Три месеца и половина изминаха от тежката катастрофа в Айтос, при която загинаха баща и двете му деца. Какво се случи, за да се обезопаси движението и да се намали възможността за подобни инциденти?
Различни експерти – на държавно и неправителствено ниво предлагаха различни мерки. От регионалното министерство веднага лансираха идеята за кантари, за камери за ограничаване на скоростта. На областния съвет за развитие пък приеха Северният обход на града да стане обект с регионално значение. От Института за пътна безопасност изготвиха цял проект, който включваше две кръгови кръстовища, до Асфалтовата база и пред Горското стопанство, знакова сигнализация, аварийна площадка и контрол на скоростта и тежестта на камионите. Предложиха и бетонови ограничители, тип „Ню джърси“, на тротоара около мястото на трагичния инцидент. Проектът беше предаден на Община Айтос и на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). (подробности вижте тук)
За съжаление, институциите само си прехвърлят топката, коментира Галина Димитрова от сформиралия се по този повод Инициативен комитет (ИК).
„Северният обход беше приет като обект с регионално значение от Областния съвет за развитие - и дотук. Дойдоха двама заместник-министри. Дойдоха, видяха, обещаха, казаха, че ще стартират необходимите процедури за изграждането на обходен път – и дотук всичко. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) инспектира този участък, който е проблемен от години. Имаше мерки, които трябваше да бъдат изпълнени за намаляване на катастрофите, но, за съжаление, всичко остана на лист хартия“, посочи Димитрова.
Представители на ИК търсят контакт и с новия регионален министър.
Обърнахме се към пътната агенция, след като техен представител по време на обществено обсъждане, каза, че „работели в тази посока“. А днес ни отговарят:
„Определени са мерки за повишаване безопасността на движение, включително и проучване за изграждане на кръгово кръстовище на входа на гр. Айтос. Разглежда се и възможността за изграждане на кръгово кръстовище на входа на града до Асфалтовата база, като мярка за успокояване на движението. Обмислят се различни варианти за финансиране на тази дейност“, отговарят ни от агенцията.
Обаче отново се връщаме на изходната точка, която не само в този случай, създава проблеми. Колективната отговорност. Или безотговорност. От държавната агенция посочват, че инициирането и проектирането на кръстовище е в компетенциите на общината, а изграждането щяло да бъде на база споразумителен протокол между двете институции. Това е и ябълката на раздора – чий ангажимент е пътя. Той е републикански, но се поддържа от общината. Кой какво точно поддържа и как не е много ясно.
От агенцията допълват:
„Изпълнените до момента мерки за повишаване на безопасността включват полагане на пътна маркировка и пътни знаци, ограничаващи максимално допустимата скорост на движение между Асфалтовата база и началото на населеното място, монтирани са и пътни знаци „Опасен наклон. Премини на по-ниска предавка“. Определени са две аварийни отбивки за тежкотоварни автомобили с аварирала спирачна система при 90-ти и 91-ви км на път III-208 Айтос – Дъскотна в посока Айтос, които са разчистени и обработени. Предстои сигнализирането им с пътни знаци Ж18 „Пътна лента със съоръжение за аварийно спиране“ с допълнителна табела Т17 с текст: „При авария отбий вдясно“.
Именно за тези аварийни отбивки граждани на Айтос сигнализираха, че повече създават опасности, отколкото да спомагат за подобно спиране, защото, ако се наложи да е аварийно, то ще доведе до тежки катастрофи.
Очаквам до края на януари институциите да заработят по отношение на пътната безопасност в Айтов. Това коментира пред БНР-Бургас областният управител Мария Нейкова. До момента, единствено от МВР са ме инфомирали, че са предприели мерки за ограничаването на скоростта, посочи тя:
„По отношение на пътната безопасност, следваше, от страна на Областното пътно и от страна на общината, да предложат вариант как да бъде решен този проблем. Очевидно е, че става въпрос за републиканска пътна мрежа, която е предоставена за стопанисване и управление на общината. И тук има правен вакуум, който не позволява на общината да осигури средства. Изключително много разчитам на много добро взаимодействие от страна на кмета на Община Айтос и на Областното пътно управление, за да може вече този въпрос да бъде поставен пред АПИ“, коментира проф. Нейкова.
