Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обсъждат създаването на авиокомпания "Burgas Air"

Проект за създаване на авиокомпания "Burgas Air" беше презентиран по време на работна среща в Областната администрация днес. В нея участваха както кметове от региона, така и представители на туристическия бранш. Тема на работната среща беше  търсенето на възможности за развитие на потенциала на Летище Бургас и увеличаването на полетите. Идеята за създаване на авиокомпания, позиционирана в Бургас е екзотична към момента, но се очаква до април да бъде представен бизнес план с повече конкретика, обясни областния управител Пламен Янев. Предвижда се общините от региона да участват в компанията като собственици.

"Това е съвсем сурова идея, проект за създаване на редовни линии за полети от Бургас, които да са базирани на т.нар. "етнически трафик" - българите, които живеят в Германия и които в момента са 400 000. Евентуално и българите, които живеят в района на 100 км. радиус от Летище Бургас. Към този етнически трафик ще бъдат продавани допълнително седалки на туроператорите като един самолет ще лети редовни линии от Бургас, а други два самолета ще летят с други авиокомпании на т.нар. "мокър лизинг". Целта е да се намали стопанският риск за фирмата като дейността се разпредели в две отделни зони - редовни линии и мокър лизинг, но предстои изработването на детайлен бизнес план и търсене на инвеститори", обясни Момчил Камбуров, който представи проекта за създаване на авиокомпанията "Burgas Air" по време на срещата. Предвижда се самолетите първоначално да не са собствени, а да са под наем.

Идеята да бъде позиционирана и регистрирана авиокомпания в Бургас е реалистична, но трябва внимателно да се анализират всички аспекти. Това коментира Стефан Трифонов, изпълнителен директор и съдружник в авиокомпанията Electra Airways. "Лицензирането на една startup компания, респективно първите една - две години обикновено са много трудни и е необходимо много добре да се подготви финансирането на тази авиокомпания. Намирането на състав също е много голям проблем в авиацията в световен мащаб. За да се регистриран една компания идва от порядъка на 10 до 15 мениджърски позиции, за които трябва висококвалифицирани кадри с опит, със стаж. Всяка една нова компания е много трудно да намери нови хора. Проблем е голям с пилотите на самолети, няма пилоти в световен мащаб. Startup авиокомпанията е много скъпо удоволствие и трябва много внимателно да се анализират нещата", обясни той. 

Според него добре трябва да се обмислят и дестинациите, защото може да се създаде вътрешна конкуренция между летищата в страната. "Ние имаме голяма диаспора в Германия, Англия, също така в Испания. Например в Германия около Берлин има много хора от Варненския регион, от Пернишкия регион. Аз мисля, че една от възможните, особено за Бургас, посоки е наистина Испания, където вече има конкуренция, защото летището в Пловдив се намесва там.  Другото, което е Кипър, имаме много хора в Кипър", допълни Трифонов.

След срещата стана ясно още, че ще бъдат изпратени конкретни въпроси във връзка с развитието на Летище Бургас както до концесионера, така и до Министерството на транспорта. 

"Решихме да попитаме първо дали всички анекси и документи към договора за концесия са налични, тъй като от години има спекулации там, че липса такава информация. Второ, самото Министерство на транспорта, на база договора, да предложи варианти за неговото отваряне и предоговаряне, така че да бъдат поети някакви конкретни ангажименти за развитие на летището. Накратко беше разгледан и Фондът за стимулиране на полети. Това, около което се обединиха участниците е, че този фонд трябва да бъде ръководен от самите общини и те да участват в преговорите, а не да се дават правомощията изцяло и единствено на концесионера", обясни областният управител Пламен Янев.

Част от кметовете, които присъстваха на срещата посочиха, че биха се включили в създаването на подобен фонд. Според тях трябва да бъде преразгледан договорът с концесионера. 

"Ние в момента трябва да отправим въпроси към концесионера и към правителството на какви условия е дадена тази концесия. Теорията на една концесия е, че ти даваш нещо дългосрочно, което трябва да бъде развивано и осъвременявано. В случая виждаме, че те имат удължаване на концесията с 5 години. Искат удължаване, в един момент казват, че Летище Бургас не е перспективно, трябва ремонт точно в най-силния сезон, което ще попречи на техните печалби и на туризма", коментира кметът на Камено Жельо Вардунски.

