Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разширяват зоните ограничаващи скоростта до 30км/ч в Бургас

3
архив
Снимка: Свобода Атанасова




До 2024 година е заложено от Общинския съвет да приеме зони в централната част на града с ниски емисии. Това включва разширение на вече съществуващи улици с ограничение на движението на автомобили до 30 км/час
. До тази мярка се стига след изменение в нормативната уредба, както и по настояване на граждани, каза днес по време заседанието зам.-кметът Весна Балтина. 


Общинските съветници приеха Генерален план за организация на движението, включващ разширение на зоните в Бургас, ограничаващи скоростта  до 30 км/час. Георги Спасов от БСП  и Бойчо Георгиев от ГЕРБ коментираха така:


„Както на комисиите и други колеги изразиха опасения, не знам дали тези планирани намаления на вредни емисии, предвижвайки се с ниска скорост ще се реализират. Да, съгласен съм, че ще има по-голяма пътна безопасност, но няма да подкрепя плана.", каза Спасов. 

„Аз също не съм съгласен с тези 30 км/ч, но ще подкрепя плана. Мисля, че този дребен детайл на този обем работа не е мотив да не подкрепите плана. Така или иначе това ограничение засяга една малка част от центъра и Ви съветвам да го подкрепите“, допълни Георгиев.


Според зам.-кмета Весна Балтина „Зона 30“ се идентифицира като една от мерките в програмата за намаляване на замърсяването с фини прахови частици:

„Знаете, че има изменение в закона, което дава известна самостоятелност на Общинските съвети да приемат зони с ниски емисии. При многото срещи с граждани, това беше идентифицирано като доста крайна мярка. Затова до 2024 година в краткосрочен план ние заложихме единствено разширяване на зоната, която е наречена „зона с успокоено движение. По този начин бихме подпомогнали изпълнението на индикатори, като това стане единствено с Ваша санкция, но тази програма е приета. Мерките и действията, които предприемаме са в съответствие с плана.“ 

Стоян Грозев от „Движение България на гражданите“ посочи:

„Когато разисквахме тази програма обърнах внимание на тези зони, като логично би било въвеждането им единствено ако при нас автопаркът е нов. Виждам ак колеги вече и от ляво и от дясно имат също такива опасения, че планът ще сработи за намаляване на фини прахови частици. Как едно старо превозно средство ще намали замърсяването на въздуха, като преминава с още по-ниска скорост. Не смятам, че това е разумно решение."

„За“ ограничението, но от гледна точка на травматизма обясниха  Даниела Божинова от партия „Зелено движение“ и кметът Димитър Николов

„Имаме труден избор - между травматизъм и мръсен въздух, докато паркът се подмени водещото е намаляване на  пътния травматизъм по нашите улици. Това е основната цел на мярката, като имаме предвид, че в други европейски градове ограничението е още по-голямо до 10 км/ч.“

„Аз също съм водач на МПС и реагирах по същия начин, но разберете ме от друга страна като кмет. Законодателят изисква да предприемаме мерки. Това е част от тези мерки, които са в правомощията на Общината и на Общинския съвет. Ако подходим по този начин, аз съм убеден, че ще получим разбиране поне в по-голямата част от нашите съграждани. И в момента има ограничение на скоростта в зони в Бургас. Например преминавайки по булевард „Стефан Стамболов“, в участъка около учебните заведение от училище „Ал.Г.Коджакафалията“ към математическата гимназия, няма значение дали е в делничен ден или не, голяма част от Вас намаляват скоростта, заради пътна безопасност", каза Николов.

Основната задача при изработването на Генералния план за организацията на движение в Бургас е да има работещ модел за управление на транспорта в границите на града, като данните, с които разполага Общината при необходимост трябва да се  актуализират.



Снимки:Свобода Атанасова




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Димитров - кмет на община Карнобат

Как се събира 100 евро такса смет при минимална заплата 620 евро?

Община Карнобат не предвижда да повишава такса смет за 2026 година , обяви кметът Георги Димитров.  Предстои закупуване на нови подземни контейнери с възможности за измерване количеството на изхвърлени отпадъци , но те няма да покриват територията на целия град.  Разиграват се различни варианти за изчисляване на таксата , съобразно..

обновено на 06.11.25 в 17:15
Снимката е илюстративна

Царево и Сунгурларе се надяват на преходен период за новата такса смет

Експертни екипи в общините Царево и Сунгурларе работят по промяна модела на изчисление на такса битови отпадъци , но признават, че все още нямат готовност за въвеждането му .  Над 50% се очаква да е повишението на таксата , ако бъде приложен принципът „замърсителят плаща“.  Три са възможни варианти за изчисляване на услугите по..

публикувано на 06.11.25 в 15:00

Нараства средната възраст за първо дете, но има и родилки на 13 г.

От края на миналия век до днес има с около 30% спад в раждаемостта.  Това заяви пред БНР доц. д-р Мария Юнакова - председател на Българската асоциация по стерилитет и репродуктивно здраве, по повод Европейската седмица на фертилитета и началото на националната информационна кампания "Инвитро в България". "От близо 80 хил. родени бебета..

публикувано на 06.11.25 в 13:30

Удължен е срокът за участие в младежкия поетичен конкурс "Бургас вдъхновява"

Поради засиления интерес Ученическият комитет на Община Бургас удължава срока за участие в първото издание на младежкия поетичен конкурс "Бургас вдъхновява". Новият краен срок за изпращане на творбите е 10 ноември 2025 г. Конкурсът насърчава младите автори да изразят своето вдъхновение и връзка с Бургас чрез поезия. Всеки участник трябва да създаде..

публикувано на 06.11.25 в 12:00

Парламентът прие окончателно промени в Закона за автомобилните превози

Парламентът прие окончателно промени в Закона за автомобилните превози, които целят да осигурят редовен автобусен транспорт за жителите на четири български общини - Добричка, Тунджа, Родопи и Марица, където над 150 населени места в момента са без достъп до обществен превоз. Така отпада задължението на превозвачите, извършващи превоз на пътници по..

публикувано на 06.11.25 в 11:30

Зелена инфраструктура ще подпомага защитата на животински видове

Мерки за опазване на определени животински видове ще бъдат реализирани по проект, финансиран по Програма „Околна среда“ 2021–2027 г., в защитени зони от мрежата „Натура 2000“, съобщи Министерството на околната среда и водите. Основната цел на проекта е подобряване на свързаността между местообитания, фрагментирани в резултат на човешка дейност, и..

публикувано на 06.11.25 в 09:00

НС ще обсъжда Закон за безопасността по време на спортни мероприятия

Депутатите ще обсъдят дали да разрешат отпадане на задължението на превозвачите, извършващи превоз на пътници по междуселищни автобусни линии в общини, чийто административен център се намира в друга община, да ползват автогари.  Промяната в Закона за автомобилните превози на практика ще се прилага само в четири общини в България - Добричка, Марица,..

публикувано на 06.11.25 в 08:40