Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предимства и недостатъци в промените в Закона за движение по пътищата

Снимка: БГНЕС




Редица ограничения за новите шофьори се предвиждат в промените в Закона за движение по пътищата. Тя бяха внесени в края септември и вече преминаха на първо четене. Част от промените предвиждат в рамките на 12 месеца ограничаване на новите шофьори да карат по-мощни автомобили и през нощта между 22.00 ч. и 6.00 ч. Предложенията срещат много критики, както от депутатите, така и от Висшия адвокатски съвет.

В становище до транспортната комисия на Висшия адвокатски съвет се посочва, че предложените ограничения са „без връзка по между си“, „не почиват на технически и медицински данни“, „лишени са и от житейска, и от правна логика“. Относно мощността на автомобилите, те смятат, че тази промяна е неоправдана от икономическа гледна точка. Като пример е посочено, че новите шофьори ще бъдат принудени в рамките на 12 месеца да не управляват наличния семеен автомобил, ако той е с мощност повече от 90 kW.

Според бургаски таксиметрови шофьори обаче това ограничение е добра мярка:

„Тази машина като знае той, че е по-малко мощна и че не може да направи такава скорост за толкова кратко време, ще се съобрази с нея и иска не иска ще кара по-бавно“

„Според мен наистина би трябвало да карат по-маломощни автомобили, защото те нямат опита дори да се създаде някаква ситуация да избегнат ПТП, като няма и друг човек до тях, който да ги контролира. Според мен наистина би трябвало да има някакво ограничение към новите шофьори да не карат много мощни автомобили“

„Направо забранено. Не може да караш 3 тона автомобил. Преди 3 тона автомобил се караше с C категория за професионален водач. Сега джиповете, леки автомобили, са 2-3 тона. Качва се, няма никакви рефлекси. Поне 2 години той не трябва да се качва на такава кола“.

Новите водачи между 20 и 25 години са в рисковата група и затова трябва да има определени мерки за тях, коментира председателят на Регионалния автоинструкторски съюз Дойчо Пеев. „Ние винаги препоръчваме в началото да се шофира с опитен водач, докато се премине кризисния период. Малко според е въпросът до каква мощност и какъв вид автомобили да се управляват. Европейският съюз готви промени за шофьорите, които ще бъдат приети през 2024 г. За категория B се предлага автомобили до 1,8 тона за новите водачи. Също ще има ограничение на скоростта на магистралите – например 110 км./ч, така че и нашето законодателство ще трябва да бъде съобразено с това, което ще бъде съобразено догодина“, поясни той.  

Дойчо Пеев допълни, че в курсовете на новите шофьори към момента има предвидени часове за нощно каране. "Ако им бъде забранено обаче да шофират през този диапазон от денонощието след като вземат книжка, то кога ще натрупат опит?", попита той.

„Все пак трябва да има определен толеранс в този период, но ако има лице, което ще е с него, вече нещата по друг начин ще се случат. В другите страни действително има въведени такива ограничителни мерки. Даже има забрана за возене на други лица в определен период – 2,3 или 4 месеца. Трябва да се пипа много внимателно и да се търси баланс“, обясни Пеев.

Таксиметровите шофьори също посочват, че подобна мярка не е необходима:

„Според мен няма смисъл от такова ограничение да не карат нощно време. Кога ще се научи, при това тогава, когато няма движение?“

От Висшия адвокатски съвет също са против мярката. В становището им се посочва, че този часови диапазон „не е съобразен с трафика в рамките на денонощието, а също и с часовете, в които настъпва тъмната част на денонощието у нас“. Посочено е като пример, че през зимата се стъмнява по-рано около 18.00 ч. „Поставя се и въпросът кога новият водач ще придобива опит за управление на МПС в тъмната част на денонощието, след като законодателят го лишава принципно от такава възможност за срок от една година“, пише още в становището на юристите.

Според Михаил Попов от Института за пътна безопасност, много от предложените промени са в добра посока. „Основният проблем обаче е, че те се правят на парче и не може от тях да се очаква постоянен ефект“, коментира той.

