Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта.
Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.
"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:
"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."
Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.
В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени.
От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията.
В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски район, съхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас.
През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.
Платеното паркиране в града е една от най-горещите и спорни теми в Бургас, тя винаги буди дебати и много коментари. И това се отнася както за цената, така и за самото зониране. Миналата година имаше нови предложения за изменения на зоните и въвеждането на червена, но до обособяването й така и не се стигна. Паркирането беше завишено от 1 лев на 1.30..
Над 6000 дружества, собственици на търговски обекти, са начислявали погрешно 9% ДДС вместо 20% след 1 януари, съобщиха от Националната агенция за приходите (НАП). Щетата за бюджета е над 1 милион лева. През първата седмица на новата година фискалните устройства в търговските обекти, където са установени нарушенията, са издали общо 631 391 фискални..
Седемчленна комисия, назначена със заповед на директора на РИОСВ Бургас, взе решение да се увеличи площта на защитена местност "Силистар". П редложението е на Асоциацията на парковете в България. В него бе предложено включването на пет поземлени имоти, съгласно Кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Резово община Царево...
До края на януари 2025 година предприятията и самоосигуряващите се лица, които през четвъртото тримесечие на 2024 година са изплатили на физически лица доходи по извънтрудови правоотношения, наем или доходи от други източници по чл. 35 от ЗДДФЛ и са удържали авансов данък върху тези доходи, трябва да подадат декларация за дължими данъци по чл. 55,..
Стартира информационна кампания за представяне на процедурата „Малки иновативни грантове за малки и средни предприятия“ от Програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“. Мярката е с бюджет 25 млн. лв. Насочена е към микро-, малки и средни предприятия и е под формата на фиксирани грантове за предоставяне на..
Общинският съвет в Царево одобри план-сметката за услугите по транспортирането на битови отпадъци до съоръженията и инсталациите за тяхното третиране. Планираните приходи от тази дейност са 5 030 000 лева, според разчетите на Общината. Толкова са и предвидените разходи по тях. От тези средства 3 650 000 лева ще са от такса битови отпадъци за..
Според официални съобщения интерес към рафинерията в Бургас имат компании от Казахстан, Азербайджан, Унгария и Катар. По този повод енергетици и икономисти изпратиха писмо до институциите заради казуса "Лукойл". За БНР Евгений Кънев обясни, че "Предстои да видим кой ще бъде избран, но, според мен, е много слабо вероятно да не бъде избран..
Увеличение на синята и зелената зона и нов тип пакети за платено паркиране предлага община Бургас. Промените са публикувани за обществено обсъждане...
Според официални съобщения интерес към рафинерията в Бургас имат компании от Казахстан, Азербайджан, Унгария и Катар. По този повод енергетици и..
Общинският съвет в Царево одобри план-сметката за услугите по транспортирането на битови отпадъци до съоръженията и инсталациите за тяхното..