"Ние в община Руен, не сме морска община, но все пак нашите хора се възползват от туризма - имаме работна ръка от нашата община, която работи в туризма и е важно това летище да работи на пълен капацитет", допълни кметът Ахмед Мехмед.

Според Янчо Парушев, член на Съюза на собствениците в Слънчев бряг, трябва да има конкуренция между летищата във Варна и Бургас. "Трябва да има дори отделно управление, независимо от Варна и трябва най-накрая държавата да влезе в прерогативите си и да контролира този процес", допълни той.

Подобно е мнението и на Валентин Атанасов, председател от сдружение „Рафаел - инфо, култура, туризъм“. "Другото е свързано с това да има яснота кога, от кога, в какъв период ще бъде затворено летището, за да може да се планира всичко, касаещо това затваряне и съответно да се пренасочат туристите към логистични варианти, които да са удобни или алтернативни", посочи той. 

Предстои да бъде организирана и друга среща по темата за развитието на Летище Бургас. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Тихомир Янакиев, кмет на община Созопол

Тихомир Янакиев: Предизвикателствата това лято пред община Созопол ще са паркирането, чистотата и сигурността

На 7 юни община Созопол ще открие официално новия летен сезон. Най-големите предизвикателства пред администрацията ще бъдат това лято паркирането, сметосъбирането и дивото къмпингуване. В Созопол очакват традиционно български и европейски туристи. Това коментира кметът Тихомир Янакиев.  „Мисля, че ще е добър новият сезон, поне от това,..

публикувано на 19.05.25 в 14:00

Започва рехабилитация на стария вълнолом в Бургас

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ ще даде  старт на дейностите по рехабилитация на стария вълнолом в Бургас на 20 май. По време на събитието ще бъде представен проект „Рехабилитация на вълнолом в пристанище Бургас“. Инициативата, съфинансирана по Програма „Транспортна свързаност“ 2021–2027 г., е насочена към подобряване на..

обновено на 18.05.25 в 14:41

НС: Либерализацията на тока за бита се отлага за неопределено време

Излизането на домакинствата на свободния пазар на електроенергия се отлага за неопределено време, като Комисията за енергийно и водно регулиране ще продължи да определя цената на тока и след 1 юли. Това решиха депутатите, които приеха на второ четене промените в закона за енергетиката. Държавата предвижда механизъм за директно компенсиране на битовите..

публикувано на 17.05.25 в 09:54

Летище Бургас очаква 12% ръст на полетите тази година

Летище Бургас посрещна полет от Дюселдорф, с което се постави началото на 3-годишно сътрудничество чрез полетна програма между Германия и България. С 32 връзки седмично от седем германски летища, се очаква тази програма да подобри свързаността с двете морски летища Бургас и Варна.  Съвместният договор ще се изпълнява до 2027 година, с..

публикувано на 16.05.25 в 17:19

Несебър е част от проект за архитектурни забележителности

Несебър е част от проекта „Архитектурните забележителности на България“, иницииран от българското списание "Дайбау".   Един от най-старите градове в Европа представи част от своите емблематични сгради и паметници на културата на читателите на онлайн изданието. Проектът цели насърчаване на туризма в българските общини и най-вече на туристическото..

публикувано на 16.05.25 в 15:30
Кметът на Сливен Стефан Радев

Стефан Радев: Приемането на еврото носи само предимства

„Приемането на еврото има само предимства“, обяви кметът на Сливен Стефан Радев, давайки своята експертна оценка като икономист за предстоящото влизане на България в еврозоната. Той изтъкна, че поддържането на настоящия валутния борд, струва средства държавата и с приемането ни в еврозоната тези средства ще се спестят.  Радев обяви, че в настоящата..

публикувано на 16.05.25 в 12:00

Форум за голям инфраструктурен проект събра експерти в Бургас

В Експозиционен център „Флора“ се проведе второто издание на международния форум „Големи инфраструктурни проекти за една обединена Европа“. Събитието бе организирано от Конфиндустрия България в партньорство с Община Бургас, и събра представители на бизнеса, академичните среди и неправителствения сектор от България и Италия. Основна тема..

публикувано на 15.05.25 в 15:30