Taylor Swift е една от най-влиятелните звезди в момента от двата бряга на Атлантика. Тя е в топ 10 в радио класациите на Америка, Великобритания и цяла Европа. В последните радио класации на някои страни в Източна Европа, включително и България няма нито една песен на Taylor Swift в топ 10 (интересно, но не е по темата), но станции от Лос Анджелис до Ню Йорк, Лондон и Берлин поставят нейни парчета на тежка ротация. В световен мащаб Swift е фактор, който движи музикалната индустрия. Най-новият й албум не е точно нов, но успя да достигне номер едно и в Америка, и във Великобритания.
Става дума за презаписаната и преиздадена версия на 1989 - албум излязъл първоначално през 2014-та. Но за какво Taylor презаписа и преизидаде този албум и с какво нейното действие е важно за музикалната индустрия?
Всичко започна през 2019-а, когато звездата обяви, че ще презапише първите си шест албума и след това стъпка по стъпка тя предостави на феновете нови версии на стари песни.
Taylor взе решение за това след като Scooter Braun (познат като дългогодишен мениджър на Justin Bieber) купи Big Machine Music Group - лейбъл, за който Swift записва. През 2018 тя се премества в Republic и се опитва да изкупи оригиналните си мастър записи, но не успява като обвинява Braun в “непрестанен, манипулативен тормоз.” Така тя попада под ударите на рестрикции, които не й позволяват за определено време да презаписва стар материал под шапката на нов лейбъл. След като рестрикциите падат се стига до презаписване на стар материал и призив от нейна страна към феновете и радиостанциите да пускат само преиздадените версии на песните от времето й в Big Machine Music Group.
Подобни преиздадени версии в миналото е имало от артисти като Frank Sinatra и бандата Def Leppard, но грамаданският успех на Swift сега прави темата на преден план в момента и лейбъли обмислят дали да не променят правилата.
Съществуването на времеви рестрикции за презаписване са нормално явление в договорните отношения между лейбъли и творци. Една от целите е чисто икономическа - да не се правят допълнителни печалби от договор, който е изтекъл, по-конкретно печалби в полза на нов лейбъл, който ползва вече измислен и създаден продукт.
По информация на Billboard неотдавна вероятно под влиянието на успеха на преиздадените албуми на Taylor Swift големите лейбъли като Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group са променили договорите си като в някои случаи има изисквания да се изчакват “безпрецедентните” 10, 15 и дори 30 години за презаписване на материал след като изпълнителят напусне лейбъла.
Рестрикциите, обаче към момента така или иначе не се приемат добре заради традицията, която позволява по-голяма свобода. От друга страна лейбълите искат да покажат, че са заемали важно позиция в разработването на една звезда. Josh Binder, адвокат представящ звезди като SZA, Doechii и Marshmello обобщава за Billboard потенциалната позиция на лейбълите:
“Ако ще похарчим куп пари да създадем този бранд с теб, то не би трябвало да се опитваш да създаваш записи за конкуренция с нас.” Binder подчертава, че подобни ситуации с презаписване се случват рядко и че новите условия в договорите не са най-големия проблем в тях, по-голям от контролът върху мастър записите, което всъщност бе основната причина за действията на Swift.
Но в крайна сметка дали е са оправдани опасенията на лейбълите за вълна от презаписи, които да им бъркат джоба? Добре е да се запитаме колко други изпълнители освен Taylor притежават потенциала и мотивацията да постигнат такива големи успехи при презаписване на голяма част от каталога си и дали броят им е толкова голям, че да оправдава масово променяне на договорни отношения.
Междувременно да се върнем на 1989 (Тaylor’s Version). По преработката звездата е работила усърдно и в крайна сметка е успяла да събере отново ключови елементи, които допринесоха за качеството преди около десетилетие. В Instagram тя специално благодари на емблемата в съвременния рап Kendrick Lamar:
“Това, че Kendrick се върна и презаписа Bad Blood, за да мога аз да си възстановя и притежавам тази творба, от която съм толкова много горда е сюрреалистично.”
Резултатът от преиздадената компилация? Зашеметяващ. Албумът дебютира на върха в Billboard 200 като постигна най-доброто представяне за албум от гледна точка на продажби от успеха преди осем години на друга ярко светеща звезда - Adelе с албума й 25. И отговорът е “да” ако се питате дали презаписаната версия на 1989 се е представила по-добре в Щатите от оригинала.
