Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Лафка“ си тръгна, но лавките останаха


От около две години павилионите на „Лафка“ стоят заключени и с катинари в цялата страна. Бургас също не прави изключение. Тези обекти се намират на едни от най-ключовите и апетитни места в града. Сега обаче не само са затворени, но и част от тях са със занемарен външен вид. Защо не са премахнати, след като „Лафка“ обяви, че спира дейността си? Много просто, защото все още фирмите, които са сключили договор да ги стопанисват, плащат и наем

В самото начало павилионите представляваха вестникарски будки, в които се продаваха още цигари, напитки и пакетирани храни. След това те се превърнаха в основни места за продажба на търкащите се талони и други хазартни игри. 
През февруари 2020 г. „Лафка маркет“ АД официално обяви, че прекратява дейността си заради одържавяването на лотариите. В съобщение от ръководството на фирмата тогава се посочваше, че: „Влезлите в сила на 22 февруари нови законови ограничения в областта на лотарийните игри и въвеждането на държавен монопол, водят до значителен спад на продажбите в търговската мрежа на Lafka и до практическа невъзможност за нормалното функциониране на дружеството“. И така много от обектите в цялата страна бяха затворени. 
След въпроси от БНР- Бургас, от Общината посочват, че в града много от обектите на „Лафка“ са премахнати доброволно. „Останалите са разположени на позиции по одобрена годишна схема за преместваемите обекти за 2022 година. Те имат действащи разрешения за поставяне и за тях се плащат дължимите наемни такси. Включително е платена и тази за месец октомври. Поради тази причина към момента няма основание за тяхното премахване. Ако се стигне до такова, то ще е за сметка на фирмата. Ако тя откаже, следва принудително премахване от страна на Общината, която би потърсила изразходените средства по съдебен път“, посочват от местната администрация. 
От самото начало павилионите, които са около 20 в Бургас, се стопанисват от фирмите „Боби прес“ ООД и „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД. Обектите на първата се намират на общински терени, а на втората са върху частни, поясниха от местната администрация. Тези фирми обаче са свързани една с друга, тъй като „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД е собственик на половината капитал на „БОБИ ПРЕС“.

Интересно е, че от 2021 г. „Лафка маркет“ АД я няма, но със същия ЕИК в Търговския регистър продължава да е вписано „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“.
Според финансовите отчети на „Боби прес" ООД пък през 2019 г., година преди „Лафка Маркет“ да прекрати дейността си, „Боби прес“ отчита оборот от 6,315,000 лв. 
От Община Бургас посочват, че понастоящем няма проявен интерес от други фирми към заетите от тези павилиони площи в града. Подобно е и мнението на Николай Димитров от Асоциацията в защита на дребния и средния бизнес. През 2019 г. три текста от наредбата, по която се отдават обекти в Бургас, бяха оспорени от браншовите организации на бизнесмените, които развиват павилиона търговия. 
„В Бургас много трудно върви всякакъв бизнес. Жалко е, че на апетитни, добри позиции, които бяха стопанисвани години наред от хора, които ги бяха разработили, те се настаниха на готово. Един бизнес не става печеливш веднага. За него се изисква време. Тези търговци съответно се преориентираха към други дейности. Няма работа. Бургас, за съжаление, много отдавна е спрял да се развива като град на възможността“,  допълни Димитров. 

Според него, над 150 фирми, занимаващи се с подобна дейност в Бургас, са се преориентирали към друг вид бизнес. „На първо място, наемите за подобни обекти в Бургас са най-високи в държавата. Включително и в София не са такива. Градът в последните няколко  години се разви като една лятна туристическа дестинация и всичко е свързано само с летния туризъм. Не е вината само от страна на Общината и администрацията, много са факторите, които влияят на това. Включително и на държавно ниво. На първо място трябва да се преосмисли политиката и стратегията на Община Бургас за такива малки временни обекти. Да се актуализират цените в по-ниски“, посочи той. 

Димитров допълни, че бюрокрацията също трябва да се намали. Той посочи като пример, че при създаването на подобен малък обект от 10 – 15 кв. м., само за изготвянето на документите са необходими между 3000 – 4000 лв. Всяка година се оказва, че има повече свободни обекти, отколкото фирми, които желаят да ги заемат. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ускоряване на инфлацията в еврозоната до 2,4%, а в България до 2,1%

Годишната инфлация в еврозоната се ускорява през декември 2024 г. до 2,4% спрямо 2,2% месец по-рано, показват данните на Евростат. В целия Европейския съюз индексът се покачва до 2,7% от 2,5% през ноември. Данните са изключително важни, тъй като върху тях се базират оценките за готовността на България за присъединяване към еврозоната. Според..

публикувано на 17.01.25 в 16:37

Жилищни сгради и спортна зала може да бъдат изградени на терена на Колодрума в Бургас

Инвестиционните намерения на „САРИЕЛ“ АД върху терена на бившия Колодрум в Бургас бяха представени на с реща на инвеститора Димитър Колев, общински съветници, представители на спрортни клубове и граждани. Тя бе организирана от председателя на общинския съвет Михаил Хаджиянев. Проектът и историята на терена представи арх. Димитър Георгиев,..

обновено на 16.01.25 в 22:22

Община Царево с проект за модернизация на рибарското пристанище

Общинският съвет одобри план-сметката на приходите и разходите на общинската администрация за дейности за 2025 г. по Закона за местните данъци и такси. С едноминутно мълчание в памет на д-р Николай Гавраилов започна заседанието на местния парламент в Царево. В началото на заседанието се прие единодушно предложението за избора на д-р Рафаил Елевтеров..

публикувано на 16.01.25 в 15:30
Д-р Георги Герджиков, Травентурия

Нужни са повече инвестиции в инфраструктурата за наблюдение на птици

България и по-специално Бургас е сред любимите дестинации на бърд уочърите, но тепърва има още много какво да се направи, за да се доразвие точно този тип туризъм. Инфраструктурата е едно от тях, смята Страхил Пеев от инициативата Бърд уолкс, които този месец организираха наблюдение край Атанасовско езеро.  "За да идват още повече туристи е нужно да..

публикувано на 16.01.25 в 11:57
Община Царево, архив

Община Царево спечели проект за обновяване на уличната мрежа

Община Царево спечели проект „Рехабилитация на уличната мрежа на територията на Община Царево“ по процедура BG06RDNP001-7.017 - Улици „Строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици и тротоари и съоръжения и принадлежностите към тях“, по Подмярка 7.2. - „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички..

публикувано на 16.01.25 в 08:46

Над 300 данъчни декларации са подадени само за пет дни в НАП-Бургас

От началото на данъчната кампания на 10-ти януари до момента към НАП - Бургас са подадени вече 366 декларации като половината са на място, в салона за обслужване, а останалите електронно и 5 по пощата. 80% от декларациите са за ползване на облекчения за деца.  От началото на годината НАП - Бургас е издала 455 персонални кода, с които хората..

публикувано на 15.01.25 в 12:42
Снимката е илюстративна.

Не се очаква увеличение на цените на билетите за междуградския транспорт в бургаска област

На фона на поскъпването на тока, на водата, на хляба и на горивата, добра новина за всички е, че не се очаква скок на цените на билетите за междуградския транспорт в бургаска област. Към настоящия момент няма причина това да се случи, обясни Румен Христов, собственик на една от най-големите  транспортни  фирми в региона. Ръст може да има през..

публикувано на 15.01.25 в 09:30