Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

В Сливен напрежение между кмета и общински съветници за оператора на депото за отпадъци

Искането на оператора на регионалното депо за отпадъци в Ямбол за прекратяване на договора с община Сливен и обявената обществена поръчка от община Стралджа за избор на нов изпълнител, предизвика бурни реакции по време на сесията на Общинския съвет в Сливен. Според опозицията искането на сдружението за прекратяване на договора три месеца преди..

публикувано на 13.11.25 в 17:49

Над 3 тона пластмаса са спестени досега по екопроект в Поморие

Над 3 тона пластмаса са спестени досега с реализирането на проект в Поморие, въвел пилотно събиране на отпадъци от врата на врата на принципа  „плащаш колкото изхвърляш“, съобщават от общината.   Домакинства от квартал „Свобода“  ползват специални чували за различните видове отпадъци. Те са произведени от картофено нишесте, разграждащи се бързо,..

публикувано на 13.11.25 в 15:20

Затварят за две седмици район в жк "Изгрев"

Във връзка с ремонт на улица след подменена ВиК мрежа в ж.к. „Изгрев“, от днес до 27 ноември се затваря за МПС улицата между бл.184 и 181 и част от съществуващия паркинг към МБАЛ „Лайф Хоспитал“.  Обслужването на района ще се осъществява откъм улицата между бл.27Б и бл.28 . Община Бургас призовава шофьорите да спазват правилата за движение в района.

публикувано на 13.11.25 в 13:30

Бургаският приют за кучета пуска благотворителен календар

И тази година Приютът за безстопанствени кучета към Община Бургас е подготвил календар със снимки на осиновени от приюта кучета.  От следващата седмица той ще е наличен за закупуване в Туристически информационен център до Часовника, на място в самата организация, както и във ветеринарни клиники. Всички средства от продажбата ще отидат за..

публикувано на 13.11.25 в 13:00

С над 20% са се увеличили биопроизводителите

С над 20 процента са се увеличили през последните две години биопроизводителите, като ръст се отчита, както при земеделските площи, така и при броя на животните, съобщи заместник-министърът на земеделието и храните Янислав Янчев в Ямбол, където взе участие в информационната кампания "Призвание: БиоЛогичен". В момента близо 4 процента от земеделските..

публикувано на 13.11.25 в 10:00
Община Сливен

За създаване на общинско предприятие по чистота ще гласуват съветниците в Сливен

Финансова помощ за „Сливен Баскет“ и обсъждане на създаване на общинско предприятие по чистотата са част от предложенията в дневния ред на днешната сесия на Общински съвет – Сливен. Началото на заседанието на местния парламент е от 9.00 часа, в зала „Май“.  Точката за общинското финансиране на баскетболния клуб отново влиза за разглеждане, след като..

публикувано на 13.11.25 в 08:30

Лукойл България: Разпространяваните твърдения за спиране на работата са неверни

"Лукойл България“ разпространи писмо до медиите, в които категорично заявява, че дружеството няма да спре дейността се в страната.  "Всички обекти от търговската мрежа на компанията работят и ще продължат да работят в нормален режим. Няма никакви основания за прекратяване на тяхната дейност. Бензиностанциите са напълно осигурени с гориво", се казва в..

публикувано на 13.11.25 в 08:15