Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мартин Владимиров: Може да се наложи национализирането на бургаската рафинерия

Автор:
Мартин Владимиров

В началото на идната седмица Центърът за изследване на демокрацията (ЦИД) ще публикува анализ, който ще развенчае всички митове за това, че България не може да оперира без руски нефт. Рафинерията през годините е използвала либийски, ирански, иракски нефт. Има сортове суров нефт, които веднага могат да заменят руския. Това обясни пред БНР експертът от ЦИД Мартин Владимиров. По думите му внушенията, че рафинерията не може да работи с друг, освен руски петрол, са политически.

Вътрешнополитическият аспект на това внушение Владимиров вижда в нежеланието на правителството на Кирил Петков да отваря нов фронт срещу руските интереси в страната.

"Подозирам, че няма такова уверение на Европейската комисия за изключение, предоставено за България", посочи експертът относно заявеното от финансовия министър и вицепремиер Асен Василев.

Според Мартин Владимиров, ако ръководството на рафинерията не възприеме нова стратегическа визия за доставките на суров нефт, може да се наложи нова законодателна рамка, която да позволи национализирането ѝ. В случая подобна мярка е оправдана, тъй като е засегната националната сигурност на България, подчерта Мартин Владимиров.

Ако не се подготвяше европейско ембарго върху руския петрол, руско ембарго върху природния газ за Европа щеше да е по-вероятно, изтъкна Владимиров. По думите му, след като загуби европейските си клиенти за петрол, Москва няма да иска да се раздели и с валутните си приходи от газа, още повече в разгара на война и икономическа криза.

Физическо прекъсване на руските доставки обаче ще скъса досегашните снабдителни вериги и може да предизвика до 20-процентно поскъпване на суровия нефт, което е чувствителен ръст, заяви експертът.

Прогнозираното намаляване на нефтодобива в Русия ще се отрази негативно на цената на дизела, предупреди Владимиров.

"Може би ще се свие предлагането на дизел за Европа. Цените на дизела така или иначе са доста високи в момента и може да се стигне до още по-голям ръст. Ефектът ще бъде усетен по-моментално на бензиностанциите, отколкото на международните пазари."

Ако Гърция откаже да плаща на "Газпром" в рубли и руският монополист спре газоподаването за южната ни съседка, може да се наложи сериозно ограничаване на потреблението на газ в българската индустрия, посочи още в анализа си Владимиров.

Азерските доставки дават известна сигурност, но София трябва да търси допълнителни количества, коментира Мартин Владимиров в предаването "Събота 150" и напомня, че азерският газ ще формира една трета от потреблението у нас.

"В условия на вече несъществуващ дългосрочен договор за снабдяване с природен газ от Русия, азерският газ може да осигури минималните количества поне за покриване на нуждите на топлофикациите и потребителите на газ, които са пряко свързани с газоразпределителната мрежа."

Консорциумът "Шах дениз" от доста време се опитва да пласира българските количества в други дестинации – например Гърция или Италия, където цената е доста по-висока, изтъкна още експертът и допусна "координиран натиск от страна на България и ЕК да се осигурят тези количества, въпреки по-неизгодните търговски условия за азерската страна".

По темата с втечнения газ от САЩ Мартин Владимиров отбеляза, че става въпрос вероятно за единични танкери и поясни защо цената може да бъде по-ниска.

"Блуждаещи танкери из моретата, които се пренасочват от първоначалната си дестинация по вероятно сключен дългосрочен договор за доставка на газ към Гърция. Цената на подобни доставки обикновено е по-изгодна. Доставчикът реално се опитва да реализира количествата, които вероятно иначе ще загуби, тъй като клиентът му не може да ги закупи в този момент. Затова и вероятно цената е по-ниска."

"При пълно спиране на газа за Гърция от страна на Русия ще трябва спешно да договаряме много повече от два танкера", подчерта Владимиров.

Освен да сключи споразумение с Турция за междусистемна сигурност, правителството трябва да се договори с Гърция и Румъния за солидарно разпределение на ресурсите в случай на изостряне на кризата, препоръчва експертът от ЦИД.

В момента терминалът на Ревитуса не може да захрани едновременно България и Гърция, ако няма някакво споразумение за алокация на алтернативните количества, каза още Мартин Владимиров.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Обмяна на добри практики по проект между 9 държави се проведе в Бургас

Партньори от 9 държави проведоха поредната, шеста среща по проект Interreg Europe DETOCS, с домакин Община Бургас. Основен акцент е  адаптирането на регионалната политика в подкрепа на декарбонизацията на туристическата индустрия след COVID-19. Чрез междурегионално сътрудничество, регионите в период до 2027 г. ще идентифицират, споделят и..

публикувано на 16.10.25 в 18:30

Консултативният съвет за Черно море с препоръки към ЕК относно перките в морето

Вятърните централи в Черно море да не заемат типичните риболовни полета и ако се изграждат такива, то те да бъдат съобразени с рибно-стопанския сектор. Това е една от препоръките към Европейската комисия от рибарските общности в България и Румъния, която изготви днес Консултативният съвет за Черно море по време на заседание във Варна. Рибарите..

публикувано на 16.10.25 в 17:00

Над 3,1 млн. нощувки и ръст на приходите от туризъм в област Бургас през август

През август 2025 г. в област Бургас са функционирали 969 места за настаняване с общо 59 000 стаи и 148 700 легла . В сравнение с миналата година броят на обектите се увеличава с 0,8% , а легловата база – със 7,9% , показват данни на НСИ. Общият брой на нощувките е 3 185 600 , като тези на български туристи се увеличават с 2,7%..

публикувано на 15.10.25 в 10:30

98% от таксиметровия бранш в Бургас ще отговори напълно на изискванията свързани с въвеждането на еврото

98% от таксиметровия бранш в Бургас ще отговори напълно на изискванията свързани с въвеждането на еврото, смята Снежана Никова от бургаската структура на таксиметровия синдикат. Според нея много малко ще са онези, които ще си позволят да возят нелегално. До 31.10 апаратите трябва да издават касовите бележки в двете валути, а  от 1.01 до 8.08.2026 в..

публикувано на 15.10.25 в 09:00
снимката е илюстративна

КЗК установи: Маржът на надценка на храните достига и до 90%

Въвеждането на еврото е повод Комисията за защита на конкуренцията да започне анализи в редица сектори на българската икономика. Започнахме с два ключови сектора – на храните и фармацията, като скоро ще представим междинни данни от проучването на пазара на хранителни продукти от първа необходимост.  Това заяви председателят на Комисията за защита на..

публикувано на 14.10.25 в 18:30

Общият устройствен план на Камено ще реши проблема с имотите извън регулация в селата

Готов е общият устройствен план на община Камено. Той може да бъде намерен на сайта на местната администрация, предстои общественото му обсъждане. Планът е важен, защото показва посоката, в която ще се развива общината през следващите години, обясни за БНР Бургас кметът  Жельо Вардунски. Чрез него ще бъдат улеснени и инвеститорите, и гражданите,..

публикувано на 14.10.25 в 14:40

За първи път на Летище Бургас кацна тунизийската авиокомпания Nouvelair

За първи път на Летище Бургас кацна тунизийската авиокомпания Nouvelair, съобщават от аеропорта.  През октомври тя ще изпълнява чартърни полети, превозвайки български туристи до Тунис.  Както бе предварително обявено  в края на 2025 г. и в началото на 2026 г., на Летище Бургас ще бъде извършена пълна рехабилитация на пистата и летището няма да..

публикувано на 12.10.25 в 14:00