Taylor с новия си шампион има още по-голяма преднина като женският изпълнител с най-много номер едно (13 на брой). Тринадесет албума до върха в Billboard 200 е изпратил и Drake. Пред тях са само Jay-Z (14) и The Beatles (19).
На Острова 1989 (Taylor’s Version) е най-продаваният албум в рамките на една седмица от началото на годината досега. Това е 11-ти шампион на Taylor във Великобритания и това я прави женския изпълнител с най-много номер едно албуми през 21-ви век. В класацията на всички времена пред нея е само Madonna (с общо 12 албума). Иначе Тhe Beatles са пред всички с 16 албума на върха.
Следващата седмица в Мюзик Пойнт Акцент: суперфенове със средства от анонимни донори и предприемани от тях действия за изпращане на любимия им изпълнител на върха в престижни чартове.
Не пропускайте двучасовото предаване Мюзик Пойнт за хитовете на Америка и Великобритания с водещ Младен Петков в неделя от 19 по БНР Бургас.
ОТВОРИ ОЧИ ОТ 7 ДО 10 С БНР-БУРГАС НА 26 МАРТ! Казват, че тайната на щастието е да се научиш всеки ден да забравяш много неща…. Е, само на работа не забравяйте да отидете днес, че и в заплатата има доза щастие….Добро утро в сряда! Усмихваме 26-ти март и от сутрешния ефир на БНР – Бургас. Ето акцентите ни до 10.00 ч. Общинският съвет в..
Може ли да се върне казармата? Военният министър отново повдигна темата след едно свое интервю. Според бургазлии идеята е много добра, най-вече с възпитателна цел. Мненията им ще чуем след малко в първия час. Също тогава подробности и за скрийнинговите изследвания в Белодробната болница по повод седмицата за борба с туберкулозата. Изпълнима ли е идеята..
Здравейте, в утрото на днешния вторник! Благовещение е – един от най – големите пролетни празници. Това е денят, в който Архангел Гавраил съобщава на Дева Мария, че ще роди непорочно заченат син. Това събитие символизира началото на спасението на човечеството. Добро утро от екипът ни днес – звукорежисьор е Ваня Желева, новините представя..
Започваме предаването регионално. Плаж "Бутамята" тези дни влезе в новинарския поток след сигнали в мрежата за нерегламентирано строителство на плажа. РИОСВ-Бургас ще наложи глоба, проверяват и от Министерството на туризма. Според кмета обаче всичко това е лоша реклама за една тоалетна, която дори и не е на плажа. Кмета на Созопол пък ще разговаря с..
ОТВОРИ ОЧИ ОТ 7 ДО 10 С БНР-БУРГАС НА 24 МАРТ! Хубавите неща идвали бавно и си отивали бързо… Като уикенда, който вече отметнахме зад гърба си. Но ако искате да опровергаете това твърдение, вдишайте дълбоко утрото на понеделник и си представете как ни очаква цяла една прекрасна пролетна седмица! Усмихваме 24-ти март и от сутрешния ефир на..
Отново сме готови да ви разкажем за положителни примери и каузи в ежедневието ни, да ви срещнем с добри хора и да ви заредим с положителни емоции. Отворете сърцата си за историите за Доброто, ще ги споделим с вас с любов и надежда. Звукорежисьор ще е Алекс Пенев, автор и водещ - Стефка Бакърджиева. Темите в предаването ни от 17 до 18..
Научете се да бъдете щастливи, доставяйки си малки удоволствия, ей така, без повод.Щастлива неделя ви пожелаваме днес и ви каним на релакс и сладки приказки в следващите два часа! Звукорежисьор е Алекс Пенев, водещ Стефка Бакърджиева. Ето темите и гостите в предаването ни днес: - Ще ви запозная с Маргарита Петрова, която е любител..
Здравейте, в утрото на днешния вторник! Благовещение е – един от най – големите пролетни празници. Това е денят, в който Архангел Гавраил съобщава на..
Започваме предаването регионално. Плаж "Бутамята" тези дни влезе в новинарския поток след сигнали в мрежата за нерегламентирано строителство на плажа...
ОТВОРИ ОЧИ ОТ 7 ДО 10 С БНР-БУРГАС НА 26 МАРТ! Казват, че тайната на щастието е да се научиш всеки ден да забравяш много неща…. Е, само на работа не..