Близо половината от всички 15-годишни ученици нямат умения за логическо мислене, решаване на ежедневни проблеми и не могат да четат с разбиране. Това показват последните резултати на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). Изследването се провежда през 3 години и оценява знанията на учениците по математика, природни науки и четене.
Според Христо Симеонов – бивш депутат в Комисията по образование в Парламента и настоящ заместник-директор на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас, тези резултати не са неочаквани. Потърсихме неговото мнение за причините довели до тези резултати, както и за това - дали са нужни промени в матурите за 10 клас в годината, в която се обявяват те?
„Искам първо на 8 декември да честитя празника на бившите и настоящи студенти, на хората, които са се докоснали до академичното знание.
Питате ме за 10 клас и за реформите, но те са свързани с резултатите от тестовете PISA 2022, които не са неочаквани.
Като народен представител в 47 Народно събрание, в началото на 2022 година инициирах проучване сред педагогическите специалисти в област Бургас. То беше за проблемите в предучилищното и училищното образование, както и за даване на предложения за работещи решения. Отговарям на въпроса за матурите за 10 клас - за момента те са безсмислени и не са задължителни, а резултатите от тях не водят до нещо положително и мотивиращо в бъдещата кариера на учениците.
Предложението ни тогава беше следното за външното оценяване в 10 клас - учениците да продължат да учат в профилирана паралелка или гимназия, но според резултатите, които имат.
Защо резултатите от PISA са били очаквани. В доклада се посочва от колегите, които преподават по математика, че часовете за този предмет са намалени, а учениците не са в състояние да мислят логически и да решават адекватно съответните научни и житейски проблеми. Не случайно най-успелите хора в днешно време са базирали успеха си на математически теории.
Работя в училище, което е започнало своето развитие подкрепено от бизнеса. Продължаваме да получаваме тази подкрепа. Всички състезания, които ние организираме са резултат от това сътрудничество. Бизнесът е тук в училището, той задава проектите, създават се екипи, които работят заедно от 8 до 12 клас.
Трябва да имаме цялостна концепция в образованието. Нека да има външно оценяване, защото ние трябва да знаем нивото от знания. По този начин могат да бъдат намерени решения, които да подобряват средата.
Един от големите проблеми, който показва PISA е неграмотността. Като се започне от предучилищна възраст, после през начален етап, а след това нещата вече са неспасяеми в прогимназиален етап. Защо? От първи до 4 клас трябва да се учи четене, писане, разказване, но по начина от нашето детство. Липсват умения като писане на диктовки, преразкази и съчинения в голям обем, а вместо това се заграждат верни или неверни отговори. Това занижава развитието на фината моторика, четивната грамотност. Това води до огромни трудности в горните класове за четенето с разбиране, а оттам и на математическото моделиране. Загубва се мотивацията за учене, но поради невъзможност за справяне с по-големи обеми от информация.
Необходима е промяна в учебното съдържание и програми.
Още много информация можете да чуете в звуковия файл.
В бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров” се проведе вторият ден на конференцията „Полското & българското електронно здравеопазване – възможности и перспективи. Полска телемедицинска мисия в България”. Събитието събра водещи български и полски експерти, институции и компании, които обсъдиха иновациите и перспективите за развитие на електронното..
Деца ще учат немски език с творческо ателие в Етно кафенето и музей в Бургас. Събитието се подготвя съвместно с дамите от Coworking Family Burgas. На 24 ноември (неделя), от 11.00 ч. до 14.00, часа организаторите очакват всички любознателни деца, които искат да научат повече за немския език и култура. „Децата ще могат да срещнат нови приятели, да..
Ученици от Професионалната гимназия по транспорт в Бургас се завърнаха с награди от изложението "Младежко техническо творчество 2024", съобщават от Общината. "Участието в изложението ни предостави уникална възможност да покажем какво сме научили в училище и да обменим опит с млади таланти от цялата страна. Горди сме с постигнатите резултати и..
Основното училище „Свети Климент Охридски“ в Бургас чества 140 години от своето основаване . Няколко години след Освобождението на България в тогавашното село Атанасово, сега жилищен комплекс „Изгрев“, един предприемчив човек решава да събере няколко любознателни деца, които да обучава. По този начин се дава началото на хронология от..
Проф. д.н. Вяра Гюрова даде начало на обучението в магистърска програма „Образователен мениджмънт“ във Филиала на СУ в Бургас. Тя е преподавател, автор и съавтор на над 100 публикации (книги, студии, статии). Да се обучават в бургаския филиал са избрали студенти от Бургас, Варна, Добрич, Сливен, Ямбол, Кърджали. Магистърската програма "Образователен..
На официална церемония днес, в Експозиционен център Флора ще бъдат отличени най-добрите математици в Бургас и региона. Инициативата е финалният етап от първото състезание по математика на Ротари клуб Бургас, което събра над 400 младежи, разпределени в пет възрастови групи. Целта е да се насърчат учениците към логическото мислене и към интерес за..
Достъпът до качествено образование е един от най-острите проблеми в малките и погранични общини, подчерта служебният просветен министър проф. Галин Цоков в Елхово, където участва в дискусия насочена към проблемите в образователната сфера в общините с отрицателен демографски прираст. Достъпът до качествено образование в малките населени места е..
В бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров” се проведе вторият ден на конференцията „Полското & българското електронно здравеопазване –..