Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта.
Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.
"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:
"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."

Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.
В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени.
От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията.

В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски район, съхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас.
През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.

Над 50 милиона евро ще бъдат инвестирани в пистата на Летище Бургас, за гарантирането на нейната безопасност и готовност за целогодишен трафик, стартиращ през 2026 г. Тя се затваря от днес за шест месеца през зимния период на 2025/26 г. Пистата е построена през 1962 г. и допълнително модернизирана през 1980 г. От началото на концесията, „Фрапорт Туин..
Форум „Синьо бъдеще за Черно море“ ще се проведе в Созопол. Инициативата е на Министерството на околната среда и водите по повод Деня на Черно море. По-късно министърът на околната среда и водите Манол Генов и заместник-министърът на туризма Павлин Петров с представители на контролните органи ще вземат проби от морската вода в залива на Созопол,..
Днес изтича срокът, в който трябва да бъдат пренастроени апаратите в такситата, така че да издават касови бонове в лева и евро. Подменени, съгласно Закона за въвеждане на еврото, трябва да бъдат и стикерите с обозначените цени за превоз в двете валути върху таблото и стъклото на автомобила. За БНР председателят на Националния таксиметров синдикат..
Туристическа обиколка на най-известните места и музеи се предлага в Карнобат. Екскурзоводът, който я води, е Анелия Димитрова. Идеята е турът да бъде постоянен, като заявките засега се правят само по телефон. Бургаски ученици вече са преминали през най-популярните и знакови сгради в града, обясни Димитрова, те са: "Къща музей "Димитър Полянов",..
Чуйте повече в репортажа и интервютата.
Фермерско-занаятчийското изложение "Да! на ямболските продукти!" отбелязва три години. Всеки последен четвъртък от месеца в центъра на Ямбол десетки местни производители предлагат своята продукция на жителите и гостите на града. Днес за 36 - ти път до сградата на безистена на площад "Освобождение" ще бъдат разположени щандовете на..
Бурна сесия днес в общинския съвет на Средец. Ябълката на раздора се оказа предложение на част от съветниците общинското предприятие „Общински гори“ да бъде закрито и на негово място да се създаде еднолично общинско търговско дружество. Идеята е на 13 души и както стана ясно в залата, е представена в понеделник, след като са минали комисиите, на..
Туристическа обиколка на най-известните места и музеи се предлага в Карнобат. Екскурзоводът, който я води, е Анелия Димитрова. Идеята е турът да бъде..
Днес изтича срокът, в който трябва да бъдат пренастроени апаратите в такситата, така че да издават касови бонове в лева и евро. Подменени, съгласно..
Форум „Синьо бъдеще за Черно море“ ще се проведе в Созопол. Инициативата е на Министерството на околната среда и водите по повод Деня на Черно море...