„Това, което споделят не е по-различно от това, което наблюдаваме на национално ниво. Липсва подкрепа на терен, което се опитваме да разрешим, да дадем модел точно с тази програма и с този опит. За съжаление, много често от университета излизат недостатъчно подготвени за реалността, която ги очаква в училище. Имаш един начин на подготовка, реалността те блъсва, няма кой адекватно да те подкрепи в работата ти и избираш в един момент да се развиваш в друга кариерна област, което е изключително голяма загуба, и то най-вече за учениците“, казва Петрова.
Според нея има и друг фактор: неправилното разбиране за това какво е и какво не е учителската професия:
„За съжаление, в обществото продължава да битува нагласата, която се прехвърля и на хората, които записват педагогически специалности, че да си учител означава да имаш три месеца ваканция, да си тръгваш на обяд и да нямаш никакви други ангажименти. Педагогическата професия отдавна не е това. Тя става все по-комплексна, изискват се все повече знания, умения и все по-голяма мотивация от начинаещите педагози. Изключително неприятно е ако си влязъл в професията с едни очаквания и разликата между очакванията и реалността те откаже“.
На подобно мнение е и зам.-кметът Ненов.
„Преподавателите, които двата бургаски университета извеждат, са изключително добре подготвени теоретично, но определено има нужда от още повече практика в реалната класна стая. На всички тези преподаватели е необходима допълнителна подкрепа в ситуации, свързани с управлението на класната стая, на дисциплината, как да индивидуализират подхода си спрямо конкретното дете. Това са предизвикателства, когато човек се изправя едва когато застане на „бойното поле“ на образованието и за които няма достатъчно подготовка“, казва той.
Работата на наставниците ще включва те да влизат и наблюдават учебния час на по-младия си колега и обратното – новопостъпилият да влиза и наблюдава часовете на по-опитния, така че опитът да бъде предаден, но не в теоретичен разговор, а директно в работата с децата, посочи Петрова.
Задачата на наставника не е той да каже какво трябва да се случва, а напротив – да изгради самостоятелност в човека, когото подкрепя, и да му помогне той сам да осъзнае кои са неговите силни страни, кои са областите за подобрение, как най-ефективно да работи за тях, а не да е просто човек, който влиза, размахва пръст и си тръгва, и те оставя да се справяш както можеш, допълни тя.
Обучението се осъществява по програмата на Община Бургас „Млади учители“.
„Във връзка с устойчивото нарастване на доходите в предучилищното и училищното образование, учителската професия стана атрактивна и все повече млади, а вече и не толкова млади хора се преориентират към педагогическата кариера. Всички тези новоназначени преподаватели имат нужда от допълнителна подкрепа, тъй като реалностите на класната стая вече се променят. Всички тези промени ни доведоха до това да развием съществуващата програма „Млади учители“ по един нов начин и не само да ги награждаваме, а и активно да ги подкрепяме като учители“, обясни Михаил Ненов.
От една страна, повишаването на учителските заплати води до по-голям интерес към конкурсите за учители и за свободно място вече имаме случаи с 20 или 30 кандидати, много от които са завършили скоро, посочи Михаил Ненов. От друга, расте различно, много по-свързано с технологиите поколение, което поставя нови предизвикателства пред педагозите.
Сега педагогическите специалности са освободени от такси с цел държавата да стимулира увеличаването на приема там, където има очакван голям недостиг на специалисти. Пред БНР – Бургас Ненов коментира този въпрос на фона на предвижданото от правителството освобождаване от такси на всички студенти по държавна поръчка
„Облекчаването на таксите в педагогическите специалности създава възможност за по-голяма конкуренция там. Това повишава и качеството на самото преподаване. Друг е въпросът дали генералното освобождаване на образованието от такси ще има в дългосрочен план добри резултати, но засега поне успява да генерира интерес.
Ако погледнем статистиката на кандидатстване в различните направления на висшето образование, ние можем много лесно да видим, че с най-голямата популярност се ползват специалности като „Предучилищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика“ и на другия полюс с най-малкия интерес се ползват специалности като „Физика“. Давам този пример, защото тук очевидно не това дали е платено или безплатно обучението, а степента на трудност и количеството материал и сложността му, които трябва да се покрият от студента, са решаващи за неговия избор. Накратко казано: не на всекиго му се учи толкова много, дори и да е безплатно. Въпросът е отворен до каква степен това облекчаване на таксите наистина ще стимулира задържането на млади специалисти в направления, които са все по-малко популярни“, каза той. На въпрос дали ще се постигне тази цел той отговори: „Съмнявам се“.
Интервютата с Михаил Ненов и Мирена Петрова чуйте в прикачените файлове.
Ректорът на Бургаския държавен университет проф. д-р Сотир Сотиров беше избран за член на Управителния съвет на Асоциацията на държавните висши училища в България, създадена в края на изминалата седмица. С това той стана единственият ръководител на университет извън София, който участва в петчленния ръководен състав на новата национална организация...
Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и Националното училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров“ – Бургас подписаха споразумение за сътрудничество, насочено към подкрепа и развитие на младите музикални таланти. Церемонията постави началото на ново партньорство, което ще създаде възможности за съвместни..
Децата от група „Моряче“ към филиала на детска градина „Делфинче“ в село Атия започнаха занятия в изцяло обновената сграда на детското заведение. Официалното откриване се състоя днес в присъствието на жители и гости на селото, сред които бяха кметът на Община Созопол Тихомир Янакиев, председателят на общинския съвет Станимир Андонов, заместник-кметовете..
Ученическият комитет на Община Бургас организира първото издание на младежкия поетичен конкурс „Бургас вдъхновява“. Инициативата насърчава младите хора да изразят своята творческа енергия и емоционална връзка с града чрез поезия. Участниците трябва да създадат стихотворение, вдъхновено от цитат на бургаски поет. Цитатът се посочва само в..
Бургаският държавен университет започва изграждане на Център за иновации в химичните изследвания и образованието . Той ще бъде ползван от млади учени и студенти в специалностите химия, медицина, фармация, биотехнологии и екология. Това ще се случи по проект за близо 2,5 млн. лева, спечелен от ВУЗ-а по Програма „Развитие на..
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев ще предложи обществено обсъждане на идеята за забраната за използване на социални мрежи от деца под 15 години. Това съобщи той пред журналисти в Силистра. Вълчев коментира и нуждата от промени в Националното външно оценяване. Според него то трябва да включва повече отворени задачи с..
Демо уроци по роботика за деца на възраст от 5 до 12 години ще се проведат в два поредни уикенда в Бургас. Ателиетата се организират от школа „Търсачите“ и ще се провеждат на две места – Международен младежки център в ж.к. „Меден рудник“ и Регионална библиотека „Пейо Яворов“. Демо уроците ще бъдат по график за различни възрастови групи. Те са..
Ректорът на Бургаския държавен университет проф. д-р Сотир Сотиров беше избран за член на Управителния съвет на Асоциацията на държавните висши училища в..