Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Благотворителен спектакъл в Несебър за дете в нужда

Феерия от цветове, изящество и артистизъм поднесоха малките възпитаници на ДГ „Калина Малина“, ДГ „Яна Лъскова“ и ДГ „Моряче“ в Несебър на благотворителния концерт под надслов „Край елхата“. Той се състоя в Артиум център в Несебър. Проявата бе в името на благородна кауза, а събраните средства от спектакъла са в размер на 1700 лв. Акцията бе за дете в..

публикувано на 27.12.24 в 15:30

На Йордановден куражлии отново ще вадят Светия кръст от ледените води

И тази година на Йордановден на куражлиите ще бъде дадена възможност да се преборят с бурните и ледени води на Черно море и да извадят Светия кръст., съобщават от Община Бургас.  Самият ритуал по спасяване на Светия Кръст символизира кръщаването на водата и напомня за това, че Исус Христос е бил кръстен във водите на река Йордан от Йоан Кръстител...

публикувано на 27.12.24 в 13:19

Посрещаме Нова година в Бургас с песните на Тино и Миро

Новогодишният концерт в Бургас отново ще бъде на площад „Тройката“ от 22.30 часа на 31 декември.  За да отброява с бургазлии последните минути до Новата 2025 година, на сцената до празничната елха ще се качи  Тино. Веднага след него ще изгубим контрол от добро настроение с хитовете на друг неповторим и любим глас – Миро. След посрещането на Новата..

обновено на 27.12.24 в 13:07
Резултатът от миналогодишното почистване на плажовете бил стотици килограми събрани отпадъци.

Природозащитници организират почистване на плажовете в Аркутино и Ахтопол

Акции за почистването на два от плажовете по Южното Черноморие организират неправителствени организации на 28-и и 29 декември, събота и неделя. Инициативата е под мотото „Чистата Коледа“ и се провежда за седма поредна година – разказа един от съорганизаторите, Никола Бобчев. Почистването ще се проведе на плаж Аркутино (28 декември) и в град..

публикувано на 27.12.24 в 12:37

Болярово: Готови сме за зимата, нямаме затворени пътища и населени места без ток и вода

Болярово е в готовност да посрещне зимата, на територията ѝ няма затворени пътища, нито населени места без ток и вода – съобщи кметът на пограничната община Христо Христов. Доставени са 92 куб. метра пясък. 50 куб. м са в град Болярово, а останалото количество е разпределено по населени места и според заявките им.  Създадена е организация..

публикувано на 27.12.24 в 09:23

Плачевно е състоянието на много сливенски и ямболски храмове

Състоянието на голяма част от храмовете в Ямболската духовна околия, както и и в цялата Сливенска епархия е плачевно, но същевременно продължава изграждането и ремонта на много от църквите, каза митрополит Арсений и допълни, че се надява с помощта на заможни хора и държавата тези Божии домове да бъдат възобновени и да има църковен живот в тях...

публикувано на 27.12.24 в 08:38

24% от българите определят годината като "по-лоша“, за 22% е била "по-добра“

24% от българите определят отминаващата 2024-та година като "по-лоша“, докато 22 на сто я оценяват като "по-добра“ за тях и семействата им, показва национално представително проучване  на"Алфа рисърч". изследването е проведено между 1 и 10 декември сред 1 000 пълнолетни българи. Оценките на българите за изминалата година в личен план вече..

публикувано на 27.12.24 в 08:29