Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

BG Alert се задейства заради опасно високите температури

Системата за ранно предупреждение  BG Alert се задейства заради опасно високите температури. Вероятността от възникване на пожари е сериозна. Точно в 10 часа се чу сигнала, който ще звучи  в следващите три дни между 10:00 - 11:00 и 16:00 - 17:00.  Целта е достигане до възможно най-голям брой граждани и гости на областта с призив за повишено внимание и..

публикувано на 25.07.25 в 10:13

Иван Кичев: Кризата след пожара в Средец е овладяна на 99%, чакаме резултатите за въздуха  

Мобилна станция на регионалната екоинспекция вече прави замервания за качеството на въздуха в района на пожара в Средец . Първите резултати чакаме към обяд, каза кметът Иван Кичев. В цеха за пластмаса на входа на града все още има тлеещи огнища, но пожарът е овладян. Първите изследвания снощи показаха повишени нива на метан и..

публикувано на 25.07.25 в 09:43

Тридневно оповестяване чрез BGAlert заради пожароопасни температури

Заради очакваните изключително високи температури и повишената пожароопасност, системата за ранно предупреждение BGAlert ще бъде задействана всеки ден в следващите три дни в часовете между 10:00 - 11:00 и 16:00 - 17:00. Това съобщиха от Областна управа. Целта е достигане до възможно най-голям брой граждани и гости на областта с призив за повишено..

публикувано на 24.07.25 в 23:00

Пожарът в Средец се разраства и огънят вече е преминал пътя

Пожарът в Средец се разраства и огънят вече е преминал пътя. Кметът на село Светлина Иван Айрянов, който е сред доброволците на място съобщи, че гори в двора на професионалната гимназия.  "Духа много силен вятър и носи отломки, затова е много важно хората да си гледат дворовете да не попадне някоя и да се разрази пожар. Духа много силен южен вятър, който..

публикувано на 24.07.25 в 16:45

След пожара в "Острицата": Община Бургас форсира преписката за улици и водопровод

След големия пожар във вилна зона „Острицата“ община Бургас форсира преписката за обособяване на улици и изграждане на водопровод там.  Тя е окомплектована и внесена от кмета Димитър Николов за разглеждане на заседанието на Общинския съвет на 29 юли.  Подробният устройствен план за улична регулация и последващо изграждане на техническа..

публикувано на 24.07.25 в 15:30

Пожар избухна между язовир Порой и несебърското село Оризаре

Пожар избухна между язовир Порой и несебърското село Оризаре. Горят сухи треви и храсти.  Димът се вижда от далече, защото огънят е обхванал голяма площ и заради вятъра се разпространява бързо.  Не се налага евакуация на жителите на Оризаре, заяви деректорът на РЗПАБ в Бургас старши комисар Николай Николаев.  В 13.36 часа е получено..

публикувано на 24.07.25 в 15:00

Община Царево е домакин на първото морско издание на фестивала за светлинно изкуство LUNAR

Предстои първото морско издание на фестивала за светлинно изкуство LUNAR. Своеобразен домакин е община Царево.  Прожекции и светлинни инсталации ще има от 1 до 4 август в Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец.  От 2022 г. фестивалът представя над 110 светлинни произведения, създадени от повече от 70 автори от цял свят. Лятното му издание ще..

публикувано на 24.07.25 в 13:05