Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта.
Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.
"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:
"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."
Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.
В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени.
От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията.
В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски район, съхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас.
През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.
Общинският съвет в Бургас одобри кандидатстването на общината пред Национален фонд „Култура“ за финансиране на проект „Ченгене скеле – пътуване през историята на Бургаския залив“. Целта е популяризиране на материалното и нематериалното културно наследство на местната рибарска общност. Освен средствата по НФК, Община Бургас ще осигури и собствено..
Хартиеният билет в Бургас ще се увеличи с 6 стотинки, общинският превозвач ще тегли заем Той ще е за закупуването на седем електрически автобуса. Това бе едно от решенията на общинският съвет днес, който заседава повече от 4 часа днес. Съветниците одобриха Етичен кодекс за работата си. Това се налага заради законови промени, които изискват такъв...
От 8 октомври започва налагането на ефективни санкции по отношение на търговците, които не спазват разпоредбите на Закона за въвеждане на еврото в България. Периодът на адаптация, при който институциите правят единствено предписания, приключва, информираха от правителството след днешното заседание на Механизма за еврото, свикано от премиерът Росен..
България започва нов сондаж в Черно море за добив на природен газ. Очакванията са оптимистични, съобщи енергийният министър Жечо Станков пред национален форум, който обсъжда стратегическите проекти в енергетиката: "Оптимизмът е, че поредният сондаж ще бъде успешен и ще даде възможност действително българската държава да се възползва до 30%..
Лятото на 2025 година е най-силният сезон за община Приморско. Значителен ръст на туристите в сравнение с изминалите години, отчитат от екипа на кмета Иван Гайков, както и от туристическия бранш в Приморско. Основните показатели, които са довели до увеличаването на туристите, са добре разработеният туристически продукт, активните усилия за..
България остава предпочитаната дестинация за нашите сънародници. Това показва представително проучване за нагласите на българите към туризма и почивките в страната, реализирано по поръчка на Министерството на туризма. То е извършено от социологическа агенция „Тренд“ и е по повод Световния ден на туризма. 51% от анкетираните заявяват, че..
Успешен сезон с ръст от 5% на туристите и 10% на приходите отчитат от Бургаската регионална туристическа камара в Световния ден на туризма. С 10% обаче са завишени и разходите, отбелязват от камарата. Оттам уверяват, че сектор туризъм е един от най-подготвените за приемането на еврото. Христина Славова, член на управителния съвет на..
България започва нов сондаж в Черно море за добив на природен газ. Очакванията са оптимистични, съобщи енергийният министър Жечо Станков пред национален..
Хартиеният билет в Бургас ще се увеличи с 6 стотинки, общинският превозвач ще тегли заем Той ще е за закупуването на седем електрически автобуса. Това..
От 8 октомври започва налагането на ефективни санкции по отношение на търговците, които не спазват разпоредбите на Закона за въвеждане на еврото в..