Критично, дори аварийно е състоянието на пътищата в страната. Това каза експертът Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП). Поводът е поредният тежък пътен инцидент с жертва, в последния случай 12-годишната Сияна, последвалото обществено недоволство, прераснало в национални протести, както и поемането на отговорност от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Русинова посочи, че от ЕЦТП не искат оставки от ръководството на АПИ, а спешни действия.
„Три са основните проблеми. На първо място, липсата на каквато и да било поддръжка на пътната инфраструктура за много дълъг период от време. На второ място, липсата на достатъчно добри критерии за извършването на т.нар. текущ ремонт и поддръжка, и на трето място - липсата на методология, която да определя опасните участъци и прилагане на Директивата за безопасна инфраструктура на Европейския съюз. Когато добавите към тези три фактора и поведението на водача, който много пъти надценява възможностите си, особено при професионалните водачи е недопустимо при оценката на пътните условия, както и изборът на подходящи условия, те да допускат скорост, при която превозните им средства да стават неуправляеми.
Необходимо е да има промяна в системата, защото в противен случай без промяна е заложен човешкият живот. Затова е абсолютно наложително тази промяна да се случи. Още повече, че общественото недоволство по темата показва, че трябва да има протести. А те не са насочени към смяната на това правителство. Напротив, правителството трябва да си свърши работата, защото ако чакаме да дойде ново правителство кризата ще се задълбочи. Ще се стигне и до още смърт на пътя, което няма да реши проблема.
Вчера изпратихме от ЕЦТП писмо до медиите, в което се посочва позицията на ни във връзка с (без)действията на АПИ. В него настояваме за незабавни действия от страна на агенцията, а не за оставки. Искаме реална работа. Първоначалната ни реакция за това писмо я оценявам като емоционална, което е недопустимо, но това, което пропускаме е, че смяната на един началник с друг няма да поправи нещата, а трябва веднага да поеме цялата отговорност, да представи конкретни срокове за разрешаване на тези проблеми, за които счита, че е компетентен и годен, и в крайна сметка за това е назначен в АПИ.
В какъв период от време трябва да се извършват дейности по поддръжка на пътищата?
Ежедневно трябва да са тези дейности като косене на храсти, почистване на откоси, наземни окопи, почистване на канавките, оглед на самото асфалтово покритие, състояние на пътната маркировка, състояние на пътните знаци. 10 години в България се допуска една и съща грешка. Построява се един път, а след това се оставя на произвола на съдбата.
Използва ли се адекватно тол системата срещу нарушители на пътя?
Не, тя не се използва за това, а само за пътните такси. Все още никой не е предложил адекватен вариант да се използва тази система, липсва законодателна промяна. В момента Законът не позволява установяване на нарушители над средната скорост и за тяхното глобяване.
Кой и как трябва да направи тези нормативни промени?
В момента има една специализирана комисия, която е временна в Народното събрание, която трябва да се занимава точно с този проблем. Разчитам, че те ще свършат своята работа, а ЕЦТП е определил двама свои представители, които да бъдат членове на тази работна група. С каквото можем ние ще допринесем, но има и нещо друго, на което трябва да се обърне внимание. Дори искам да отправя един призив към обществото. Когато хората отиват на протест срещу войната по пътищата, а след това си тръгвате, замислете се как ще шофирате и какво нарушение ще извършите, докато се приберете до домовете си. Защото това е взаимен процес и не можем само политиците да сочим с пръст, а трябва да се замислим ние какъв пример даваме и какво правим. Когато един гражданин е спазил всички правила - има пълното право да отиде и да търси сметка на институциите. Един човек е герой, когато спазва правилата, защото е много лесно да бъдат нарушени, но най-трудно е наистина да спазваме ограниченията, затова пак казвам, че промяната трябва да тръгне от нас самите.“, посочи още Диана Русинова.
В 14 часа започна и свиканото от премиера Росен Желязков съвещание, на което бяха обсъдени тежките наследени проблеми, за които трябва да се намери незабавно решение. Съвещанието е за пътната безопасност и борбата срещу войната по пътищата. По думите на премиера, още в първите дни от мандата на настоящото правителство - контролът върху движението по пътищата е поставен като основен приоритет - не само в контекста на членството на България в Шенген, но и като едно начало на реална контролна дейност и използване на изградената инфраструктура на тол системата за осъществяването й. Акцент се поставя и върху критичните участъци от пътната мрежа на страната, както и мерки за допълнителен мониторинг. В срещата в Министерския съвет участват министри, представители на ресорни ведомства и на неправителствения сектор.
Чуйте повече в интервюто.Апелативния съд в Бургас потвърди постановената от Окръжен съд Сливен постоянна мярка за неотклонение „задържане под стража“ на шофьор, умишлено прегазил два пъти пешеходец на улица в сливенския квартал „Даме Груев“. Все още не са ясни причините довели до извършване на престъплението. Шофьор прегази с микробус свой съсед в Сливен, задържан..
За срок до 72 часа е задържан грузинския шофьор, обвинен в противозаконно подпомагане на мигранти да преминават през българската територия. Престъплението е осъществено на 23 август на контролно-пропускателния пункт „Караагач“ на пътя за Бургас. Бус с 24 нелегални мигранти е задържан край Лозенец Тогава бус с 24 нелегални мигранти не спрял..
В Районна прокуратура Сливен започнато разследване за умишлен палеж на гората над квартал „Комлука“. Потвърдено бе, че огънят е тръгнал от детска игра в незаконно сметище. Овладян е пожарът над сливенския квартал "Комлука" В събота около обяд пожарът започна от незаконно сметище край последните къщи в квартала, където според местните..
77-годишен руски гражданин с постоянен адрес в Несебър, е загинал при катастрофа на пътя Бургас – Варна край Кошарица. Докато кара велосипеда си, той е бил блъснат от лек автомобил. На място са пристигнали екипи на Спешна помощ, но въпреки реанимационните действия мъжът е починал. Водачът на колата е тестван за алкохол и наркотици, пробите са..
58-годишен мъж от Бухово е пострадал тежко при инцидент в морето край Южния плаж в Приморско. Той е скочил във водата и е ударил главата си в дъното, след което е изгубил съзнание. Пострадалият е бил изваден на брега и му е оказана първа медицинска помощ. С черепно-мозъчна травма и счупен шиен прешлен той е настанен за лечение в УМБАЛ „Сърце и мозък“..
След многобройни сигнали на зоозащитници за агресивно поведение на свободно пуснат питбул, отглеждан в к-с "Меден Рудник", служители от Четвърто Районно управление - Бургас са установили собственика на животното. Той е 46-годишен мъж от Бургас. Според сигналите питбулът е разкъсвал улични котки. На собственика му е съставен акт по Наредба N 1 на..
Пожар гори между Стралджа и пътен възел "Петолъчката". Огънят е обхванал сухи треви и ниска растителност. Сигналът за пожара е подаден около 12:00 часа. Пламъците гасят екипи с три противопожарни автомобила. Към момента няма опасност за близки населени места, посочиха от полицията. Служители на Районното управление в Стралджа оказват съдействие на..
Грузински гражданин на 21 години беше задържан днес при опит да напусне района на Царево с таксиметров автомобил. Той беше издирван след инцидента в село..
77-годишен руски гражданин с постоянен адрес в Несебър, е загинал при катастрофа на пътя Бургас – Варна край Кошарица. Докато кара велосипеда си, той е..
58-годишен мъж от Бухово е пострадал тежко при инцидент в морето край Южния плаж в Приморско. Той е скочил във водата и е ударил главата си в дъното, след..