„Това, което споделят не е по-различно от това, което наблюдаваме на национално ниво. Липсва подкрепа на терен, което се опитваме да разрешим, да дадем модел точно с тази програма и с този опит. За съжаление, много често от университета излизат недостатъчно подготвени за реалността, която ги очаква в училище. Имаш един начин на подготовка, реалността те блъсва, няма кой адекватно да те подкрепи в работата ти и избираш в един момент да се развиваш в друга кариерна област, което е изключително голяма загуба, и то най-вече за учениците“, казва Петрова.
Според нея има и друг фактор: неправилното разбиране за това какво е и какво не е учителската професия:
„За съжаление, в обществото продължава да битува нагласата, която се прехвърля и на хората, които записват педагогически специалности, че да си учител означава да имаш три месеца ваканция, да си тръгваш на обяд и да нямаш никакви други ангажименти. Педагогическата професия отдавна не е това. Тя става все по-комплексна, изискват се все повече знания, умения и все по-голяма мотивация от начинаещите педагози. Изключително неприятно е ако си влязъл в професията с едни очаквания и разликата между очакванията и реалността те откаже“.
На подобно мнение е и зам.-кметът Ненов.
„Преподавателите, които двата бургаски университета извеждат, са изключително добре подготвени теоретично, но определено има нужда от още повече практика в реалната класна стая. На всички тези преподаватели е необходима допълнителна подкрепа в ситуации, свързани с управлението на класната стая, на дисциплината, как да индивидуализират подхода си спрямо конкретното дете. Това са предизвикателства, когато човек се изправя едва когато застане на „бойното поле“ на образованието и за които няма достатъчно подготовка“, казва той.
Работата на наставниците ще включва те да влизат и наблюдават учебния час на по-младия си колега и обратното – новопостъпилият да влиза и наблюдава часовете на по-опитния, така че опитът да бъде предаден, но не в теоретичен разговор, а директно в работата с децата, посочи Петрова.
Задачата на наставника не е той да каже какво трябва да се случва, а напротив – да изгради самостоятелност в човека, когото подкрепя, и да му помогне той сам да осъзнае кои са неговите силни страни, кои са областите за подобрение, как най-ефективно да работи за тях, а не да е просто човек, който влиза, размахва пръст и си тръгва, и те оставя да се справяш както можеш, допълни тя.
Обучението се осъществява по програмата на Община Бургас „Млади учители“.
„Във връзка с устойчивото нарастване на доходите в предучилищното и училищното образование, учителската професия стана атрактивна и все повече млади, а вече и не толкова млади хора се преориентират към педагогическата кариера. Всички тези новоназначени преподаватели имат нужда от допълнителна подкрепа, тъй като реалностите на класната стая вече се променят. Всички тези промени ни доведоха до това да развием съществуващата програма „Млади учители“ по един нов начин и не само да ги награждаваме, а и активно да ги подкрепяме като учители“, обясни Михаил Ненов.
От една страна, повишаването на учителските заплати води до по-голям интерес към конкурсите за учители и за свободно място вече имаме случаи с 20 или 30 кандидати, много от които са завършили скоро, посочи Михаил Ненов. От друга, расте различно, много по-свързано с технологиите поколение, което поставя нови предизвикателства пред педагозите.
Сега педагогическите специалности са освободени от такси с цел държавата да стимулира увеличаването на приема там, където има очакван голям недостиг на специалисти. Пред БНР – Бургас Ненов коментира този въпрос на фона на предвижданото от правителството освобождаване от такси на всички студенти по държавна поръчка
„Облекчаването на таксите в педагогическите специалности създава възможност за по-голяма конкуренция там. Това повишава и качеството на самото преподаване. Друг е въпросът дали генералното освобождаване на образованието от такси ще има в дългосрочен план добри резултати, но засега поне успява да генерира интерес.
Ако погледнем статистиката на кандидатстване в различните направления на висшето образование, ние можем много лесно да видим, че с най-голямата популярност се ползват специалности като „Предучилищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика“ и на другия полюс с най-малкия интерес се ползват специалности като „Физика“. Давам този пример, защото тук очевидно не това дали е платено или безплатно обучението, а степента на трудност и количеството материал и сложността му, които трябва да се покрият от студента, са решаващи за неговия избор. Накратко казано: не на всекиго му се учи толкова много, дори и да е безплатно. Въпросът е отворен до каква степен това облекчаване на таксите наистина ще стимулира задържането на млади специалисти в направления, които са все по-малко популярни“, каза той. На въпрос дали ще се постигне тази цел той отговори: „Съмнявам се“.
Интервютата с Михаил Ненов и Мирена Петрова чуйте в прикачените файлове.
15 училища в Бургаска област през новата учебна година ще бъдат с нови директори. 28 са били кандидатите, които са се явили за обявените свободни позиции на конкурсите обявен от Министерството на образованието и науката. Четири от училищата с нови директори са в община Бургас, а останали са в Созопол, Несебър, Поморие, Руен, Сунгурларе и..
Димитър Маджаров е новият директор на Националното училище по музикални и сценични изкуства "Проф. Панчо Владигеров“ в Бургас. Това стана ясно след проведения в края на месец август конкурс за длъжността в Министерството на културата. Резултатите са публикувани днес на сайта на министерството. Димитър Маджаров бе дългогодишен директор на..
Националното училище по музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров“ в Бургас ще има нов директор. До конкурса в Министерството на културата са допуснати двама кандидати. Това са настоящият директор на общинското предприятие „Летен театър, фестивали и концерти” Димитър Маджаров и оперната певица Биляна Данаилова. Те ще се явят на прослушване..
17 нови конферентни зали ще ползват студентите в Колежа по туризъм. Те са факт благодарение на ремонт, продължил около година. Днес обновения колеж в Морската градина на Бургас бе официално открит. Това стана с водосвет, в присъствието на министър Красимир Вълчев, кмета на Бургас Димитър Николов, областния управител Владимир Крумов..
Забраната за ползване на мобилни телефони в училище ще влезе още от тази учебна година. Промяната е част от законодателни промени, които вероятно ще бъдат гласувани от Народното събрание през ноември. Това каза в Бургас министърът на образованието Красимир Вълчев. Той бе в морксия град за откриването на обновения Колеж по туризъм. Над 20..
В над 400 училища в страната днес ще се проведат държавни зрелостни изпити – по профилиращ предмет в 177 училища и по професия в 391 училища. На изпитите се очаква да се явят над 3500 ученици. Най-предпочитани за матурите са английски език, география и икономика, биология и здравно образование, предприемачество, история и цивилизации и информационни..
"Драмата на раздвоението" по стихотворението на Пейо Яворов "Две души" бе темата за интерпретативно съчинение в последната 41 задача от днешния зрелостен изпит по български език и литература. Това съобщиха от Министерството на образуванието и науката. Избралите есе писаха по темата "Силата да прощаваш". 5763 зрелостници се явиха на матурата, която се..
15 училища в Бургаска област през новата учебна година ще бъдат с нови директори. 28 са били кандидатите, които са се явили за обявените свободни..
Димитър Маджаров е новият директор на Националното училище по музикални и сценични изкуства "Проф. Панчо Владигеров“ в Бургас. Това стана ясно след..