Като причини стачниците посочиха продължителния престой на хората и товарите, което е довело до изчерпване на търпението сред превозвачите и липсата на комуникация с гръцките институции. Според тях най-важното е да не допуснат двойната блокада на границата да бъде използвана в утрешните преговори на гръцките фермери с премиера им Алексис Ципрас, от което нашите превозвачи биха се почувствали употребени.
Решението да бъде прекратена блокадата е заради тежките условия, в които се намират шофьорите на гръцка територия, обясни в предаването "Хора, пътища автомобили" Вангел Цилев от стачния комитет на превозвачите:
Трябваше някой да направи първата крачка – чуха се доста коментари от страна на хората, които са на Кулата, че едва ли не сме се предали. Мога да кажа, че няма такова нещо – взе се това решение от гледна точка на това, че действително шофьорите, които се намират на гръцка територия, изпадат във вече доста сериозно бедствено положение.
А пък и все пак очакваме гърците да прехвърлят "горещия картоф" в България. Ние си заставаме зад нашия министър и не искаме той да стане заложник на една нелепа гръцка стачка. Това, което се случи през последната седмица, са най-адекватните действия на един министър, които историята на България познава, обясни Цилев.
Блокадата на граничните пунктове от българската страна е вдигната, поясни за "Хоризонт" и Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:През ГКПП "Златоград", където през трите дни на контрапротеста нямаше напрежение, от 15:30 часа се преминава спокойно, обясни областният управител на Смолян Недялко Славов:
Говорих с превозвачите – казаха, че до утре до 8 часа ще е отворен пунктът, а пък междувременно ще решават. По-вероятно е изобщо вече да не затваряме "Златоград".
Минаха колите – не бяха кой знае колко много, потвърди и Илия Костурски от Съюза на международните превозвачи, който поясни:
Във връзка с проведените разговори по инициатива на господин Московски и господин Борисов се стигна до това решение – да направим един хуманитарен жест към всички хора и да освободим границата, тъй като в понеделник на обед чак ще бъдат преговорите с гърците и те имат воля дотогава да бъде отворена границата, така че използвахме този момент да облекчим малко напрежението.
Дано да не съм лош пророк, но утре следобед ще бъде затворена границата, защото исканията на техните земеделци са абсурдни, както и много анализатори казват: Гърция има поет ангажимент към Европейския съюз, трябва да си изпълнява своя пакет мерки, но това са си вече техни неща – нас не ни интересуват. Искрено се надявам самите те да намерят някакво решение за себе си и да не ни пречат, защото, ако се стигне до нова блокада на границата, вероятно ще има пак контрапротест, подчерта Костурски.
По-рано през деня министърът на транспорта Ивайло Московски, който е в Бургас, поиска прекратяване на контраблокадата на гръцката граница от българските превозвачи. Според него хуманитарният проблем се е задълбочавал и заради стотиците бедстващи шофьори този компромис е бил необходим:
Разговарях с българските превозвачи и ги призовах да вдигнат контраблокадата – хората бедстват жестоко. На първо място, трябва да бъдем човеци, за да не допускаме да има припаднали и линейки. Те са там постоянно! Това трябва да приключи!
Загубите за българския бизнес от блокадите на границата с Гърция ще са десетки милиони евро, подчерта още транспортният министър и посочи как ще помогне държавата за покриване на загубите за превозвачите:
Изискали сме от посолството ни в Атина типови лист-бланки – такива, които да са за подобен тип жалби, с които да видим по какъв начин да окажем съдействие на превозвачите или на фирмите, за да бъдат подадени и да се заведат искове в гръцки съдилища. Паралелно с това обаче ще очакваме Европейската комисия също да ни отговори.
Ако някога в изказванията съм си изпуснал нервите по посока гръцка държава – моля да бъда извинен, само че стоя зад всяка моя дума и твърдя, че всичко, което съм казал, е коректно и справедливо! В крайна сметка аз съм български министър на транспорта, не съм гръцки министър на фермерите. От тук нататък обаче, ако се затвори пак границата от Гърция неконтролируемо, честно ви казвам, не знам кой би могъл да носи отговорност за каквото и да е, добави министър Московски.
Цифровизацията на икономиката и иновациите в индустрията няма да засегнат работните места. Това обяви еврокомисарят по вътрешния пазар, промишлеността и предприемачеството Елжбета Биенковска : Не знаем какво ще се случи след 10-15 години и не знаем какви професии ще се появят или изчезнат. Затова е важно какви умения притежават хората или..