Когато преди години разказвах възторжено на приятели за екскурзията си до Метеора в Гърция, някой от тях ми каза: Не знаеш ли, и в България си имаме такъв природен феномен, такава красота – Белоградчишките скали?! И наистина – макар и в беден регион на страната, Белоградчишките скали заслужават да разцъфти културен туризъм около тях! Затова много се зарадвах, когато научих за предстоящия нов фестивал "Опера на върховете". Като всяко ново начинание, и този фестивал породи много съмнения и въпроси. Аз пристигнах в Белоградчик с големи очаквания, познавайки визионерството и размаха на директора на Софийската опера акад. Пламен Карталов. И очакванията ми се оправдаха!
Програмата включваше три дневни спектакъла с музика от Вагнер в пещерата "Магурата" за по 70 души публика с билети по 60 лева и три вечерни спектакъла – на оперите "Тоска" и "Турандот" и балета "Лебедово езеро", в първия двор на крепостта "Калето" над Белоградчик за по 500 души публика с билети от 10 до 40 лева. Всички билети бяха продадени още преди месец. Освен меломани от цяла България, имаше гости от съседна Сърбия, Румъния, Македония и САЩ. Те бяха настанени в хотелите и къщите за гости в Белоградчик, както и във Видин, откъдето имаше организиран специален транспорт.
Софийската опера представи на фестивала "Опера на върховете" в Белоградчик две от най-хубавите си постановки – "Тоска" и "Турандот", с величествена нова визия. Огромната сцена обхващаше пространството от двора на крепостта "Калето" до върховете на Белоградчишките скали, където беше сражението в първо действие на "Тоска" и тронът на китайския император в "Турандот". А във височина сцената беше до звездите!
Грандиозно! Толкова е вълшебно, че ти се струва нереално. E lucevan le stelle... Проследяваш погледа на Каварадоси и виждаш Млечния път. Над главата ти. Пред теб величествените форми на скалите. Обгърнат си от музиката на Пучини. И разбираш смисъла ... Vissi d'arte..., написа в социалната мрежа facebook музикалният продуцент от Българското национално радио Светлана Стоянова.
Грандиозните идеи на знаменития български режисьор акад. Пламен Карталов бяха великолепно реализирани от най-добрите солисти на Софийската опера. В "Тоска" в главната роля гледахме прекрасната примадона Радостина Николаева. Мартин Илиев беше Марио Каварадоси, Бисер Георгиев – злодеят Скарпия. В "Турандот" Габриела Георгиева се превъплъти в ролята на жестоката китайска принцеса Турандот, Костадин Андреев беше Калаф, Ангел Христов – Тимур, Силвана Пръвчева – робинята Лиу. Всички артисти на Националната ни опера заедно с хора и оркестъра под диригентството на Юрий Флореа и Борис Спасов съответно в двете вечери, изградиха завладяващи музикални драми. Някои от зрителите в публиката от Белоградчик бяха за първи път на оперен спектакъл и това беше изключително красиво начало на тяхната любов към оперното изкуство!
Фестивалът "Опера на върховете" започна на 5-и август с Вагнерова импресия в пещерата Магурата. Това е изключително впечатляващ новаторски спектакъл на акад. Пламен Карталов – композиция от сцени от Вагнерови опери, в които действието се развива в пещера, и такива, в които умело е намерена връзката с пещерата, от една страна, и от друга – разглеждане с екскурзовод на уникалните скални рисунки отпреди 8000 години в Магурата.
Няколко пъти съм се просълзявала, слушайки музика. Първият път беше, когато в България гостува Мюнхенската филхармония под диригентството на Серджу Челибидаке и този съвършен оркестър засвири нашия химн. Влизайки в пещерата Магурата под звуците на Вагнеровата музика, отново се просълзих. А усещането беше още по-силно, когато движейки се из пещерата, "срещнахме" шествието на пилигримите из операта "Танхайзер". Помислих си: Това заслужава да се види и съпреживее от публика от цял свят! И точно тогава по хлъзгавия път в пещерата ми подаде ръка американски меломан – Грейсън Уийкс.
Аз идвам от САЩ, за да видя тези спектакли – в пещерата "Магурата" и на Белоградчишките скали. Харесвам Вагнер и бях наистина заинтригуван как ще бъде поставена неговата музика в пещерата. Много съм впечатлен! Беше страхотно! Искам да покажа на всичките ми приятели, които обичат операта, и мисля, че всички ще искат да видят това, каза Грейсън Уийкс.
Без съмнение присъствахме на нещо уникално не само с българска, а и със световна значимост, за което в бъдеще още много ще се говори!
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,