МОН предвижда над 63 милиона лева за национални програми

МОН
Снимка: БГНЕС

Над 63 милиона лева са предвидените средства от страна на просветното министерство за национални програми през настоящата година. Това съобщи пред "Хоризонт“ заместник-министърът на образованието Таня Михайлова. Освен досегашните 10, по които работата ще продължи, са разработени проекти по три нови програми:

"Средствата, които се отделят за програмата "С грижа за всеки ученик“, са 2 милиона лева, за "Заедно за всяко дете“ -  450 000 лева и за оптимизирането на вътрешната структура на персонала в институциите от системата на предучилищното и училищното образование са отделени 28 милиона лева. "С грижа за всеки ученик“ е и нова програма, и не до толкова нова програма, защото тя съществуваше до 2017 година, като основната цел на програмата е да се работи по направление компенсиране на дефицити в началния етап на основното образование и прогимназиалния етап на основното образование. Що се отнася до това какви разчети сме направили – в общи линии за началния етап – 750 училища и 3000 ученици да се включат, а в прогимназиалния - 750 училища и 4000 ученици. За нас е изключително важно образованието да бъде качествено и всеки наистина да има равен достъп до него. Основен акцент в програмата е и работата с ученици, които срещат затруднение по български език, когато този език не се говори в семейството, така че тази програма наистина е насочена към индивидуален подход към всеки ученик".

Как изглеждат тези програми през призмата на една от неправителствените организации, които работят в това поле? Центърът за приобщаващо образование е неправителствена организация, която работи за утвърждаване на приобщаващата училищна среда като стандарт за качество в образованието. От Центъра вярват, че  всяко дете трябва да бъде приобщено и ценено.

Колкото повече се работи в училище, толкова по-добре. Училището има нужда от подкрепа отвсякъде. Това каза в интервю за предаването "Хоризонт до обед" Ива Бонева, изпълнителен директор на Центъра за приобщаващо образование:

"За нас това, което правим и това което липсва, но ние не можем да направим достатъчно за всички, е подкрепа на училищния екип, управленска подкрепа за средата в самото училище, за да стане приобщаваща. Това е процес, който може да се извърши само отвътре, но трябва да има външна подкрепа. Управленските модели, които започват с една самооценка на всички в училище – деца, учители, родители".

За своята 10-годишнина Центърът за приобщаващо образование кани отново един британски фотограф, снимал през 2009 година деца и техните мечти в България за изложба, която до 10 април всеки посетител на Античен комплекс "Сердика" може да види свободно.

Британският фотограф Пол Клиф, който е работил по проекти с Центъра за приобщаващо образование, разказа:

"Общината в Манчестър ме помоли да направя фотографии на деца, които живеят в района. За мен няма дете, което принадлежи само към Англия или към България, или дете от ромски произход. Децата са си деца навсякъде. Идеята беше да се даде глас на децата и да се помогне на възрастните да осъзнаят и да се сетят каква е красотата на това да си дете".

Цялото интервю с Таня Михайлова и Ива Бонева можете да чуете от звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Еврокомисар Елжбета Биенковска и министърът на икономиката Емил Караниколов дават изявления след неформалния съвет по конкурентоспособност на ЕС в София.

Елжбета Биенковска: Цифровизацията и иновациите в индустрията няма да засегнат работните места

Цифровизацията на икономиката и иновациите в индустрията няма да засегнат работните места. Това обяви еврокомисарят по вътрешния пазар, промишлеността и предприемачеството  Елжбета Биенковска : Не знаем какво ще се случи след 10-15 години и не знаем какви професии ще се появят или изчезнат. Затова е важно какви умения притежават хората или..

публикувано на 01.02.18 в 16:47