Европейската комисия на този етап не смята да взема решения или да предлага политически инициативи във връзка с катастрофата на малайзийския Боинг над Украйна. Говорителката на комисията Пия Хансен обясни, че това може да стане едва когато има достатъчно данни за случилото се:
Преди да правим каквито и да било заключения, е важно да се запознаем с фактите, да бъде проведено разследването и да видим резултати от него.
Очаква се във вторник на редовното си заседание външните министри от Евросъюза да обсъдят случая и да излязат с позиция по него.
Междувременно европейски експерти по въздухоплаване и контрол на трафика обясниха, че стандартната практика е до един месец да има предварителен доклад от разследването и то да бъде приключено в рамките на една година.
Европейската комисия и Европейската дипломатическа служба няма да участват в това разследване или да изпращат свои екипи. Водеща роля в него ще има Украйна, очаква се да се включат още Малайзия – като засегната страна, Съединените щати, където е произведен Боинг-а, Холандия, от която са най-много от жертвите, вероятно и Великобритания, където са произведени двигателите.
Обикновено записите от черните кутии се четат в страната, където е произведен самолетът, решението къде да стане това обаче се взема от държавата, която е водеща при разследването. Фалшификацията на данните от черните кутии е много трудна – почти невъзможна, обясниха експерти. Освен от тях, разследващите ще използват и други данни, а акустичният анализ може да даде полезни индикации какво се е случило. По данни на Европейската организация за безопасност на въздухоплаването – Евроконтрол, в която членува и Украйна, малайзийският Боинг се е движил в съответствие с предварително обявения летателен план. Организацията не може да се намесва в решенията на Украйна за установяване на забранена за полети зона.
75 проценат от полетите, които обикновено преминават през зоната на катастрофата на малайзийския самолет в Украйна, в момента продължават да използват този маршрут. За други трасетата са били променени, което е довело до увеличаване с 10-15 на сто на трафика над България, Румъния, Полша и Турция. Данните бяха обавени от Европейската комисия.