Бурното море често създава проблем с частичното унищожаване на плажните ивици. И когато наематели и концесионери на тези обекти вкарат тежка техника, за да ги възстановят, проблемите се увеличават. Защо хем държавата задължава плажовете да са поддържани, хем ограничава тези дейности?
Взимаме два частни случая от плажа в бургаския квартал „Крайморие“. Първият е от началото на годината, когато канализационна тръба аварира и отнесе част от пясъка в морето. Вторият – отпреди месец, когато буря иззе отново пясък в морето. Възстановяването на плажа ни е вменено с договора, посочва концесионерът Николай Димитров.
„Сега, в есенния период, няма да предприема нищо. Първо – защото това е безмислено. А на пролет ще сигнализирам отново всички институции да дойдат, да видят и те да предложат начина и метода, по който аз да го възстановя. Защото аз друг начин и метод, на този етап, освен използването на тежка техника, за възстановяването на такава щета, на такова бедствие бих казал – не зная. В момента липсват над 2 000 кубика пясък. Няма как на ръка да се възстанови. Ако някой твърди, че може да го направи – да заповяда“, коментира Димитров.
От Асоциацията на концесионерите на морските плажове изпратиха и становище до Министерството на туризма, прикрепено с анализ, изготвен по европейски проект как да се опазват ивиците. Това, което прави Димитров, е да депонира част от пясъка, за да го запази и след това да възстанови ивицата. Други изграждат предпазни диги от пясък, които всяка година провокират дискусии. Това е наречено във въпросния анализ „мека“ (временна) защита или Soft engineering – „съвременен подход, при който се запазват плажните ресурси и избягват негативните ефекти на трайните (твърдите) конструкции. Вместо това за предпазване на бреговете се създава „мека“ (т.е. непостоянна) структура, като се създава по-голям резерв от пясък, изтласквайки бреговата линия към морето“ Подобни практики се използват в Европа и Америка.
А каква е практиката у нас?
В края на септември, Министерството на туризма изпраща писмо до асоциацията с условия, при които плажовете да бъдат подготвени за зимния сезон. И посочват, че са поискали становища от други институции и са извършили сериозен анализ на сиатуацията от последните две зими. А именно:
1. Трябва да се подаде инвестиционно предложение до съответната екоинспекция, която да прецени дали трябва да се извършва (например) оценка за въздействие върху околната среда.
2. Басейновата дирекция трябва да издаде предписания как да се случат тези дейности.
3. Съответната общинска администрация трябва да излезе с положително становище, с цел опазване на околната среда.
А знаят ли институциите за тези им вменени задължения?
Отправихме въпроси и към трите посочени. От екоинспекцията посочиха, че оформянето на диги по плажовете не отговаря на определението за инвестиционно предложение и няма как да провеждат подобни процедури. Институцията им трябва да е уведомена от концесионера, че ще се правят диги и да съгласуват действията, ако ивицата попада в защитена територия. От Басейновата дирекция „Черноморски район“ посочват, че концесионерът има задължение да прецени дали плажа попада в определен район със значителен потенциален риск от наводнение и в такъв случай те ще му дадат указания. От Община Бургас пък коментират, че законът не им вменява да изразяват становища по подобни действия на плажа.
Изпратихме запитване и отново до Министерството на туризма – как тогава концесионерите да се снабдят с този наръч документи, след като другите институции посочват, че това не е в техните ангажименти? До този момент нямаме получен отговор.
И така редица въпроси остават висящи. Как да се предпазват плажовете от бури? Как да се възстановяват плажовете след бури? След като институциите само си прехвърлят топката, а когато дойде лято, всички ние искаме да сме на хубави плажове с чист пясък. Но, очевидно, единственият възможен отговор е добилият популярност напоследък израз „всеки сам си преценя“.
Мнението на Николай Димитров можете да чуете в прикачения файл.Още близо 1 процент нагоре е индексът на тържищните цени тази седмица, отчита Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), предаде БТА. Индексът на тържищните цени (ИТЦ), който отразява движението на цените на хранителните стоки на едро в България, се покачва тази седмица с 0,96 процента до 2,321 пункта. Миналата седмица ИТЦ беше на ниво..
С протест и блокиране на пътища заплашват жители на села от крайграничната община Болярово. Участъците са част от републиканската пътна мрежа и за преминаването по тях се плащат винетни такси. В окаяно състояние е пътят между селата Мамарчево - Воден и Крайново, въпреки че по него има извършени дейности, поставена е маркировка, почистена е..
Сдружение „Ангели на пътя“ организира национален протест под надслов „Стига мълчание“. Акцията е насрочена за 12 часа пред съдебните палати в София и в останалите градове на страната. Протестът се организира в социалните мрежи. Организаторите на националния протест, сдружение "Ангели на пътя" заявяват, че акцията е в името на Мартин и всички загинали..
С редица събития отбелязват празника на храм "Свети Пимен Зографски" в бургаския квартал "Крайморие". Православната църква почита светеца на 3-ти ноември. Литературно четене на любими откъси от Свещеното писание и житията на светиите ще се проведе днес от 16.00 ч. В него ще вземат участие децата при Неделното училище към храма, техните родители и..
Днес от 10:00 ч. стартира Супер Рали Созопол 2025. Трасето е отсечката от сградата на Община Созопол до разклона за с. Равадиново с дължина 6 км. Участниците преминават индивидуално по еднакъв маршрут, като времето за преодоляване на дистанцията се измерва. Ралито не е състезателно и се провежда в съответствие със Закона за физическото възпитание и..
Мартин Атанасов , създателят на "Черната писта" на катастрофите в България, е "Будител на годината 2025". 18-годишният ученик от София е най-младият носител на титлата в историята на кампанията на БНР. Той спечели вота на публиката с проекта, който показва опасните пътни участъци у нас според честотата на произшествията, като синтезира в интерактивна..
"Будител" – българската дума, която е трудно да бъде преведена. Свързваме я с "Народните будители" – просветители, книжовници и революционери, които през различните епохи са допринесли за духовния и културен възход на народа, съхранявайки националната ни идентичност. Но какво означава будител днес? Какво е будителство? Кой и защо има нужда от..
Село Веселие се намира в община Приморско и в него живеят около 500 човека. Разположено е в долина, близо до река Ропотамо, в Странджа планина и е на 30..
Днес от 10:00 ч. стартира Супер Рали Созопол 2025. Трасето е отсечката от сградата на Община Созопол до разклона за с. Равадиново с дължина 6 км...
С редица събития отбелязват празника на храм "Свети Пимен Зографски" в бургаския квартал "Крайморие". Православната църква почита светеца на 3-ти ноември...