Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какъв е опитът на ААА Construction and Development, която ще преработва нефтените утайници?

| обновено на 03.04.24 в 16:10


През февруари 2008 г. американската компания ААА Construction &Development е спечелила обществената поръчка за преработката на нефтените утайници на „Лукойл“. Впоследствие компанията е вписана в българския Търговски регистър през януари 2017 г. като клон на чуждестранен търговец на база сключения договор с нефтената рафинерия. Към днешна дата е трудно да се намери информация за дейността й, тъй като официално посоченият сайт не е активен, а фейсбук страницата не е обновявана от 2013 г. 


Акционерното дружество ААА Construction &Development е регистрирано през 2000 г. в Маями, Флорида. Тогава управител е бил Пол Шехади. Според американските регистри от тогава, като учредители са вписани Алфонсо Шехади, Соня Шехади, Пол Шехади и Фабрицио Синьорели. Последният е и управител на дружеството към днешна дата.

На общественото обсъждане на Доклада по ОВОС на проекта в Бургас присъства българският представител на компанията - Милена Димитрова. Хората я попитаха какъв е опитът на компанията до този момент. 

Тя обясни, че дружеството е разработило технология, която пречиства въздух и вода и има патент за това от 2000 г. Методът е бил предложен първоначално на министерството и би могъл да бъде приложен и към настоящия момент. 

"Първата технология, която е реализирана от фирмата е за "Shell" в Нигерия. За съжаление, инженерът, който е участвал в поръчката почина докато чака 16 години да се реализира проектът. На практика неговият син продължава в Италия да прави същите пиролизи. Тук е правена по специален начин. Ние се борим реално да почистим тези резервоари, които реално навлизат в земята и се борим с Министерството на околната среда вече колко години. Проект, който е правен 2016 г. и е приет 2018 г. - комплексният доклад, на 7 декември, няма как да бъде съобразен с директиви последно влезли през годините. Сега тази процедура, докато тече и свърши, може да бъдат вкарани нови директиви. Не зависи от фирмата. Фирмата е дала цена, която не е променяна от 2007 г. до момента", посочи тя.

На въпрос дали от 2000 г. досега фирмата е реализирала сходни проекти като този, който се предвижда за нефтените утайници на „Лукойл“, Милена Димитрова отговори:

"Точно такъв, този да е сходен, няма. Просто, защото тази инсталация е правена специално за този случай. Всеки проект е сам по себе си е различен. Според доклада, който направихме и пробите тогава - първите, още, когато е правена поръчката, имаше първи проби направени, подадени от "Лукойл" на базата, на които г-н Остин, който почина за съжаление, направи тази инсталация. Няма инсталация, която да е еднаква с друга инсталация. Фирмата е американска, италианец е управителят, тъй като двама от другите собственици починаха"

Милена Димитрова посочи, че няма пълна информация за други проекти на компанията

По време на обсъждането стана ясно, че при премахването на другите утайници, е използвана различна технология.

Главният еколог на „Лукойл“ Петър Бъчваров обясни каква е една от причините за забавянето на проекта от 2016 г. досега. "Проектът е внесен в МОСВ, Министерството на финансите и в Агенцията по приватизация за одобрение. Няколко пъти е връщана документацията. По технологичната част е имало някакви несъответствия. Първото е справяне с финансовата рамка, че проектът е излизал извън одобрената финансова рамка. Това, което имам като документация е, че връщат за доработка, но не коментират какво връщат за доработка. Фактически връщат веднъж техническата част за доработка. След това през 2019 г. те са отстранили несъответствията, техническата част е приета от МОСВ. От там нататък обаче остават проблемите с финансовата част, тъй като са излизали извън тази рамка. Те (бел.ред. фирмата -изпълнител) са дали проектно решение, което излиза сумата и са казали, че трябва да се оптимизират разходите. В тази сума влизат разходите от всякакво естество - наем на офиси, командировки, специалисти, заплати. Всичко това, не е само самата технология и реализацията на самия проект. Тънкият момент е, че тази инсталация ще се експлоатира от техен персонал и те вътре са си включили разходи за заплати", обясни той.  

Петър Бъчваров допълни, че за да се поиска допълнително финансиране от държавата, трябва да се разработи проектно – сметна документация, която да бъде внесена в междуведомствения експертен екологичен съвет към МОСВ. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Атентаторите от летище "Бургас" остават в терористичния списък на ЕС

Страните членки оставиха в терористичния списък на ЕС Хасан ел Хадж Хасан и Мелиад Фарах – двамата атентатори от летището край Сарафово, както и военното крило на ливанската шиитска групировка "Хизбула", чиито членове са те. Двамата са осъдени заради атентата на летището край Бургас през юли 2012 г. Тогава загинаха петима току-що пристигнали туристи от..

публикувано на 30.01.25 в 19:05

Проверки и учения за предотвратяване на бедствия в община Болярово

Проверки за готовността на институциите как действат при инциденти ще предприеме община Болярово. Целта е да се установи наличието на техника и реакцията на хората. На заседание днес на общинските съветници бе представен обновеният план за бедствия, подготвен от администрацията. Той  надгражда настоящия и синхронизира различни нормативни документи, за..

обновено на 30.01.25 в 17:25
снимката е илюстративна

Ограничава се движението на камиони над 20 т по моста над р. Равадиновска

 Ограничава се преминаването на превозни средства над 20 т по моста над р. Равадиновска в района на пътен възел „Созопол“ и къмпинг „Златна рибка“, т. нар. „Стария път“, част от път II-99 Бургас - Царево. Тежкотоварните камиони ще преминават по обходен маршрут - пътуващите в двете посоки между Царево и Созопол и между Созопол и Бургас ще се отклоняват..

публикувано на 30.01.25 в 17:16

Почиства се дерето, преминаващо през царевското село Велика

Извършва се почистване на дерето от земни маси, което преминава през царевското село Велика, информират от Общината.  При пълноводие се създава опасност от наводнения и разрушаване на инфраструктурата. Действията се извършват с ъс собствени средства.  Община Царево е кандидатствала и за корекция на дерето в  Ахтопол пред междуведомствената..

публикувано на 30.01.25 в 16:37

За три месеца затварят част от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас

Част от бургаската улица  „Св. Патриарх Евтимий“ ще бъде затворена от утре  до края на април. Причината е продължаващите строително-монтажни работи за подмяна на водопроводната и канализационната мрежа.  Затова се въвежда временна организация на движението, като се затваря частта от улицата между ул. „Св. Климент Охридски“ и ул. „Сливница“.

публикувано на 30.01.25 в 16:30

Съветниците в Камено гласуваха субсидии, соц. услуги и инфраструктурни проекти

Местният парламент в Камено гласува субсидии, социални услуги и  инфраструктурни проекти. Осигурени са средства за бюджетните разплащания до приемането на бюджета на общината за 2025 г. Всички клубове ще получат средствата, необходими за нормалното им функциониране.  Одобрени са субсидии в размер на 30 000 лв. за читалищата в общината. 5000..

публикувано на 30.01.25 в 16:26

Сливенските съветници приеха правилника на общинския омбудсман

Общинския съвет в Сливен прие новия Правилник за организацията и дейността на обществения посредник. 38 общински съветници подкрепиха новия правилник. Приета бе Годишната програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост и списъкът с общинските жилища, както и останалите точки в дневния ред.  Изискването общественият посредник да..

публикувано на 30.01.25 в 16:00