„Специално за младите шофьори, най-добре е да се включи шофирането с придружител в началото за определен период от време. Ние ако забраним шофирането през нощта или шофирането на мощен автомобил, или други забрани, които се обсъждаха, в един момент, когато мине този период, този шофьор изведнъж ще се качи на мощен автомобил, изведнъж ще се качи на магистрала, изведнъж ще кара нощно време и той няма да е подготвен, защото няма да е шофирал“, допълни Попов.

Разнопосочни са и мненията дали трябва да се увеличат часовете на шофьорските курсове. Част от хората посочват, че те са достатъчни и винаги има възможност за по-несигурните шофьори да си доплатят за още занятия след като вземат книжка. Според Михаил Попов в изпитите трябва да се включат и такива задачи, при които изпитвания да разпознава при коя ситуация е възможно да се създаде опасност на пътя.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Бюджет 2025" влиза за обсъждане и в Комисията по образование

Законопроектът за Бюджет 2025 ще бъде разгледан и в Комисията по образование и науката в парламента. Предвижда се да се запази политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование, както и заплатата на учителите да достигне 2800 лева. Възнагражденията на академичният състав през 2025 г. също ще бъдат..

публикувано на 26.02.25 в 09:44
Иван Кичев, кмет на Средец

Нова спортна зала се очаква в Средец, решението ще стане ясно на сесията днес

Нова спортна зала се планира в Средец. Теренът за проекта е ясен, но трябва да бъде изцяло предоставен на общината от частник. Това ще бъде гласувано на днешното заседание на местния парламент, което ще започне в 9:30 часа. Припомняме, че на последната сесия в Средец, граждани изразиха недоволството си към заместник-председателя на Общинския..

публикувано на 26.02.25 в 08:40

Тази седмица: Парад на планетите - рядък феномен в астрономията

При ясно небе могат да се наблюдават тази седмица седем планети. Явлението е известно като "парад на планетите", което ще може да се види отново чак през 2040 година. Най-добрият шанс да се видят планетите Марс, Юпитер, Уран, Венера, Нептун, Меркурий и Сатурн е малко след залез слънце, до петък включително. Четири от планетите - Меркурий, Венера,..

публикувано на 26.02.25 в 08:27

Промени в движението на МПС в Сливен

В Сливен ще има днес временна организация на движението по булевард „Цар Симеон“. Причината е  ремонтни дейности по ВиК мрежата на жилищна сграда с хотелска част, намираща се по плана на Промишлена зона.  Едната лента за движение по булеварда ще бъде затворена, а другата остава свободна за движение. Община Сливен предупреди и за промени днес и..

публикувано на 26.02.25 в 07:50

Изложба "90 години БНР" и специално издание на списание ЛИК

Изложбата "90 години БНР - Радиото на поколения българи" беше открита в Мраморното фоайе в сградата на медията.  Експозицията е с фото и архивни документи от фондовете на Държавна агенция "Архиви" и Българската телеграфна агенция.  На събитието беше представен официално и новият брой на изданието на БТА - списание ЛИК, озаглавен "БНР 90 години..

публикувано на 25.02.25 в 22:07

Малките кукери от дневния център за деца с увреждания „Св. Николай Чудотворец“ наричаха за здраве

Малките потребители от дневния център за деца с увреждания „Св. Николай Чудотворец“ посетиха центъра за социална рехабилитация и интеграция към Сдружение „Социален център Бургас“ и Център за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания- 3, съобщават от общината.  Със съдействието на ръководителя на кукерската група „Каваклии“ в кв. Долно..

публикувано на 25.02.25 в 18:00

Законови регулации и проверка на факти в борбата срещу дезинформацията

Еврозоната, помощите за украинските бежанци и войната там, ковид-19 са най-често срещаните теми по, които наблюдаваме дезинформация. Около това се обединиха участниците в кръгла маса на тема: „Свобода на медиите и плурализъм. Негативните ефекти от дезинформацията за ЕС в региона”.  Меморандум за сътрудничество срещу фалшивите новини обедини всички..

публикувано на 25.02.25 в 15:57