на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти през настоящата учебна година 2025/2026 г. Целта е..

публикувано на 08.09.25 в 17:00

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30

КНСБ: Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни храни

Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни хранителни стоки е установило наблюдение на КНСБ . Това обяви президентът на синдиката Пламен Димитров.  От структурата потвърдиха, че стоят твърдо зад увеличението на минималната работна заплата на 1213 лева от 1 януари. Експертите са  категорични, че няма връзка между повишението на..

публикувано на 04.09.25 в 15:55

Владимир Крумов: Стартираме кампанията за удължаване на сезона по Южното Черноморие (ОБНОВЕНА)

Министерството на туризма съвместно с Областната администрация на Бургас стартира „ДългоЛятие“ – първата инициатива, която цели да удължи туристическия сезон на Южното Черноморие и да покаже, че регионът има какво да предложи и извън традиционните летни месеци. Кампанията представя Южното Черноморие като дестинация, която съчетава..

обновено на 04.09.25 в 13:51

Несебър начело в класация на "Дейли мейл" за плажна дестинация

Несебър, един по-малко известен морски скъпоценен камък в България, пълен с бели пясъчни плажове, стар град, включен в списъка на ЮНЕСКО и достъпна храна и напитки, така гласи анотацията за българския черноморки курорт в статия на вестник "Дейли имейл“, който, в сътрудничество с easyJet, го поставя начело в своята класация за най-достъпни плажни..

публикувано на 04.09.25 в 12:25