Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Размива ли се отговорността за контрола на тежките камиони

Казусът с движението на тежкотоварният трафик става вече показателен за размиване на отговорност, която хем е в компетенциите на няколко институции, хем те си я прехвърлят. Кой и как ще следи за камионите, които, след като бяха отбити от Айтос, се насочиха към руенските и поморийските села. 

След пренасочването на трафика и ултиматумът, който кметът на Поморие Иван Алексиев постави, че ако не бъдат предприети мерки за контрол, той ще затвори общинските пътища, отговорността започва да се размива. (подробности вижте тук)

БНР-Бургас се обърна към няколко институции, задължени и по закон, да осъщестяват подобни мерки.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ коментираха в резюме, че тяхната работа са си я свършили и те отговарят само за републиканските пътища. Транзитният тежкотоварен трафик, който беше ограничен за Айтос, е пренасочен само по такива участъци, отговориха оттам на поставени от нас въпроси. Той трябва да се движи през Ришкия проход и пътищата Карнобат – Айтос; Руен – Просеник – Горица и Оризаре – Каблешково – Бургас. Предвидените участъци, коментират оттам, не включват общинската пътна мрежа, за която кметът на Поморие сигнализира, че по нея се движат камионите. През селата Страцин, Бата, Порой, Горица и Гълъбец.

Не е наш път – не е наш проблем.

Факт, че органите на МВР започнаха да осъществяват контрол поне в руенското село Просеник. Причината е, че основният път минава пред училището и детска площадка, а според местни жители, някои от камионите не спазват ограничението на скоростта. Полицията осъществява засилен контрол в общините Айтос, Руен и Поморие, след забраната за транзитния тежкотоварен трафик в Айтос. Това коментира началникът на „Охранителна полиция и КАТ“ Неделчо Рачев. Стартирахме още преди това да се случи и увеличихме присъствието си в тези участъци, добави той:

„На различни пунктове се поставят камери за скорост, както и допреди седмица, повече от десет дни, на територията общините Руен, Айтос, както и на част от територията на община Поморие, бяха разположени средства за измерване на общата маса на товара на автомобилите, както и се осъществяваше контрол на спазване на забраните по маршрутите за Руен и Айтос. Продължаваме устойчиво с тези мерки, като през следващата седмица ще има също организирани мероприятия за контрол на скорост, контрол на други нарушения, свързани с товарните автомобили и контрол на общата маса на тегло на преминаващите товарни автомобили“, добави той.  

Има санкционирани шофьори и за скорост, и за претоварване, поясни Неделчо Рачев, но те са сравнително малко. Местата на следващите проверки ще се сменят, подчерта той и гарантира, че контролът ще бъде устойчив във времето.

Проблемът остава с опасността някои от камионите да са претоварени. От Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ посочват, че вече са започнали да местят т. нар. кантар на различни точки в региона. С това далеч не се решава проблемът. Защото в бившето ДАИ има цифром и словом 15 кантара в цялата страна и недостатъчно служители. Проверките на пътя траят поне 40 минути, трябва да са при определени атмосферни условия и инспекцията буквално не смогва.

А има ли друг кой да следи?

От Министерството на транспорта насочват към Агенция „Пътна инфраструктура“. В нейните правомощия също влиза измерването на товарните автомобили. Нещо повече – това би трябвало да е част от тол системата. Още през юли 2019 г. е обявено на пресконференция от тогавашния заместник – министър Николай Нанков.

„Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи“, се казва в част от прессъобщението, публикувано на страницата на АПИ.

Според наши източници, въпросните „подземни кантари“ са монтирани, но дали работят – не е ясно. Възможната причина, която ни изтъкнаха е прозаична – че тогава ще се види колко много са нарушителите.

Дали това е така – БНР-Бургас ще продължи да следи темата и да търси отговори на постоянно увеличаващите се въпроси относно това кой ще гарантира нашата безопасност по пътища и в населени места.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

10-годишният Никола от Бургас се нуждае от 87 000 долара за операция в САЩ

10-годишният Никола Димов от Бургас се нуждае от нова операция в САЩ, за да продължи да се движи свободно. Той е роден с дефицит на бедрена кост тип А1 по класификацията на Пейли – състояние, при което едното краче е по-късо от другото. През 2018 и 2020 година в болница „St. Mary“ във Флорида бяха извършени две операции по удължаване на крака,..

публикувано на 21.08.25 в 15:30
Лияна Панделиева

Лияна Панделиева: Асоциации и клубове да контролират сигурността при рискови туристически атракции

Стига институционално следене, това е български безумен патент. Всяка институция, натоварена със следене на нещо, обримчва с толкова много безумни изисквания на дейността, че я прави неизпълнима и в същото време простите протоколи не се изпълняват, следят се само на хартия, защото е невъзможно да се следи, препоръча журналистът Лияна..

публикувано на 21.08.25 в 15:30

Предстои 11-то издание на Скейт фестивала в Бургас

Предстои 11-то издание на Скейт фестивала в Бургас. В събота в района на Съдебната палата ще има състезателна част, а след това ще бъде открита изложба с тематични фотографии в Конгресния център. Един от организаторите Ивайло Найденов, управител на Скейтборд клуб Бургас, каза че тази година форма е по-различен. " Състезанията няма да само на..

публикувано на 21.08.25 в 12:20
УМБАЛ Бургас

Остава тежко състоянието на блъснатите майка и син от АТВ в Слънчев бряг

Критично остава и днес състоянието на пострадалите 35-годишна жена от Пловдив и 4-годишното ѝ момченце. Те са в отделението по анестезиология и интензивно лечение, с опасност за живота. Борбата на лекарите за техните здраве и живот продължава. Това съобщи за общественото радио заместник-директорът на УМБАЛ - Бургас д-р Светослав Тодоров. Изписан е и..

публикувано на 21.08.25 в 12:00

В Бургас ще се проведе благотворителен концерт в помощ 17-годишната Таня

Благотворителен концерт под надслов „Да помогнем на Тани“ предстои в Летния театър в Бургас. Събитието ще е в подкрепа на 17-годишната Таня Сурчева, която вече девет години се бори с рядък злокачествен мозъчен тумор. Необходима е нова операция, за която са нужни 35 хиляди евро. Концертът ще обедини музика, танц и човечност,..

публикувано на 21.08.25 в 11:00

Край с режима и безводието в Стралджа

Край с режима и безводието в община Стралджа. След години на воден режим в редица населени места от общината, където се разчита предимно на местни водоизточници, това лято проблемът е решен, каза кмета Атанас Киров. "Направихме сондажи, след което изследвахме водата дали може да се използва за питейни нужди и дали има нужния дебит...

обновено на 21.08.25 в 10:13

Земеделците в Болярово ще получат компенсации след пожарите

Община Болярово прави всичко възможно да осигури подкрепа за земеделските стопани, които пострадаха тежко от летните пожари.  „Работим за това хората, понесли щети, да получат компенсации. Това е справедливо, защото много от тях загубиха продукцията си, дори фуража за животните“, заяви зам.-кметът на общината Нина Терзиева. Една от тежките ситуации бе..

публикувано на 21.08.25 в 10:00