„Корсар“ за първи път на българска сцена

| обновено на 29.11.17 в 17:37


Във всяко издание на международния балетен конкурс във Варна присъстват най-прочутите вариации и ансамбли от „Корсар“, но досега балетът на Адолф Адам в цялост не беше поставян на българска сцена. И ето че дойде дългоочакваният момент да го гледаме на сцената на Софийската национална опера и балет, и то в постановка на световноизвестния балетист, хореограф и заместник-председател на журито на варненския балетен конкурс Елдар Алиев, който вгражда  фрагменти от хореографията на Мариус Петипа.

Наистина съм горда! С това голямо класическо заглавие Софийската национална опера и балет вече затваря кръга на големите класически спектакли. Безкрайно благодаря на Елдар Алиев, че прие да постави точно тази версия! Аз в продължение на няколко години търсих подходящата версия за нашия театър. Спектакълът на Елдар Алиев е много динамичен, много логично „върви“ либретото отначало докрай и в същото време класическата балетна лексика е доста усложнена. Допирът на нашите артисти с човек като Елдар Алиев може само да им помогне в бъдещото им изграждане, каза директорът на Националния ни балет – примабалерината Сара-Нора Кръстева.

Това е една партитура от 27 номера в първо действие и 25 номера във второ действие. В музиката съществува една приятна мелодика, която не е прекалено дълбока, но в същото време дава възможност човек с много искреност в сърцето да интерпретира най-съкровените любовни моменти, които се случват на сцената, каза диригентът Жорж Димитров.

Идеята за създаването на тази постановка се зароди отдавна у мен. Добър тласък за нея даде участието ми като изпълнител на главната роля във възстановката на „Корсар“ на сцената на Мариинския театър през 80-те години в редакцията на Гусев. С него беше интересно не само да се работи, но и да се дискутира по сюжетната линия. Всички знаехме главните герои Конрад и Медора, но възникваше въпросът „Какъв е този роб и защо танцува с моята годеница най-красивия номер в спектакъла“? Гусев отговори с чувство за хумор: „Добре, тогава ще го направим Па дьо троа!“ Изникваха много такива въпроси, тъй като отделните номера в сюжета не се връзваха. Е, ние знаем, че балетните сюжети не се отличават с особена смисленост и дълбочина, а са по-скоро примитивни и илюстративни! Вземете например фабулата на най-известния балет „Дон Кихот“, но пък е прекрасен спектакъл! Или дори „Лебедово езеро“, където принцът не може да различи белия от черния лебед! Вълнуваше ме и още нещо. Когато гастролирахме с „Корсар“ с Мариинския театър, на най-драматичните моменти от спектакъла публиката в залата се смееше. Затова когато аз поставях „Корсар“, най-важното за мен беше, на моя спектакъл никой да не се смее или да се смее там, където аз бих искал. Разбирах, че в Америка никога няма да имам такива възможности – 120 балетисти, както в Мариинския театър. Затова си поставих задачата да съхраня шедьоврите на Петипа, а те не са много – главното Па де дьо на Конрад и Медора, триото на одалиските, Па де дьото на робинята и търговеца и характерния танц Форбан, и около тези 4 номера да създам спектакъла. И започнах да изучавам как е бил поставян преди. За себе си открих такива интересни моменти, за които преди това не бях подозирал! Например по оригиналното либрето това е трагичен спектакъл. Дълго време търсих и оригиналната партитура и я намерих…, разказа Елдар Алиев.

В звуковите файлове чуйте целия разговор на Росица Кавалджиева със знаменития балетист и хореограф Елдар Алиев в предаването за музикално-сценични изкуства "Каста дива".

Следващите спектакли на балета „Корсар“ на Адам ще бъдат на 1-и, 2-и и 3-и декември в Софийската национална опера и балет.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!