Ако не бъде намерено решение до края на януари, ще предприема и по-сериозни мерки по отношение на заинтересованите институции, посочи областният управител. И аз, и хората очакваме действия, категорична е тя.
Обърнахме се с редица въпроси и към Община Айтос още преди седмица.
Ще ви припомним, че и ИПБ изготви безвъзмездно проект с краткосрочни и дългосрочни мерки и го предостави на общината и пътната агенция. И всичко остана само на хартия. От администрацията на кмета Васил Едрев все още не са ни отговорили.
Но, за съжаление, отново се затвърждава максимата „всяко чудо за три дни“. Дори и човешките жертви не могат да разклатят солидната система за прехвърляне на отговорност между институциите.
Апелативния съд в Бургас потвърди постановената от Окръжен съд Сливен постоянна мярка за неотклонение „задържане под стража“ на шофьор, умишлено прегазил два пъти пешеходец на улица в сливенския квартал „Даме Груев“. Все още не са ясни причините довели до извършване на престъплението. Шофьор прегази с микробус свой съсед в Сливен, задържан..
За срок до 72 часа е задържан грузинския шофьор, обвинен в противозаконно подпомагане на мигранти да преминават през българската територия. Престъплението е осъществено на 23 август на контролно-пропускателния пункт „Караагач“ на пътя за Бургас. Бус с 24 нелегални мигранти е задържан край Лозенец Тогава бус с 24 нелегални мигранти не спрял..
В Районна прокуратура Сливен започнато разследване за умишлен палеж на гората над квартал „Комлука“. Потвърдено бе, че огънят е тръгнал от детска игра в незаконно сметище. Овладян е пожарът над сливенския квартал "Комлука" В събота около обяд пожарът започна от незаконно сметище край последните къщи в квартала, където според местните..
77-годишен руски гражданин с постоянен адрес в Несебър, е загинал при катастрофа на пътя Бургас – Варна край Кошарица. Докато кара велосипеда си, той е бил блъснат от лек автомобил. На място са пристигнали екипи на Спешна помощ, но въпреки реанимационните действия мъжът е починал. Водачът на колата е тестван за алкохол и наркотици, пробите са..
58-годишен мъж от Бухово е пострадал тежко при инцидент в морето край Южния плаж в Приморско. Той е скочил във водата и е ударил главата си в дъното, след което е изгубил съзнание. Пострадалият е бил изваден на брега и му е оказана първа медицинска помощ. С черепно-мозъчна травма и счупен шиен прешлен той е настанен за лечение в УМБАЛ „Сърце и мозък“..
След многобройни сигнали на зоозащитници за агресивно поведение на свободно пуснат питбул, отглеждан в к-с "Меден Рудник", служители от Четвърто Районно управление - Бургас са установили собственика на животното. Той е 46-годишен мъж от Бургас. Според сигналите питбулът е разкъсвал улични котки. На собственика му е съставен акт по Наредба N 1 на..
Пожар гори между Стралджа и пътен възел "Петолъчката". Огънят е обхванал сухи треви и ниска растителност. Сигналът за пожара е подаден около 12:00 часа. Пламъците гасят екипи с три противопожарни автомобила. Към момента няма опасност за близки населени места, посочиха от полицията. Служители на Районното управление в Стралджа оказват съдействие на..
Грузински гражданин на 21 години беше задържан днес при опит да напусне района на Царево с таксиметров автомобил. Той беше издирван след инцидента в село..
77-годишен руски гражданин с постоянен адрес в Несебър, е загинал при катастрофа на пътя Бургас – Варна край Кошарица. Докато кара велосипеда си, той е..
Пожар гори между Стралджа и пътен възел "Петолъчката". Огънят е обхванал сухи треви и ниска растителност. Сигналът за пожара е подаден около 12:00 часа...