Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В Световния ден на влажните зони:

Тегне ли екокатастрофа над Атанасовското езеро?

Снимка: БГНЕС

Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура".  Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта. 

Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас  взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.  

"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:

"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."


Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.

В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени. 

От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в  Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията. 

Солниците, Атанасовско езеро

В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски районсъхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас. 

През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Туроператорите отчитат увеличение на туристите през летния сезон

Увеличение на туристите през летния сезон отчитат туроператорите, които организират входящия туризъм за България. Добри са прогнозите и за предстоящия зимен сезон.  Най-много са били туристите от Румъния, Полша, Чехия, Великобритания и Германия, каза Иван Грошев - председател на Асоциацията на агенциите за входящ туризъм. "Английският пазар показва..

публикувано на 05.10.24 в 14:19

Сдружението за модерна търговия: Големите вериги са готови за еврото

В значителна степен големите търговски вериги са готови за въвеждане на еврото, отчетоха от Сдружението за модерна търговия, което обединява 750 обекта за продажба на хранителни и битови стоки в цялата страна. Пред журналисти във Враца от сдружението прогнозираха, че след обявяване на евентуална дата за приемане на страната ни в еврозоната, за веригите..

публикувано на 05.10.24 в 08:17

Обсъдиха проблемите с водата в Крушаре

Проблемите с водоподаването в село Крушаре бяха обсъдени днес по време на среща при кмета Стефан Радев в Община Сливен с директора на ВиК Пламен Трифонов, кмета на Крушаре Димо Станков и жители на селото. Заради честите аварии по старата водопреносна мрежа в Крушаре често няма вода, разрушава се инфраструктурата и това е проблем за живеещите там...

публикувано на 04.10.24 в 14:56
Морска гара Бургас

Начало на морска пътническа линия Истанбул - Бургас

Турска корабна компания започва да осъществява пътническа линия от Истанбул до Бургас. Плаването ще се извършва с луксозен катамаран. Първият курс е планиран за 11-и октомври. Основните пътници, който се очакват на първото плаване, са турски граждани. До края на годината са предвидени 6 пробни плавания на промоционални цени от 60 евро в двете..

публикувано на 04.10.24 в 06:56

Веломаршрутът "Черноморски път" може да удължи сезона на морето

„Черноморски път“ е веломаршрут, който група ентусиасти създават. От 2017 едноименното сдружение, вело клуб „Устрем“ и туристическото дружество „Родни Балкани“ търсят съмишленици на каузата-да бъде разработен маршрут за велосипеден и пешеходен туризъм по българското Черноморие. Голямата амбиция е продължението на маршрута в посока Румъния и..

обновено на 03.10.24 в 14:10
Илия Проданов

Илия Проданов: До дни очакваме среща с министрите за неизплащането на „украинската помощ“

Регионалните сдружения на зърнопроизводителите в страната провеждат днес заседания на управителните си съвети. Причината е неспазването на Споразумението , подписано през февруари между бранша и ресорните министерства във връзка с изплащането по втория транш на т.нар. „украинска помощ“. Председателят на Националната асоциация на..

обновено на 03.10.24 в 13:26

Тихомир Янакиев: Щастливи сме, че получихме остров "Св. Иван", но защо държавата не го направи туристическа атракция?

Община Созопол получи част от остров Свети Иван от държавата за срок от 10 години. Изключени са само около 80-90 дка, които остават на Министерството на отбраната. Няма да избягаме от този наш ангажимент, но държавата трябваше до сега да направи нещо за развитието на туристическия му потенциал, коментира кметът Тихомир Янакиев:..

публикувано на 03.10.24 в 12:32