Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Триковете на Черния петък и за какво да внимаваме

Снимка: БГНЕС

Санкциите за нелоялни практики са до 70 000 лв., но никога не се достигат, коментират от онлайн платформата „Ние, потребителите“ 

Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%. Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление.

Това обясни  основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: 

„От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.

„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.

Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.

Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.

Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали. Размерът на наказанието, което се предлага пред съда и след намаляване се потвърждава, е свързан с мотивите, които може да събере контролният орган, с групата потребители, които евентуално биха могли да бъдат засегнати.

В Закона за защита на потребителите е предвидено, че КЗП има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. „Имат право, но никога не се е случвало и нямам представа защо не се прави. Това, според мен, би дало много по-силен ефект за преустановяване на злоупотребите отколкото глобите, които не представляват особен проблем за някои от санкционираните“, коментира още Габриела Руменова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Роудшоу" популяризира България като туристическа дестинация в Германия

"Роудшоу" популяризира България като туристическа дестинация в Германия. Обиколката в четири града - Франкфурт; Лайпциг; Хановер и Дюселдорф е по инициатива на Министерството на туризма, съвместно с Алианс Българско Черноморие и маркетингова агенция. В четирите града са се провели поредица от B2B срещи между представители на туристически..

публикувано на 26.11.24 в 15:36

"Активни потребители": Реалните намаления са от 10% до 30%

Кампанията, позната по цял свят като „Черен петък“ е тази седмица на 29-ти ноември. Официално денят, в който са големите намаления, е последният петък на ноември, но все повече търговци удължават периода на промоциите.  „Черният петък“ става все по-дълъг и по-разширен. Започнаха поредица от предварителни черни петъци, а рекламите..

публикувано на 26.11.24 в 14:47

Декларация на КНСБ до премиера описва предпоставките за енергийна криза у нас

От КНСБ са изпратили декларация до служебния премиер Димитър Главчев, в която се описват предпоставките за сериозна енергийна криза у нас и възможните нарушения на сигурността на доставките на ток още тази зима. Според експертите от КНСБ, има опасност цели региони в България да останат без ток за няколко часа заради липса на национални енергийни..

публикувано на 25.11.24 в 13:28

Борсовата цена на краставиците се покачва с 12%, а на лещата с 11%

Поскъпва борсовата цена на повечето зеленчуци, показват данните в седмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ). Изключение правят морковите, които поевтиняват с 2,8 на сто до 1,17 лева за килограм. При оранжерийните краставици ръстът е с 12,2 на сто, докато при оранжерийните домати той е с 4,6 на сто. При..

публикувано на 24.11.24 в 09:21

10 души се борят за едно работно място в Сливен

Средно по 7 безработни се състезават за едно свободно работно място в цялата страна, сочат най-новите данни на Агенцията по заетостта. Сливен е сред областите с най-силна конкуренция, където за едно място се конкурират 10 души. Същата е ситуацията и в областите Ловеч и Шумен.  Най-силна е конкуренцията в областите Габрово, Разград, Силистра и Търговище,..

публикувано на 24.11.24 в 07:38

Кметът на Несебър и Министърът на културата обсъдиха Старинния Несебър

Кметът на община Несебър Николай Димитров посрещна министъра на културата Найден Тодоров в сградата на старото кметство. Димитров представи дейността на новоучредения общински орган за закрила на световното наследство, на чиято втора среща бе приет Годишният доклад за наблюдение и оценка на изпълнението на Стратегията за културното наследство и..

публикувано на 22.11.24 в 16:45

Euronews: България е идеална дестинация за целогодишен туризъм със златните ѝ плажове и заснежени върхове

България, разположена в центъра на древни цивилизации, предлага впечатляващи исторически забележителности, заобиколени от най-добрите черноморски брегове и заснежени ски курорти от световна класа. На своите компактни 111 000 квадратни километра страната съчетава разнообразие от туристически преживявания. Освен това тя се оформя като все по-достъпна и..

публикувано на 22.11.24 в 11:46