Близо половината от всички 15-годишни ученици нямат умения за логическо мислене, решаване на ежедневни проблеми и не могат да четат с разбиране. Това показват последните резултати на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). Изследването се провежда през 3 години и оценява знанията на учениците по математика, природни науки и четене.
Според Христо Симеонов – бивш депутат в Комисията по образование в Парламента и настоящ заместник-директор на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас, тези резултати не са неочаквани. Потърсихме неговото мнение за причините довели до тези резултати, както и за това - дали са нужни промени в матурите за 10 клас в годината, в която се обявяват те?
„Искам първо на 8 декември да честитя празника на бившите и настоящи студенти, на хората, които са се докоснали до академичното знание.
Питате ме за 10 клас и за реформите, но те са свързани с резултатите от тестовете PISA 2022, които не са неочаквани.
Като народен представител в 47 Народно събрание, в началото на 2022 година инициирах проучване сред педагогическите специалисти в област Бургас. То беше за проблемите в предучилищното и училищното образование, както и за даване на предложения за работещи решения. Отговарям на въпроса за матурите за 10 клас - за момента те са безсмислени и не са задължителни, а резултатите от тях не водят до нещо положително и мотивиращо в бъдещата кариера на учениците.
Предложението ни тогава беше следното за външното оценяване в 10 клас - учениците да продължат да учат в профилирана паралелка или гимназия, но според резултатите, които имат.
Защо резултатите от PISA са били очаквани. В доклада се посочва от колегите, които преподават по математика, че часовете за този предмет са намалени, а учениците не са в състояние да мислят логически и да решават адекватно съответните научни и житейски проблеми. Не случайно най-успелите хора в днешно време са базирали успеха си на математически теории.
Работя в училище, което е започнало своето развитие подкрепено от бизнеса. Продължаваме да получаваме тази подкрепа. Всички състезания, които ние организираме са резултат от това сътрудничество. Бизнесът е тук в училището, той задава проектите, създават се екипи, които работят заедно от 8 до 12 клас.
Трябва да имаме цялостна концепция в образованието. Нека да има външно оценяване, защото ние трябва да знаем нивото от знания. По този начин могат да бъдат намерени решения, които да подобряват средата.
Един от големите проблеми, който показва PISA е неграмотността. Като се започне от предучилищна възраст, после през начален етап, а след това нещата вече са неспасяеми в прогимназиален етап. Защо? От първи до 4 клас трябва да се учи четене, писане, разказване, но по начина от нашето детство. Липсват умения като писане на диктовки, преразкази и съчинения в голям обем, а вместо това се заграждат верни или неверни отговори. Това занижава развитието на фината моторика, четивната грамотност. Това води до огромни трудности в горните класове за четенето с разбиране, а оттам и на математическото моделиране. Загубва се мотивацията за учене, но поради невъзможност за справяне с по-големи обеми от информация.
Необходима е промяна в учебното съдържание и програми.
Още много информация можете да чуете в звуковия файл.
Нова специалност „Киберсигурност“ обмислят да въведат в СУ „Йордан Йовков“ в Бургас, каза за общественото радио директорът на школото Калина Пенева. До момента учебното заведение е едно от малкото в страната, което предлага обучение в направленията криминалистика и съдебна администрация: „Щеше ни се „Криминалистика“ да бъде..
В Бургас бе открито първото издание на Black Sea Game Summit - двудневно събитие, което събира на едно място създатели на видео и настолни игри, инди разработчици, художници, гейм дизайнери, косплей артисти, стриймъри, музиканти, гейм инфлуенсъри, представители на студиа и издатели, както и българската гейминг общност. Приветствия към участниците и..
Промените в Закона за предучилищното и училищното образование, предложени от Министерството на образованието и науката, ще влязат за обсъждане в Народното събрание до средата на юли. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев по време на широка експертна дискусия за промяна в образователната структура. "И преди да го публикуваме за..
От учебната 2025–2026 г. Бургас става първият град в страната, където ще се обучават бакалаври по две напълно нови специалности – „Методика на чуждоезиковото обучение – японски език“ и „Методика на чуждоезиковото обучение – китайски език“. Програмите са разработени от Факултета по класически и нови филологии на Софийския университет „Св. Климент..
Резултатите от Националното външно оценяване в 10. клас са публикувани в системата infopriem.mon.bg, съобщиха от Министерството на образованието. Проверката се осъществява чрез входящ номер и идентификационен код. Предстои да бъде направен анализ на средните резултати. 3713 десетокласници в Бургаска област се явяват на НВО по български днес
Ученици от 10. до 12. клас в Бургас ще имат възможност да развият технологичните и креативните си умения в рамките на лятна академия по технологии, която ще се проведе от 4 до 28 юли. В рамките на три седмици участниците ще работят по практически дигитален проект в екипи, ще прилагат знанията си в реална бизнес среда и ще получават насоки от експерти..
Предложение за разкриване на филиал на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров" в Бургас е внесено до общинските съветници от кмета Димитър Николов. Той ще е първи извън столицата и ще даде възможност за обучение на младежи от Югоизточния регион. Академичният съвет вече е взел решение за откриването. В началото на юли предстои..