Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проверки за музика без авторски права в салоните за красота

За фризьорските или козметичните салони цената е на квадратура

| обновено на 12.10.20 в 16:36
Снимката е илюстративна.
Снимка: Деси Крумова


Масови проверки дали салони за красота пускат музика без авторски права инициира Министерството на културата. Кампанията е с предупредителен характер. В същото време фризьори и козметици все още не са наясно какво трябва да предприемат.

Красимира Владова е собственик на козметичен салон. Чувала е за проверките от Министерството на културата, но никак не е наясно какво трябва да направи, за да уреди авторските права на музиката, която пуска на своите клиенти. В същото време е притеснена да не й наложат глоба. „Знаем обаче, имаме дебати и не знаем към кого да се обърнем. Моля да ни съдействате, да ни кажете какво да правим, защото просто не знаем“, посочи тя.

Някои салони за красота вече недоволстват, защото според тях музиката не е пряко свързана с обекта на тяхната дейност. Наясно са обаче, че глобите са солени -  между 2 000 лв. и 20 000 лв. В салона на Силвия Момчева вече са минавали проверяващи. „Влязоха и казаха, че е платена услугата за радиото и трябва да си заплатя, за да слушаме тук радио. Аз съм си намерила алтернативен начин. Имам включена кабелна телевизия и не слушаме радио“, обясни тя.

Към момента има две организации за колективно уреждане на права за България. За улеснение от Министерството на културата са публикували на своята интернет страница информационен материал, озаглавен „Ако Вашият бизнес се озвучава с музика“.

Закупуването на лиценз от  Музикаутор и Профон е единственият начин търговските обекти да спазят закона. Това съобщи мениджър “Лицензиране публично изпълнение” в Музикаутор  Момчил Даскалов по повод проверките:

"Целият този лиценз ние го брандирахме под марката "Мusic Pro" и по този начин го предлагаме на ползвателите, за да могат по-лесно да го възприемат. За фризьорските или козметичните салони цената е на квадратура, като под 30 квадрата тя е една и съща. Около 10 лева на месец за целия лиценз. Ако са по-големи и луксозни, цената нараства според квадратурата." 

При ресторантите сумата се определя на базата на категоризацията и броят столове и може да достигне до 20 лева годишно за стол, уточни Даскалов. 

Паралелно с кампанията на Министерството на културата един път годишно общините също започват контролна дейност за спазването на авторските права. Между 15 и 20% от хотелиерския и ресторантьорския сектор у нас плаща авторски права за музиката, която звучи в обектите, показват данните на Музикаутор. 

Считаме сериозния интерес към кампанията за изключително важен, с оглед запознаването на тази специфична категория ползватели с техните задължения, коментира от Министерството на културата и уточниха, че към момента разяснителните дейности са спряни. "Надяваме се след справянето с КОВИД-19 и възстановяването на икономическата активност в страната авторите да започнат да получават приходи от ползвателите, за да се гарантира културното възпроизводство", се казва в становище на ведомството.  

Повече чуйте от звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

КЕВР обсъжда цените на ВиК услугите за 2025 година

Новите цени на водата и ВиК услугите за следващата година, които предвиждат от поскъпване с 19 процента в Сливен до поевтиняване с 15 на сто в Добрич, ще бъдат обсъждани в Комисията за енергийно и водно регулиране. Регулаторът ще има и друго заседание днес, на което ще се разгледа предложението на Булгаргаз за близо 8-процентно увеличение на природния..

публикувано на 28.11.24 в 08:10

Актуализираха капиталовата програма на община Средец

Съветниците на Средец актуализираха днес капиталовата програма на общината за настоящата година.Това бе една от точките в дневния ред на 18-тото заседание.Почти протоколно и без дебати бяха гласувани повечето докладни. Част от тях бяха за п риемане на актуализиран план за интегрирано развитие,п ромяна на годишния план за ползване на дървесина..

публикувано на 27.11.24 в 17:04

Кметове, рибари и туристически бранш са против поддържан резерват "Маслен нос"

500 кв. км ще включва територията на морския резерват Маслен нос. Това стана ясно на среща, организирана от община Приморско, на която експерти от Грийнпийс представиха основните параметри на предложението им за обявяването на най-големия морски резерват в страната.  Обхватът му ще бъде от нос Агалина до Лозенец, като зона от 2 мили от брега на..

публикувано на 27.11.24 в 16:29

Среща в Приморско на кметове и рибари с Грийнпийс по искането за морски резерват

Среща в Приморско по внесеното от Грийнпийс България искане за обявяване на първия изцяло морски резерват в страната предстои от 14 часа в общината. Внесоха в МОСВ петиция за обявяване на първия изцяло морски резерват Домакин е кметът Иван Гайков като се очаква да се включат и кметовете на Созопол Тихомир Янакиев и на Царево..

публикувано на 27.11.24 в 12:51

Връщането на 20% ДДС за ресторантите ще увеличи цените, смятат от бранша

Връщането на 20% ДДС за ресторантьорския бранш ще увеличи цените за крайния потребител, единодушни са от бизнеса. Такава вероятност има, тъй като финансовото ведомство залага тази ставка в бюджета за догодина. В момента ресторантите плащат 9% ДДС, мярка която бе въведена, за да се справят с последиците от ковид кризата.  Според Димитър Найденов,..

публикувано на 27.11.24 в 11:05

"Роудшоу" популяризира България като туристическа дестинация в Германия

"Роудшоу" популяризира България като туристическа дестинация в Германия. Обиколката в четири града - Франкфурт; Лайпциг; Хановер и Дюселдорф е по инициатива на Министерството на туризма, съвместно с Алианс Българско Черноморие и маркетингова агенция. В четирите града са се провели поредица от B2B срещи между представители на туристически..

публикувано на 26.11.24 в 15:36

"Активни потребители": Реалните намаления са от 10% до 30%

Кампанията, позната по цял свят като „Черен петък“ е тази седмица на 29-ти ноември. Официално денят, в който са големите намаления, е последният петък на ноември, но все повече търговци удължават периода на промоциите.  „Черният петък“ става все по-дълъг и по-разширен. Започнаха поредица от предварителни черни петъци, а рекламите..

публикувано на 26.11.24 в 14:47